Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: VARNING Svenska Bil Globen... U p p f ö l j n i n g!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65

    VARNING Svenska Bil Globen... U p p f ö l j n i n g!

    ok, då var det dags igen. om de inte skulle ligga så nära min bostad skulle jag ALDRIG lämna in bilen där. men nu har jag antagligen fått nog.
    typ varje gng jag hämtat bilen därifrån (från service el div. reparation) har jag blivit tvungen att lämna tillbaka den igen för något de slarvat med. feta repor i lacken (jaa stora synliga fula saker), slangar som lossnat, omlackering som släppt FEM GGR (innan lackverkstaden flyttade därifrån) ratt ditsatt snett, radiokontakten innanförpanelen sönderdragen då FASTTEJPAD vilket höll några veckor mm mm. ja listan kan nog göras grymt lång. måste få skriva av mig lite. är så arg att jag kokar - vilket även min bil gör tyvärr. hämtade bilen från 9000 - milaservicen i torsdags (å jag fick skicka en vän att hämta den i sista stund eftersom de inte ringde å meddelade att den var klar) å på konsollen lyser "fyll på kylvätska". på arbetsordern står "kylvätska 141 kr (dessutom 2 ggr!!). ringer saab direkt på fredag morron å de försäkrar att inget alvarligare än luftbubblor i behållaren. jaja, om de försäkrar det så (dessutom med sin vanliga överlägsna ton). imorse fick jag panikstanna bilen i söderledstunneln (s. sthlm) eftersom tempmätaren steg lika snabbt som turbomätaren vid omkörning... kändes grymt kul i rusningstrafiken. dessutom fans ju ingen värme i kupén heller (kylvätskan fanns ju inte) å det gjorde ju alltng ännu muntrare. kul kul. måste åka iväg med bilen nu på lunchen (om jag lyckas komma fram. ska inte ta mer än 10 min) så ska de f**n få fylla på vätska så de storknar. såg även andra saker på serviceordern som var avbockade utan att det var åtgärdat. småsaker i sammanhanget men ack så irriterande. nu återstår ju bara frågorna - vad mer har jag betalat för som de inte gjort? vilken verkstad (helst i närheten av södra sthlm/enskede) ska jag lämna in bilen till i fortsättningen?

    en sak till bara - javisst jag BORDE ju kollat att det verkligen FANNS vätska i bilen innan jag åkte iväg. men som sagt - en småskrattande överlägsen reparatör i telefonen fick mig att lita på det omöjliga i det jag trodde...
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Ta en sväng till EBB i Gustavsberg, då blir du nöjd.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Ursäkta svordomen men Jävla amatörer, eller slarvare!!! Och det värsta är att de där fuskarna verkar komma undan efter nästan varenda gång. Detta gäller många verkstäder. Okej om någon missar nåt litet någon gång, glömmer dra dit en skruv, missar en kontakt eller dyligt, mekanikerna är ju också människor, men fan inte att man drar sönder något och tejpar dit det sen, eller glömmer fylla på kylvätska. Fan lämnar man ut en bil så skall den vara schysst och provkörd och kontrollerad efter det! Och i bättre skick innan kunden lämnade in den. Sånt blir jag så förbannad på när jag hör det! Dessutom kostar detta en massa tusenlappar. Som Green Aero sade, åk till Gurraberg, de har jag också bara hört gott om!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    Oh herre min skapare!!

    åkte över dit igen på lunchen, fick vänta två timmar... "nån slang som var trasig". jaså vem har ryckt i den då? var i a f hel INNAN servicen. ta mig tusan, bilen klar att hämtas. sätter mig i den. då händer det...

    ...ingenting. jo för all del, motorn startar men ta mig f**n inte radion. IGEN! vet inte om jag ska skratta eller gråta. det är ju ”!=}{\¶‰¢‰¥”¡ otrooligt! lämnar in bilen igen - en TREDJE gång så nu står jag här utan bil. synd att mina injobbade komptimmar gick förlorade. säger bara - ALDRIG MER LÄMNA BILEN I GLOBEN.

    ska bli skönt att skriva en uppföljare när jag hämtar bilen. tur att man har humor... *morr*
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    de har mätt upp radion, felsökt och konstaterat att själva radion är trasig. inget de kan ta på sig säger dom. faktum kvarstår. den fungerade när jag lämnade in bilen å var trasig när jag hämtade ut den igen (i o f s inget ovanligt att något är paj när man hämtar ut bilen för någonting annat... :-P ) vad f**n gör man? får de hålla på sådär? står jag helt maktlös som ensam kund mot ett stort svenskt företag?

    det enda jag kan göra är att berätta för er andra. känner mig grymt besviken.
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Det bästa är ju om man kan lösa det i samråd med bilfirman, men i ditt fall verkar du inte ha någon framgång. Hade jag varit dig hade jag gått steget vidare och ta kontakt med någon inom Saab som på något sätt har hand om klagomål mellan kund och verkstad. Får du inte gehör därifrån är nog min rekomendation ARN(Allmänna ReklamationsNämnden). Sverker i Plus är ju ett tips också. Eller en insändare till Expressen kanske.

    Saab borde ju ha någon form utav Kundtjänst dit man kan vända sig(ta en titt på www.saabsverige.com)

    Ser fram emot att få följa utvecklingne kring problemet.
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    När jag för drygt två år sedan hade lämnat (och hämtat) den 9-3:a jag då ägde på service ringde det en kvinna från SAAB i Linköping (tror jag?). Hon jobbade med kundvård och ville ställa en massa frågor om hur jag hade upplevt mitt möte med den lokala SAAB-verkstaden. Eftersom jag tydligen haft tur och bara hade gott att säga om hur både jag och bilen blivit behandlade pratade vi istället länge om problemet med just det du har råkat ut. Hon, och SAAB, var mycket medvetna om detta och det var bland annat därför hon ringde mig. Någon annan som råkat ut för samma sak?

    Hursomhelst, det måste alltså finnas någon eller några på SAAB som bryr sig om det här? Någon som vet var de håller hus och hur man kommer i kontakt med dem isåfall? Jag tror de satt i Linköping men är som sagt inte säker.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    ok, jag slapp betala för felsökningen plus att de fyllde på vxllådsolja... men fortfarande: radion var trasig när jag hämtade bilen men fungerade när jag lämnade den.
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Växellådsolja..?? Hur komemr detta in i sammanhanget ?
    Kostnaden för felsökningen är väl en droppe i havet för dom jämfört med vad en ny stereo kostar dig. Skamligt av de att bara erbjuda dig det.

    Stå på dig o kräv ny stereo!
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av petson
    När jag för drygt två år sedan hade lämnat (och hämtat) den 9-3:a jag då ägde på service ringde det en kvinna från SAAB i Linköping (tror jag?).
    Var det inte Nyköping?

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Någon annan som råkat ut för samma sak?
    Flera gånger.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Elgen
    ok, jag slapp betala för felsökningen plus att de fyllde på vxllådsolja... men fortfarande: radion var trasig när jag hämtade bilen men fungerade när jag lämnade den.
    Fall du inte gjort det så skall du prata med verkmästaren... Jag gjorde när drumlarna på min verkstad gjorde en buckla på min bakdörr och löste det sig... Stå på dej!!! Lycka till!!!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Var det inte Nyköping??
    Kan det mycket väl ha varit!
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Någon annan som råkat ut för samma sak?
    Flera gånger.
    Ja, då kan man ju bara hoppas att det lyckas föra tillbaka den informationen in i säljorganisationen igen...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala, Skåne
    Inlägg
    806
    Ta kontakt med din konsumentombudsman!
    Rubinrödmetallic / Sandbeige 9000 CSE 2,3 Turbo -96
    Bilder och info på min bil...
    "Från jord till bord"

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669
    På Saab Direkt på telefonnummer 020 - 99 99 00 så borde man ju kunna få kontakt med någon på Saab som kan trycka på lite.

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Herregud! Att de inte ens kan bjuda till litegrann när de har strulat fram och tillbaka. Men jag tycker de verkar generellt ganska arroganta i Globen. Jag har varit inne där några gånger och handlat reservdelar och flera av gångerna fick jag intrycket att jag kom och störde. Endast en gång var det en kille i medelåldern som var riktigt bra. Han var väldigt trevlig och skojade lite fram och tillbaka och var väldigt serviceminded.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    Saxat ur Svenskabils hemsida:

    "Svenska Bil skall vara ett föredöme. No. 1 bland bilhandlarna i Stockholm. Vi ska:
    - Sälja och serva nya och begagnade Opel, Saab och Chevrolet med volymer över landssnitt
    - Ha ordning och reda i rutiner samt "fräscht" ute och inne.
    Detta skall ske med stor kundnöjdhet och via hög personaltillfredställelse."

    nu har jag slutat skratta men börjat gråta...
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    För jävligt beteende. Det hjälper nog inte att diskutera med verkstaden om alla är idioter. Nä, gå högre upp i hirearkin till någon som kan ge dem en knäpp på nåsan. Inte för att jag vet vem men Saab Sverige måste ju ta ansvar för sitt servicenät också.
    Bilpartner Jägersro i Malmö där jag servar mest för att det ligger nära där jag bor gav mig iaf fri lånebil under tiden de lackade bagagleuckan efter att ha repat den då de skulle montera min vinge. Bra med lånebil men att det över huvud taget händer är pinsamt.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    har kontaktat svenska bils huvudkontor samt svenska saab. svbil huvudkontor har svarat att ansvariga inom deras servicemarknad ska göra en intern utredning å sedan återkomma. låter lovande!

    saab har skickat ett "automatsvar" typ (via mail) men lovar också att återkomma.

    håller tummarna att nåt ska hända.
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  19. #19
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Skall bli intressant att följa upp. Väntar med spänning...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    so far so good (från svenska bil): """Efter att ha läst ert mail om de händelser som ni beskriver står det klart att det inte alltid blir så ”proffsigt” som ni har rätt att kräva som vår kund.

    Utan att gå in i alla detaljer så är vi beredda att stå kostnaden för er radioreparation. "/.../" Vi ber om ursäkt för de extra besvär och olägenheter som vi orsakat er och önskar samtidigt att ni trots allt ska se positivt på vårt erbjudande."""



    Måste ändå säga att det var bra jobbat. Synd bara att det tagit mig massor av extra tid att få deras fel åtgärde bara. kommer ju dessutom stå utan bil IGEN... fjärde ggn pga deras service. hoppas det blir den sista...

    Heja heja
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

Liknande ämnen

  1. Svenska bil Gbg
    Av tommy_80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 16:58
  2. Bilparkering vid globen?
    Av hampe4pet i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 16:52
  3. Svenska Bil...
    Av Tko i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 20:38
  4. VARNING för Svenska Bil ÖSTERMALM!!! -uppdaterat 21/1
    Av KK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 308
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 02:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •