Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Viggen Koppling Slut?

  1. #1

    Viggen Koppling Slut?

    Hejsan..
    Vi har fått ett problem med våran kopling på våran 9-3 viggen.
    När man ligger i typ 110 på 5an å ska köra om å inte växlar ner utan bara gasar på fullt så slirar kopplingen i ca 1-2 sekunder sedan så bettar den igen å varvet sjunker ( säg att den stiger från 2.300 -3.300 å sedan ner igen.
    Dax att byta kopling? eller går det att göra något åt det?
    Det är endast på 5an som det blir så att den slirar till
    växlar man ner till 4an eller 3an så slirar det inget..
    Hur mycket efekt ska en viggen kopling tåla?

    Lite rörigt skrivet kanske men hoppas ni förstår..

    Mvh/micke
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 690
    Kopplingen på min Viggen slirade både på 3an och 4an då man gav fullt ös. Den var totalt slut så jag tror att det börjar bli dags för dig att byta.
    Ca 450Nm borde den tåla !
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Ok
    Får väl bli till att göra det sendan i sommar då..
    Ligger ju på 275hk å 380nm ungefär nu
    Ska man byta till en ny viggen kopling eller välja något annat alternativ?
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 690
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Ok
    Får väl bli till att göra det sendan i sommar då..
    Ligger ju på 275hk å 380nm ungefär nu
    Ska man byta till en ny viggen kopling eller välja något annat alternativ?
    Själv har jag Maptuns Steg 3 (280hk/440Nm) och jag beslöt mig för Viggen original, närmast för dens pris samt att som det ser ut nu kommer det inte mer ös på en stund.
    Funkar suveränt nu med den nya original kopplingen.
    Sen finns det ju bl.a. SPEC:s kopplingar som tål en hel massa mer men kostar samtidigt minst lika mycket mer än originalet
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Ok
    Får väl bli till att göra det sendan i sommar då..
    Ligger ju på 275hk å 380nm ungefär nu
    Ska man byta till en ny viggen kopling eller välja något annat alternativ?
    Bara att sätta dit en ny tryckplatta & lamell så blire nog kanoners!
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  6. #6
    Ok.
    Får väl bli det då.
    Har inte heller tänkt att öka efekten något nämnvärt mera nu
    på ett tag så det räcker ju gott å väl då mer orginal kopling.
    Någon som vet någon stanns där dom har delar till ett bra pris?
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    plocka i en sintadlamell tillsammans med viggentryckplattad så har du en koppling som håller med litegrann sen....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 784
    Fast ska han ha värre grejjer är det ju lika bra att han köper tryckplattan från Sachs Race Engineering som är specad till 10% mer än Viggenplattan.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    87
    Saab 9-5 Aero 03

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Hur gör alla ni som byter koppling då och då?
    Kopplingen i sig är ju billig, men själva bytet är väll varken enkelt eller billigt?
    Saab 9-5 -01 Automat

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 690
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Fast ska han ha värre grejjer är det ju lika bra att han köper tryckplattan från Sachs Race Engineering som är specad till 10% mer än Viggenplattan.
    Tja om man skall ha en starkare koppling tycker jag att det är bortkastade pengar att satsa på en som tål +10%. I så fall kan man tycker jag direkt satsa på något som håller en hel del mer.
    Dock endast min åsikt
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 690
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Hur gör alla ni som byter koppling då och då?
    Kopplingen i sig är ju billig, men själva bytet är väll varken enkelt eller billigt?
    Det lönar sig absolut att ringa runt till många olika företag och be offert.
    När jag hade min koppling bytt ringde jag runt och priserna varierade med t.o.m. 400-500euro (ca 4-5k kronor) så det var värt att höra runt lite.
    Fast tid är pengar och kopplingsbyte är ju inte utfört i ett ögonblick så man förstår ju att det inte är helt gratis
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Hur gör alla ni som byter koppling då och då?
    Kopplingen i sig är ju billig, men själva bytet är väll varken enkelt eller billigt?
    Kopplingsbyte är inte speciellt komplicerat, är man lite osäker på hur man ska göra så är det bara köpa en Hayenes bok, så gör man det i ett nafs.

    Ett kopplingsbyte klarar i princip vem som helst, om man har tummen någorlunda rätt i handen.

    mvh

    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 784
    Har man inget bra mekgarage, helst med lyft så tycker jag det verkar va lite drygt, framförallt på en 900/9-3. Tycker helt klart det är värt 2000-3000 för att låta nån annan göra det jobbet.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    854
    Jag byter hellre själv, än att lämnar iväg..... Det gillar plånboken bättre.....

    Lycka till...


    MVH Bengan..
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 873
    Citat Ursprungligen postat av AB_AERO
    Jag byter hellre själv, än att lämnar iväg..... Det gillar plånboken bättre.....
    MVH Bengan..
    Oftast ja... Men ibland när det är fullt med jobb går det på ett ut att ta sig tid att vara ledig och göra det själv mot att lämna iväg det.

    Men visst... 3000kr och uppåt är lite saftigt för kopplingsbyte.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Aero koppling slut efter 3000mil? 9-5
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 23:52
  2. Saab 9000 fel på koppling har slut på ideer nu
    Av fredde85 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 00:07
  3. Koppling slut i min Saab 9000?
    Av zatan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 08:38
  4. Koppling slut
    Av Roland i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •