Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Infodisplay & Radio lägger av NG9-3 -04

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Infodisplay & Radio lägger av NG9-3 -04

    Hej

    Bilen är en 9-3S -04 och problemet är att displayen uppe på brädan som visar radioinfo, färddatorinfo mm. slocknar, Radion lägger av (Premium 150W) och t.ex. ljudet från blinkersen upphör.


    ..... felsöker, hmmm rycker säkring 14 (20A) Den är hel , stoppar i den igen och provar. Nu funkar allt igen...
    Nästa morgon samma visa

    Jag byter alltså inte säkringen bara rycker ur den och stoppar te'baks den.
    Misstänker att det är något som nollställs...

    Någon som har tips eller har samma problem?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    311
    Medlem#
    6073
    åk in med bilen till en verkstad, detta borde dom åtgärda gratis!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Hade liknande problem på min fast i samband med att bensinvärmaren gick. Då slocknade all instrumentering för att direkt tändas upp igen. Verkade som det berodde på tillfälligt spänningsfall. Vet inte om det sitter en spänningsregulator till hela instrumenteringen som blev ledsen över tillfälligt låg spänning? Bensinvärmaren byttes och problemet försvann.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Clas.A
    åk in med bilen till en verkstad, detta borde dom åtgärda gratis!
    Jo, det är tanken men det är alltid bra att ha mer fakta, det är ju mer än en gång de sagt "vi kan inte se nåt fel..." och så gör de inget och man har bara slösat bort tid på ett verkstadsbesök, lånebil m.m. m.m.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    "Lustigt" eller vad man nu ska säga för jag har exact samma problem som du beskriver med att färdatorn och radion lägger av. Den lägger av lite som den känner för utan att säkringen är trasig.
    Jag har en 9-3 Aero -04. Lurar på att åka in med den snart, man blir smått galen.

    /Jatko

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Precis vad jag var ute efter, detta verkar inte vara ett unikt fel på just en bil utan nån bugg bland alla kablar.

    Startar din om du rycker säkring 14 och stoppar i den igen? (Tändningen avslagen under denna operation)

    P.S. Bilen är inte min utan svärmors så det får bli hon som får åka in med den till Bilcenter och då lär hon behöva en bra beskrivning för att bli betrodd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Ja, det är precis vad som händer. Har jag tändingen avslagen och rycker säkringen och stoppar i den igen så startar allt upp. Det finns inget mönster i det. Trodde i min enfald att det var radion men provade att stänga av den innan jag slog av motorn men det hjälpte inte heller då det var dött vid uppstart igen.
    Suck... så frustrerande

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Svärmor har bokat till på verkstan den 23'e augusti för sin Saab-Opel så vi får se vad de gör åt detta. Någon annan som varit hos Saab för åtgärd?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Svärmor har bokat till på verkstan den 23'e augusti för sin Saab-Opel så vi får se vad de gör åt detta. Någon annan som varit hos Saab för åtgärd?
    Jag hade problem i vintras med att SIDen dog periodiskt.. va precis inne med bilen för lite annat men dom kunde inte hitta något. (kanske för att det är typ 50graders skillnad)
    Men hojta gärna ifall ni får ordning på det.
    9-3SS Vector

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    E de nån som har en -03 me samma trassel? Tänker på frugans harv.
    Förresten herman, vi har ju båda saaboplar. 9-5 e ju byggd på opelgrund den me. Och 9000 e byggd på fiat-croma/alfa-164grund. Det senare verkar ibland va att föredra. Fast jag gillar alla sorterna. Utom ng900/og9-3 som verkar ha samma kvalitét som opel i mångt och mycket.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Jag hade samma problem på min -04 Aero. Där slocknade alla displayer (SID + ES2-radiodisplay) och allt ljud som blinkers och varningsljud försvann. Var inne på verkstaden ett par gånger och de första gångerna programerade de någon grej med TechII. Dock visade det sig senare att det var slutsteget till stereon under pass-stolen som det var glapp i så de bytte det och efter det funkade det finfint. Troligen är det så att när fibern bryts någonstans så blir det tuppjuck i systemet.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Jag hade samma problem på min -04 Aero. Där slocknade alla displayer (SID + ES2-radiodisplay) och allt ljud som blinkers och varningsljud försvann. Var inne på verkstaden ett par gånger och de första gångerna programerade de någon grej med TechII. Dock visade det sig senare att det var slutsteget till stereon under pass-stolen som det var glapp i så de bytte det och efter det funkade det finfint. Troligen är det så att när fibern bryts någonstans så blir det tuppjuck i systemet.
    Bussystem är ju alltid lika trevliga att jobba med.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    E de nån som har en -03 me samma trassel? Tänker på frugans harv.
    Förresten herman, vi har ju båda saaboplar. 9-5 e ju byggd på opelgrund den me. Och 9000 e byggd på fiat-croma/alfa-164grund. Det senare verkar ibland va att föredra. Fast jag gillar alla sorterna. Utom ng900/og9-3 som verkar ha samma kvalitét som opel i mångt och mycket.
    Varför tror du att jag just köpt en 99 -83 ??
    Det har total avsaknad av bussar, elektronik och släktskap med åpel, visserligen tillverkad i Nystad Så jag vet inte om jag skall stoppa i en radio eller ej (det blir den enda elektroniken )
    Jag hade en Vit Opel Kadett GSI 16V tidigare med Sellholm chassi och lite trim, skitkul kul att köra men mindre kul med snabbrost. Ett plus var dock att den hade nivålarm i oljetråget, något som Saab borde lärt av GM till T7 motorn och dess bekymmer men det är ju en annan tråd.
    Sorry om detta blev lite OT

    Tack Johnken
    Det är alltid mycket lättare att få dem att börja felsöka på djupet om man kan visa att andra haft liknande problem samt en möjlig lösning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    E de nån som har en -03 me samma trassel

    Jag har en 03:a som har haft precis samma problem. Grymt irriterande.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jaha ja, svärmor va inne med sin bil på verkstan och jag hade skickat med tipsen som inkommit här och med en tydlig felbeskrivning.

    Hon berättar igen vad som är fel och de läser medskickat papper.
    Meken följer med ut och skall titta på felet som uppstått igen.
    -"Displayen lyser ju inte"
    Hmm, jag tror det bestämt är Sherlock Holmes
    -Nä, det är ju bl.a. det som är fel.
    -Jaha!?
    Han river lite förstrött i kalufsen.
    -"Hmm..?"
    Mer kliande i kalufsen sen rycker han säkring 14 efter lite läsande och konsterat att den verkar hel men byter den ändå.
    -"Voala! nu fungerar det"
    -"Ja, jag vet men den kommer att lägga av igen, det stod ju så"
    -"Få se pappret igen!........Åhhhh?!"

    -"OK, vi får väl prova då men vi har inte någon sådan hemma"
    Överaskad? Näe inte mycket.

    Ny tid bokas då delar att provbyta med skall finnas hemma.

    Så vi lär få vänta på svar i denna gåta ett tag till men eloge till Bilcenter som ännu har god vilja
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tjena

    Nu har bilen varit inne på verkstan igen och de bytte ut steget under stolen (tror jag, då inte jag själv lämnat den och verkstan lämnade inte ut några papper alls över vad de gjort ) som Johnken nämnde ovan men nu har det inte varit några problem alls.
    Verkar vara en barnsjukdom.
    Detta till 0:-
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Härligt. Hoppas det fortsätter att fungera.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    91
    jag har precis samma problem med min.. dock har jag testat att dra ut säkring 14 och min funkar fortfarande inte, får hoppas på att det är slutsteget under förarstolen som är pajj, för då kostar det "bara" 2-3000:- .. . om det däremot är navi-panelen eller radiosaken så sa dom på saab att det kostar i runda slängar 13-14000:- ... (jag har en 03:a) .. helt sjukt detta.. verkar rätt så orimligt att delarna håller i 3 år...
    undra om man kan få det till 0:- också....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64
    Det är samma skit med min -04. Färddatordisplayen dör ibland. Om jag stänger av bilen och startar den igen så funkar den. Helt hopplöst att åka till verkstad med den eftersom den då naturligtvis fungerar.

    Min förra saab hade också problem med dessa displayer, man blir matt på SAAB som inte kan montera elektronik som håller. Min nästa bil blir nog av ett annat märke.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Härligt. Hoppas det fortsätter att fungera.
    Hoppas kan man ju alltid men det har återkommit nu
    får se vad de säger på verkstan då den skall in på service snart.


    Dessutom har nästa display/elektronikproblem dykt upp
    93SS_display_Graffitti_.jpg
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-02-11 klockan 11:07. Anledning: Återställt bild
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •