Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: nytt fel på acc efter rep?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    13

    nytt fel på acc efter rep?

    hej! skrev en trå här innan om att jag inte fick igång kompressorn på en 900 94 med acc, men efter att jag bytt fläktmotståndet som gick sönder så såg jag att en kabel till frysskyddet var loss, satt dit den och kompressorn startade, denna hade inte gått på två år tydligen.. men nu startade den och gick fint.. nu däremot så kom det ingen kyla när jag använde bilen idag.. jag hör att kompressorn slår till "relät låter samt morotn belastas" men den varvar inte upp utan det bara väser lite grand i fläktspjällen inne i bilen.. vad kan detta vara? jag hade 8bar tryck i systemet när jag kollade den förra veckan..
    tacksam för snabba svar.. "det är varmt nu "
    Befara det värsta så kan det bara bli bättre...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    prova att kallibrera ACC

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619

    Re: nytt fel på acc efter rep?

    Citat Ursprungligen postat av Engström
    hej! skrev en trå här innan om att jag inte fick igång kompressorn på en 900 94 med acc, men efter att jag bytt fläktmotståndet som gick sönder så såg jag att en kabel till frysskyddet var loss, satt dit den och kompressorn startade, denna hade inte gått på två år tydligen.. men nu startade den och gick fint.. nu däremot så kom det ingen kyla när jag använde bilen idag.. jag hör att kompressorn slår till "relät låter samt morotn belastas" men den varvar inte upp utan det bara väser lite grand i fläktspjällen inne i bilen.. vad kan detta vara? jag hade 8bar tryck i systemet när jag kollade den förra veckan..
    tacksam för snabba svar.. "det är varmt nu "
    Du har förlite gas i.
    Det som väser är gas som rusar igenom expansionsventilen som ska matas med vätska.
    Att det är 8 bars tryck i säger inte mer än att det inte är helt tomt.
    Men vill du vara helt säker på att få köpa en ny kompressor så ska du absolut fortsätta att använda den.
    Så alltså, INTE köra kompressorn innan du fyllt på.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  4. #4
    Kan kompresorn skära om man kör utan kylmedium...eller?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Blanc
    Kan kompresorn skära om man kör utan kylmedium...eller?
    Det är kylmediumet som bland annat fungerar som smörjning för kompressorn, så helt nyttigt är det inte.

    Systemet har ju en tryckvakt som går in när det blir för lite kylmedium men det kan finnas ett läge där det är för lite för att kunna kyla kupén men inte nog lite för att vakten ska stänga av kompressorn.


    Om man är osäker på funktionen så är det en fördel att köra på "Econ" tills dess att man kan lämna in bilen på en kylfirma så de kan felsöka systemet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    619
    Om ni inte förstod min lilla hint ovan så, ja kompressorn kan skära och nej, den smörjs inte av kylmediat.
    Däremot kan inte oljan som stänker ut i systemet komma tillbaka till kompressorn igen om det inte finns nån gas som kan hjälpa till med detta.
    Kylmediat ser även till att kompressorn inte kan bli för varm.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

Liknande ämnen

  1. problem efter nytt batteri i nycklen.
    Av bananmanen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 18:19
  2. konstig efter nytt chipp
    Av ederby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 07:43
  3. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  4. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  5. Oljetråg efter 4600 mil, som nytt?
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •