Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tomgångsproblem på min 9000 -92

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651

    Tomgångsproblem på min 9000 -92

    Hejsan !

    Har ett störigt fel på min bil ! När jag kör på landsvägen i runt 70-80 km/h så funkar tomgången som vanligt. Men så fort jag kommer in till stan så vill den gärna gå ner på 500RPM och dö, och ibland så dör den också (nästan alltid). Alltså ju varmare bilen blir desto mer vill den dö. Vad kan vara felet ? Har lossat tomgångsventilen (motorn) och dränkt den i 5-56 och andra medel så att den borde ju funka ? Ska dock köpa en annan och testa om det kan vara felet..

    Oljan och filtret är inte bytt på 1500 mil. Stiften är inte nya heller men dom ser bra ut..

    Har också ett annat litet fel precis i starten, när man startar så låter det illa ifrån motorn. Alltså ungefär som om att det är nåt som snurrar och maler. Men det försvinner direkt när jag ger den lite gas. Och dessutom så viner det ifrån motorn när man kör med den trots att det inte är nån turbo . Börjar misstänka om det kan vara generatorn som spökar ? Men remmen som sitter där ser bra ut..

    Massa fel på min kära bil, vad ska jag göra ? Skrota ?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Det är inte så att startmotorn tuggar hela tiden när du har startat bilen? Hade det problemet på en Ng900 jag hade.

    Tycker då inte du ska skrota den iaf, det är ju en Saab. Fina bilar!
    9-3 2,0t -01

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av /J
    Det är inte så att startmotorn tuggar hela tiden när du har startat bilen? Hade det problemet på en Ng900 jag hade.

    Tycker då inte du ska skrota den iaf, det är ju en Saab. Fina bilar!
    Mjna det borde ju ha hörts rätt högt då ? .. Men ska riva bilen imorgon och kolla över generatorn och startmotor och olika ventiler medmera. Det kan inte vara nån vaccumslang som lossnat nånstans eller är dålig och därför tomgången inte är stabil ?

    Var ska jag börja leta ?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Kolla t.ex din avlastningsventil! Min läckte på min CDT och jag fick minst sagt knepig tomgång bl.a!

    /M

Liknande ämnen

  1. 9000 -91 2,3T start / tomgångsproblem
    Av Stoia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 16:25
  2. Tomgångsproblem 9000 2,3i -95
    Av Caffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 17:58
  3. Tomgångsproblem 9000 turbo -88
    Av PysPyret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 23:43
  4. 9000 Aero -97 Tomgångsproblem!
    Av Dj_Martyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •