Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skorrande ljud från motorn OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770

    Skorrande ljud från motorn OG9-3

    Fick ett problem med min og9-3 -00 med T5 som gått ca 17000mil idag. Märkte att det kom ett skorrande ljud från motorn som kommer lite då och då kanske med 1min mellanrum. Har svårt att lokalisera men det verkar komma från vänster sidan någonstanns på toppen av motorn.
    Tänkte om det kan vara remspännaren då ljudet kommer lite då och då inte hela tiden alltså?
    Motorn går fint ena stunder och andra stunder det dära skorrande ljudet som kanske är det bäst beskrivande ordet hur det låter.
    Har stängt av acc men ljudet är där.
    Notera att när jag körde bilen hem så tyckte jag att acc inte tryckte på tillräckligt kall luft som den brukar så jag drog ner den på minimum och sen verkade den fungera.
    Inbillar mig detta kanske men luften var inte så kall som den brukar.
    Någons som kan sätta fingret på vad det är vore jag tacksam?

    EDIT* När jag hade inne den på 15000mils service påpekade han att det var lite rassel i balanskedjan men inget farligt. Kan den blivit så dålig så snabbt? Är det jobb att byta den är inte 100% på motorer men vill lära mig.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Tror det är lagringen remhjulet till AC:n
    Kolla på remhjulet när bilen står på tomgång, AC kan du ha av stängd. När morrandet kommer så har du säkerligen vibrationer i remhjulet.

    Vanligt fenomen så här års!

  3. #3
    Hej,
    Har liknande problem på min 9-3 Aero -02a, fast det gick så långt att min ACC försvann helt. Har nu lämnat in den hos SAAB, så väntar på att de ska ringa o säga vad det är... Men mekanikern som kollade på bilen trodde först det var vattenpumpen, dock körde vi 30mil utan att det hände nått förutom att motorrummet blev jättevarmt, (dock inte motorn) Men nu när jag lämnade den, så var de nästan helt säkra på att det är Magnetkopplingen på ac kompressorn som slirar, låter samma som vattenpumpen, gör så att accn slutar blåsa kallt, samt när den slirar kan det bli otroligt varmt.

    Skulle misstänka att du har något liknande...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror det är lagringen remhjulet till AC:n
    Kolla på remhjulet när bilen står på tomgång, AC kan du ha av stängd. När morrandet kommer så har du säkerligen vibrationer i remhjulet.

    Vanligt fenomen så här års!
    Och ska kolla det imorgon. Men var sitter det dära remhjulet är det bland alla andra på vänster sida sett framifrån motorn?
    *får installera wis
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror det är lagringen remhjulet till AC:n
    Kolla på remhjulet när bilen står på tomgång, AC kan du ha av stängd. När morrandet kommer så har du säkerligen vibrationer i remhjulet.

    Vanligt fenomen så här års!
    Och ska kolla det imorgon. Men var sitter det dära remhjulet är det bland alla andra på vänster sida sett framifrån motorn?
    *får installera wis
    Står du och tittar frammifrån så är det hjulet som sitter längst ned närmast dig.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Ok tack ska kolla det hjulet direkt imorgon men som du säger så kan ljudet komma därifrån.
    Återkommer.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Har samma problem på min, men ljudet uppstår mellan 2000-3000 rpm.
    När det uppkommer så försvinner det om jag släpper på gasen eller trycker på lite. Lustigt som faan!

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av bargis
    Har samma problem på min, men ljudet uppstår mellan 2000-3000 rpm.
    När det uppkommer så försvinner det om jag släpper på gasen eller trycker på lite. Lustigt som faan!
    Är det även när du inte kör?
    Är det när du kör är det troligen hjulbultarna som släppt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    33
    Inte bara jag som har samma symptom :/ Någon som har tips på en bra verkstad som inte har semesterstängt? Hellst södra halvan av Sthlm.
    Ibland skorrar/skramlar det till så att man tror att motorn ramlar i bitar. Motortemp håller sig OK och AC´n funkar. När skramlet kommer så går motorvarvet ner 100-200 varv.
    _
    //Stefan
    9-3 -99 / T200

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det absolut vanligaste felet är väl löprullar och spännrulle till remmen. Innan de skär ihop totalt så är lagret kruttorrt och då kan man få såna där "torrljud" vid vissa varvtal. Släpp spännaren lite och snurra på samtliga hjul, ska snurra tyst och friktionsfritt och inte glappa så där väldigt mycket i sidled.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror det är lagringen remhjulet till AC:n
    Kolla på remhjulet när bilen står på tomgång, AC kan du ha av stängd. När morrandet kommer så har du säkerligen vibrationer i remhjulet.

    Vanligt fenomen så här års!
    Okej du verkar haft rätt vilket jag inte tvivlade på. Ac kompressorns remskiva vibrerar när ljudet kommer så det bör vara den.
    Några frågor.
    1. Bör man inte köra med bilen?
    2. Är det stort jobb att byta verkar trångt?
    3. Behövs special verktyg?
    4. Vad byter man exakt, hittar inte på speedparts? någon sats?
    5. Bör man lämna in bilen?
    http://www.avantia.com/ac_produktkat_vi ... al=15-1218
    Där fanns lite delar såg ja nu. borde vara 44-1218 eller 45-1218 remskivan alltså.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tror det är lagringen remhjulet till AC:n
    Kolla på remhjulet när bilen står på tomgång, AC kan du ha av stängd. När morrandet kommer så har du säkerligen vibrationer i remhjulet.

    Vanligt fenomen så här års!
    Okej du verkar haft rätt vilket jag inte tvivlade på. Ac kompressorns remskiva vibrerar när ljudet kommer så det bör vara den.
    Några frågor.
    1. Bör man inte köra med bilen?
    2. Är det stort jobb att byta verkar trångt?
    3. Behövs special verktyg?
    4. Vad byter man exakt, hittar inte på speedparts? någon sats?
    5. Bör man lämna in bilen?
    http://www.avantia.com/ac_produktkat_vi ... al=15-1218
    Där fanns lite delar såg ja nu. borde vara 44-1218 eller 45-1218 remskivan alltså.
    På Saab finns bara komplett AC-kompressor, eller magnetkoppling.
    Magnetkopplingen ligger på ca:3950:-

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    För att få slut på ämnet så beställde jag tid idag. Han byter kopplingen på kompressorn som går på 2500:- + arbete så hela jobbet skulle ligga på 4000-4500:-
    Får väl anses ok antar jag. Tråkigt att det inte ska hålla mer än 17000mil.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109
    Hej alla! köpte mej en 9-3 aero -02 i fredags o har fått ett skorrande ljud! är säkert acn på min me då Fan va le jag blir! är det någon som fått något pris på saab vad det kostar? Mvh Anders
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av lampann
    Hej alla! köpte mej en 9-3 aero -02 i fredags o har fått ett skorrande ljud! är säkert acn på min me då Fan va le jag blir! är det någon som fått något pris på saab vad det kostar? Mvh Anders
    Har du ingen gällande maskinskadeförsäkring?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109
    Nej köpte bilen av en kompis och den har rullat nästan 15000! har bara haft gammla saabar innan och det får d nog bli igen där man kan skruva själv! tänk en hederlig 900 aero i början av 90-
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109
    Hej igen! det va magnetkopplingen på min! får den fixad på saab idag! 5500:- går d på men då kan ja va glad i helgen hoppas jag
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skorrande ljud från motorn OG9-3
    Av Larsaunitz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-26, 17:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •