Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: fjädertryck mot kol i kupefläkt...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435

    fjädertryck mot kol i kupefläkt...

    Jag plockade ner kupefläkten så tappade jag bort en fjäder som trycker kolen mot kollektorn.

    Men nu till själva problemet, jag har kollat efter en ersättningsfjäder men bara hittat hårdare fjädrar. Jag har ju längre kol nu än det som satt i innan, frågan är vad händer om jag väljer att sätta i 2 kortare fjädrar men som är hårdare än det som satt i innan?

    Tack på förhand

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618

    Re: fjädertryck mot kol i kupefläkt...

    Citat Ursprungligen postat av CrystalMethod
    Jag plockade ner kupefläkten så tappade jag bort en fjäder som trycker kolen mot kollektorn.

    Men nu till själva problemet, jag har kollat efter en ersättningsfjäder men bara hittat hårdare fjädrar. Jag har ju längre kol nu än det som satt i innan, frågan är vad händer om jag väljer att sätta i 2 kortare fjädrar men som är hårdare än det som satt i innan?

    Tack på förhand

    Jonas
    Det är ju inte helt rekommendabelt med hårdare fjädrar, men det fungerar en stund.
    Problemet är att det sliter hårdare på kol och kollektor så det håller inte så länge.
    Sen får de inte vara mycket kortare för då försvinner koltrycket när kolen slits ned.
    Med för lågt koltryck börjar det gnistra och gnistrar det försvinner kol och kollektor väldigt snabbt.
    Så livslängden kortas kraftigt om du ändrar på koltrycket, alltså med hårdare eller mjukare fjädrar.
    Det borde ju finnas nån bilelektriker i närheten som har fjädrar eller en Saabverkstad som du kan tigga en skrotad fläktmotor av.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    det brukar inte vara nå värre fjädertryck i små elmotorer. Jag har ibland efter samma missöde slaktat diverse kulspetspennor och där hittat lagom fjädrar. Huvudsaken kolet ligger med tryck, det behöver inte pressas mot kollektorn.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Bor/pluggar: Göteborg
    Inlägg
    435
    Jag tackar för svaren jag får fortsätta leta fjäder, vad trött jag blir på mig själv att jag tappa bort den som satt där...

    Mvh

    Jonas
    9-5 2,3t SE M99 fyller ut GARAGET

    "Are we going to play in a town called She left you? You can't be serious! (lettisk innebandylirare inför VM-match i...Skellefteå)"

Liknande ämnen

  1. Kupefläkt
    Av Delgio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 03:00
  2. fel på kupefläkt
    Av racece i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 01:21
  3. Kupefläkt 9-5
    Av Måsen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •