Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Radio Locked" OG9-3

  1. #1

    "Radio Locked" OG9-3

    Hej!

    Har just köpt en 99:ans 9-3 cab men radio fungerar inte, startar först i några sekunder därefter kommer det upp "radio locked" i displayen... Var in på Saab för att få en kod till stereon men enligt dem så ska den känna av mot bilens styrbox så den "matchar" mot den...

    Någon som vet vad felet kan bero på? Kan ju iofs vara fel radio i bilen men det tvivlar jag på...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 410
    Medlem#
    9481
    tycker de låter som din stero inte är ingift med bilen.

    i 9-3 så kodas radion ihop med bilen, ska den bytas mellan gilar så måste först stereon skiljas från gamla bilen innan den kan giftas in i nya bilen.
    låter som någon struntat i detta.

    de kan de på verkstaden fixa om nu stereon är skiljd rätt från början.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Radio Locked betyder att radion antingen får ett felaktigt chassinummer på bussen eller att den inte får något chassienummer alls, det är chassienummret som DICE skickar på buss som radion kollar mot sitt egna (som skrivs vid "giftermål).

    Kan betyda att antingen så har radion flyttats från en annan bil utan att först skiljas, vilket INTE är bra då den måste skiljas med rätt chassienummer för att kunna giftas in i en annan bil. Eller så har du problem med DICE (fel chassienummer eller problem med busskommunikation).

    Sätter man i en radio som är "ogift" så står det "Radio Code" i displayen.

    Rådet är att kolla med Tech2:
    fel chassienummer i radion ger felkod B2785
    Inget chassinummer på buss från DICE ger felkod B2790

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2024
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Radio & CD-spelare OG9-3

    Hej alla saab-entusiaster.
    Bestämde mig för att åka till skroten och hitta en radio & cd spelare till min saab 9 3 då denna saknades i min bil. Tyvärr förstod jag då inte att denna var LÅST (trodde bättre om saab). Ljud spelas upp i ca 5 sekunder och stänger sedan av sig med meddelande "radio locked".
    Saabverkstad konstaterade att jag behöver en 4-siffrig kod för att låsa upp radion men skroten hade såklart ingen som helst aning och saab support bad mig att (lite finare sagt) dra åt helvete.
    Någon som har en aning om hur jag ska få tag i denna kod? Tydligen ska det finnas en italiensk webbsida?
    Tack på förhand!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Radion säger låst för att den tillhör en annan bil, vilket är en del av stöldskyddet, det som radion tittar på är bilens VIN. Rätt sätt är att innan man demonterar radion så använder man Tech2 för att skilja radion från (den med nyckel upplåsta) bilen. För att kunna skilja den så måste bilen som stereon sitter i ha rätt VIN-nummer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Det räcker med att veta VIN på bilen radion kommer från, resten går att ordna

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag har en 98:a 9-3 cab som jag vill byta ut bandspelaren som suttit i från fabrik mot en cd-spelare, jag har hittat en på skroten som jag också har VIN-numret på bilen den suttit i.
    Hur gör jag för att få den att fungera, misstänker att hag behöver söka upp någon med Tech2?
    Har ni förslag på någon i Gbg-området som kan hjälpa mig (bor strax söder om)?
    / Calle

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Ja, du behöver en TECH2, men också en "operatör" som vet hur den här processen går till.
    Nu är den väl inte tokhemlig längre, men vi kanske inte bör skriva den rakt ut här av säkerhetsskäl.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack! Det verkar lösa sig med hjälp av detta eminenta forum.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 238
    Fast tiden går...
    Det är typ 10 år sedan Saab försvann som biltillverkare. Det finns få om ens någon verkstad som står och faller med att serva och reparera de enstaka kvarvarande Saabar. Det enda återstående är väl Hedin (fd Orio (fd Saab reservdelar)) som tjänar pengar på gamla Saabar. Men jag tror de får sålt mer delar om vi kan hjälpa till att hålla liv i ytterligare några Saabar.

    Nu finns det väl ingen som tar skada av att det blir allmänt känt hur man håller en gammal Saab vid liv? Om det inte skadar någon tycker jag det rätta är att sprida denna typ av kunskap så brett vi bara kan. För att hjälpa de få Saab-ägare som ännu finns kvar. Och de verkstäder som får in en Saab men inte heller har någon att fråga hur man gör. Till slut har vi entusiaster bara varandra som support.

    Det har gått lång tid och det skadar ingen vad jag kommer på. Så nu tycker jag faktiskt tiden är mogen för en och annan FAQ.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Den som kan detta, kan gå förbi det stöldskydd SAAB byggde in i enheterna.
    Visst, i dagens läge är väl kanske inte en stereo till en og9-3 värd några stora pengar, men med tanke på att det blir färre och färre så kan det absolut bli intressant att sno stereoapparater för de som vill ha en originalbil.
    Det vi skriver här blir sökbart via t.ex. Google så även om jag litar på de allra flesta på det här forumet så behöver jag inte göra det på varenda tomte som söker på Google.

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •