Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Felkoder i SID - fel på nyckel? Lås? NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259

    Felkoder i SID - fel på nyckel? Lås? NG9-3

    I vår 9-3SS 2,0T -03 så har det börjat poppa upp en massa felkoder i SID´n.. ABS FEL (vilket ger antispinn fel), Fel på immobilizer..

    Idag gick det tydligen inte ens att låsa bilen.

    Rattlåset går inte in (klicket när man drar ur nyckeln ur "hålet" har upphört i och med dessa problem)..


    Var till lokala saab-handlaren, dom sa att dom bytt tändningslås på några 9-3:or och att det kunde vara felet. Isåfall skulle det vara för "hårt" fett som använts i själva låset (vilket skulle kunna leda till dålig kontakt). Demonterade det ikväll och gick igenom det. Det sitter ett antal kontaktbleck inuti, rengjorde och monterade ihop. Samma fel... Rattlåset låser inte, men nu verkar felkod ABS vara borta. Kontakten mellan blecken inne i själva låset är det inte fel på vad jag har kunnat mäta mig fram till..

    Dessa fel kommer inte alltid, utan ibland. Senaste dagarna har det varit riktigt mycket.. (kanske p.g.a värmen?).


    Bilen har dom nya transpondrarna (bytta i mars) och det var nog några veckor efter detta som felet först uppenbarade sig.

    Kollade i SID idag och ser att tre (!) nycklar är programmerade när vi bara har två till bilen. Lite mysko.. Kanske en miss när dom bytte transpondrar - innan var det bara 2 nycklar programmerade.

    Enligt saabverkstan så kan det som skrivet vara låset, men jag är tveksam eftersom det ser helt fräscht ut inuti. Nycklarna är ju nya (några månader nu)..

    Nån annan som haft liknande problem?


    HJÄLP! ... (Har inte lust att punga ut en massa tusenlappar på reparationer på bilfan.. den har bara vart till problem sen vi köpte den).
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: 9-3SS, Felkoder i SID - fel på nyckel? Lås? osv...

    Aha! Äntligen någon som har samma problem som jag! Jag har exakt samma fel i min 9-3ss som även den är en -03.
    Min teori, som är samma som verkstadens är precis som du säger att det är något glapp i tändningslåset. Har inte orkat trixa med detta själv, men fortsätter det så lär jag ju få åka och få det bytt. Skönt dock att höra att andra har samma problem...

    Det jag har börjat notera är att - precis som du säger - värmen spelar in. När det har varit extremt varmt så uppstår problemet oftare, samt att när jag har kört under en längre tid, typ 2 timmar, så uppstår det också gärna.

    Senast jag snacka med verkstaden så fick jag veta att själva tändningslåsgrejjen kostade ca 600:-, så det kan ju vara värt att prova om inte annat.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-09 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    53
    Jag fick liknande fel på min -03a... fel på låssystem.... fel på rattlås!
    va på saab å bytte tändningslåset... inte haft problem sedan dess! och d e över 2 mån sedan =D *peppar, peppar*

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Eftersom det inte verkar vara något enskilt problem så frågar jag mig om inte detta egentligen borde vara en goodwill grejj..

    Hur som helst.. Monterade ihop inredningen igen ikväll. Testade och då fungerade det utmärkt (inga felkoder osv). Körde lite fram och tillbaks - inga fel.


    Sen gav vi oss iväg ungefär 7km.. Vid start - samma fel igen.. Efter att ha stått parkerade i kanske 1h - samma fel igen (kvällstid, relativt "svalt" i bilen.. kanske 20-25ºC)..

    Något är fel.. Hoppas det bara är tändningslåset - felsökning lär ju bli dyrt..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    kan nog inte hjälpa dig så mycket mer än det med 3 nycklar i SIDen.. har saab haft alla dina nycklar 2St inne för omkodning så kan du INTE ha 3, jag har samma sak där.. står 3, fast bara 2 nycklar är kodade, detta skulle dom åtgärda vid nästa service tillfälle, dom kodar enbart om nycklarna som dom får in, sen att det står 3 i SID:en är en miss av verkstaden.

    med andra ord så kan du vara lugn, har du lämnat in 2 nycklar så finns det bara 2 nycklar kodade till din bil, men be verkstaden vid nästa tillfälle att ta bort den 3 nyckeln ur siden så att det bara står 2.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Tänkte väcka liv i tråden igen..

    Uppdatering på problemen;

    Efter min genomgång av låset så ställde vi bilen hemma under carporten i 4 veckor för skön segling. Jag körde in den, och den fungerade perfekt, rattlåset gick in, inga felkoder osv..

    Efter 4 veckors semester körde min hustru iväg.. Felkoder och strejkande rattlås (ABS & TCS).. Sen körde jag med den bilen dagen efter - fungerade klockrent.. Sen körde hon, fel igen.. Sen jag, funkade först, men efter 3:e starten och kanske 1 mil hemifrån, så återkom felen.

    Nu har det varit strul konstant...

    Farthållaren vill inte heller, men det kan jag nog gissa mig till att det är relaterat till ABS felet.. Ingen abs-sensor - ingen farthållare tror jag.

    Snackade med en bekant som jobbar på en saab-handlare och han gissar på ABS Sensorn, någon kabel dit, eller abs-styrdonet.. Men jag får inte det att gå ihop med rattlåset som inte vill slå till när man tar ur nyckeln.

    Hur går det för PQ och psyman? Fått ordning på felet eller har det kommit tillbaks eller hur mår bilarna egentligen?


    Börjar ångra bilvalet nu.. Kanske hade varit bättre med något annat märke även om vi gillar känslan i våra saabar...
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Min bil har hållit sig relativt lugn. Får väldigt sällan felkoder numera.

    Men för några veckor sedan när jag skulle starta bilen en morgon så ville den absolut inte. Det visade sig att batteriet var helt dött. Provade starta upp med startkablar och sedan köra en bit för att kontrollera om laddningen funkade och jodå. När jag kört en mil eller så, så fanns det tillräckligt med kräm för att starta bilen några gånger.

    Laddade batteriet över natten och sedan dess har det problemet inte återkommit. Min teori är att något tjuvdragit ström under natten och jag gissar att det på något sätt har att göra med att tändningslåset inte riktigt släppt(?) eller klickat eller vad det nu är det ska göra.

    Någon vecka efter dethär inträffade så fick jag följande fel vid uppstart:
    Fel på ABS, fel på bromssystem, fel på låssystem, fel på rattlås, fel på servostyrning och fel på något annat som jag inte kommer ihåg.
    Tog ut nyckeln, inget klick, satte i nyckeln, fortfarande inget klick, vred om, "kontroll Ok" och startade.
    Dethär var för ungefär en månad sedan och sedan dess har jag inte haft några problem alls.

    Har tänkt avvakta tills jag börjar få felkoder igen och då lämna in den för att byta tändlås. Får se hur det går...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Det finns gott om nya mjukvaruversioner till i princip alla styrdon i en SS -03, och det kan göra underverk på en så "gammal" SS. Det är oftast strul med det och inte själva hårdvaran.

    Det som jag bytt några gånger på speciellt nolltreor är:

    Dörrlås (en/flera dörr låser inte upp/låser ej)
    Rattlåsenhet (klickar inte och felmeddelande i SID)
    Tändlås (symptom som rattlåsfel m.m.)
    Fjärrkontroller (bytta nu på kampanj)

    För övrigt är det nog ingen hårdvara som krånglar när ni har dessa symptom. Dock är det inte lätt att nämna nåt generellt om ABS-felet, då det är lite olika från fall till fall. Tidiga nolltreor kan det vara styrdonet som är fel (ventil som inte sluter), annars inte så mycket fel på givarna/naven utan oftast fel på kabeln som går till de bakre givarna, den halvmetern kabel mellan kaross och kontaktstycke framför höger bakhjul undertill.

    När ni ändå är på verkstan så be dom uppdatera mjukvaran i styrdonen som heter:

    BCM (lås, larm, inredninsdetaljer m.m.)
    CIM (sköter bl.a. fjärr och rattlås)
    DDM, PDM, RLDM, RRDM (dörrmoduler, sköter lås i dörrar och även klämmskydd bl.a.)
    ECM/TCM (nyare T8- och automatlådamjukvara)
    ICM (sköter lite av allt i bilen)

    Detta är troligen inte gratis men gör som sagt underverk särskilt på tidiga nolltreor.

    Good luck!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    Att din ABS inte funkar kan nog kanske bero på att du har ESP på bilen och den fungerar inte när det blir rattlås fel. ESP känner av i vilket läge du har ratten.

    Har du inte ESP så lär nog inte det vara felet.

    Tändningslåset kan du byta själv eftersom den inte behöver programmeras eller nått sånt. Eftersom du redan haft isär allt och vet hur det sitter så ska du nog klara det och då sparar du många fina tusenlappar.

    Sedan är det bara att hoppas att det är fel i tändlåset men i mina öron så låter det som det.

    Lycka till.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Morsning!
    Har fått ny mjukvara både till BDM (BCM?) och CIM.
    Mjukvaruuppdateringen gjorde att felmeddelandena kommer betydligt mer sällan, men dom upphörde inte helt.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-09 klockan 12:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av deamhan
    Tändningslåset kan du byta själv eftersom den inte behöver programmeras eller nått sånt. Eftersom du redan haft isär allt och vet hur det sitter så ska du nog klara det och då sparar du många fina tusenlappar.

    Sedan är det bara att hoppas att det är fel i tändlåset men i mina öron så låter det som det.

    Lycka till.
    Finns det någon fin instruktion om hur man byter tändlåset i wis eller epc eller allt vad det nu heter?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75
    i WIS står precis hur man ska göra.

    Inte alls några svårigheter

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Någon som har möjlighet/lust att berätta/visa hur man byter det förbaskade tändningslåset?
    Börjar uppenbarligen bli dags nu...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    kan någon berätta vad det är för fel på 9-3SS har själv en 03:a kan förstå att det har med nycklarna o dörrhandtagen o något om bälterna men kan ni beskriva vad det är för fel?
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    525
    borde inte saab byta ut det kostnadsfritt det e ju flera ägare med samma problem
    9-3Vector 2.0t Nordic Steg2
    Att Styla En Volvo Är Som Att Sminka En Gris!!
    http://www.garaget.org/?car=35951

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    3
    Är månne "Stöldskydd ur funktion" ett av felmeddelandena ni har fått? Jag har en tidig 9-3 SS som visade det felet ikväll...
    Nybliven Saab:are

  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Mange_9-3vector
    borde inte saab byta ut det kostnadsfritt det e ju flera ägare med samma problem
    Mmm, man kan ju tycka det

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Ok. Uppdatering....
    Högtalarna i dörrarna la av ungefär samtidigt som bilen började strula igen. Idag tog jag bort slutsteget och simsalabim så funkar bilen perfekt igen (nåja, förutom stereon dårå).
    Hur rimligt är det att amp1-stärkaren ska kunna störa ut elsystemet till den grad att det inte går att starta bilen? Är det någon som har varit med om att amp1-steget är rostigt på undersidan?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av 9-3SSlinear03
    Är månne "Stöldskydd ur funktion" ett av felmeddelandena ni har fått? Jag har en tidig 9-3 SS som visade det felet ikväll...
    Nix. Det är nog ett av dom få felmeddelanden jag inte fått än...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    3
    HAHA! Kanske tur i oturen för mig då. Idag har bilen gått som en klocka utan några felkoder... Mysko... Återkommer OM nåt mer händer (peppar peppar). Jag har anmält det till bilhandlaren nu i alla fall och han sa att "det åtgärdar jag", så på det sättet har jag ju det på det torra i alla fall. (Om det nu dyker upp igen. )
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-09 klockan 12:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nybliven Saab:are

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-12-02, 00:12
  2. Funktion nyckel
    Av Ostebo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 08:24
  3. tvättat nyckel 9-3ss
    Av airflowfredde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 13:08
  4. Hjälp med Box & Nyckel?
    Av GiiZzMOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •