Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Slö Aero!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55

    Slö Aero!!!!

    Hej Jag har en 9-3 Aero 01 med steg 3 chip från Sqr... Idag när jag rejsade med min kusin som också har en 9-3 Aero fast org (205hk) blev jag faktiskt förvånad att det gick jämt som om jag hade 205hk också...
    Nån som kan förklara varför?? eftersom min bil ska ge 280hk den går ju rent o så.. inga misstädningar eller bluddrande
    Jag ska ringa Sqr imorgon o kolla om dom kan hjälpa mig....

    Ps: jag har en nyrenoverad motor kanske systemet har blivit nollställd???

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    812
    Har du jackad panel och borrad luftburk :P?

    haha skojja..

    Det borde väll vara något med programvaran..
    Vet Mafnus på forumet som hade liknande problem med sin steg 3 programvara ifrån samma ställe till sin ng900.
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 839
    det är ju rätt varmt uteoch med steg 3 så blir det ännu varmar och jag mistänker att du kör med orginal ic ? då kan det bli så om man kör ett lite längre race

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    812
    Joo, det tänkte jag på först också...för min aero som inte är original ..mår fan inte bra i temperaturer över 16 grader...
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    kanske det men man borde dra en org Aero iallafall (det går jämt som fan alltså)... jag har ju dragit många vassa bilar innan... men kan det inte va me motorrenoveringen då det har nollställts på nått vis är inte så kunnig på sånt // Mvh Edy

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    15
    Din kusin kanske jävlas med dig. Han har kanske oxå varit en sväng hos någon tuningfirma utan att tala om det för dig

    Hur rejsade ni? Var det ett regelrätt rejs från stillastående eller drog ni bara lite mot varandra på motorvägen? Körtekniken gör ju extremt mycket. Kör man från rullande och någon tjuvstartar lite så kan det bli jämt fast det inte borde vara det.

    Tuningfirmor brukar salta lite på effektuppgifterna så det finns en chans att dina "280 hk" bara är 250 ärliga samtidigt som det var varmt ute så förbättras ju inte direkt prestandan, speciellt inte på en trimmad bil. Det kan ju oxå vara en förklaring.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    Vi drog på motorvägen... avståndet va lika hela tiden när vi drog.. men efter 160 så kom jag närmare o närmare o vi körde på kvällen.... Nått knas med systemet kanske??

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582
    tjosan.

    kollat spjället? så inte de hoppat in i "limpe home" läge.

    brukar göra detta när man har ur maskin.

    mvh micke
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    Tja MIcke... Hur gör man det kan du förklara tack Mvh Edy

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Citat Ursprungligen postat av LexCom
    Din kusin kanske jävlas med dig. Han har kanske oxå varit en sväng hos någon tuningfirma utan att tala om det för dig

    Hur rejsade ni? Var det ett regelrätt rejs från stillastående eller drog ni bara lite mot varandra på motorvägen? Körtekniken gör ju extremt mycket. Kör man från rullande och någon tjuvstartar lite så kan det bli jämt fast det inte borde vara det.

    Tuningfirmor brukar salta lite på effektuppgifterna så det finns en chans att dina "280 hk" bara är 250 ärliga samtidigt som det var varmt ute så förbättras ju inte direkt prestandan, speciellt inte på en trimmad bil. Det kan ju oxå vara en förklaring.
    Jasså är det så? Vilka firmor syftar du på då?

    Min bil går lika bra när det är 20grader ute som när det är 5grader!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 690
    Körde min då ännu original Viggen mot kopisens Viggen med Nordic Steg 3 och det var fullkomligt jämnt, speciellt uppe vid högra varv.
    T.ex. vid starten från ca 80Km/h drog kompisen iväg lite tackvare det högre vridet men efter detta var det helt jämnt. Har för mig att detta delvis också beror på den lilla original turbon som helt enkelt börjar tröttna och orkar inte pumpa tillräckligt med luft på högre varv.
    Dessutom kan väl original effekten som uppges även vara lite i nedkant så skillnaden mot en trimmad inte nödvändigtvis är så stor...
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  12. #12
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Inte ovanligt att ett vanligt steg 3 är "rena skiten" när den riktiga sommarvärmen kommer.

    Har man däremot lagt på lite plusmeny på trimmet med bl.a. större IC så klarar man sig bättre i värmen.

    / TD
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    jag ska testa idag också efter jobbet få se om det går bättre idag... kan turbon va slut?? Vilken turbo rek ni?? // Edy

  14. #14
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 993
    Citat Ursprungligen postat av nosse
    ... kan turbon va slut?? Vilken turbo rek ni?? // Edy
    Tror inte turbon är slut.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Det är inte så illa att du haft den på verkstad och de har uppdaterat programvaran efter renovering?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    Hej igen... det är mkt möjligt att dom inte har gjort det... det va några killar från Södertälje som fixa motorn (Tomas Kompisar)... Måste man till Sqr igen för att uppdatera eller??? Mvh Edy

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    vid en survis programering så radera trimfirmans endringar till förmån för de updaterade orginal kul va ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    Så jag måste betala igen för att få chippet??? Jag förstog inte frågan tyvär Mvh Edy

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av LexCom
    Din kusin kanske jävlas med dig. Han har kanske oxå varit en sväng hos någon tuningfirma utan att tala om det för dig

    Hur rejsade ni? Var det ett regelrätt rejs från stillastående eller drog ni bara lite mot varandra på motorvägen? Körtekniken gör ju extremt mycket. Kör man från rullande och någon tjuvstartar lite så kan det bli jämt fast det inte borde vara det.

    Tuningfirmor brukar salta lite på effektuppgifterna så det finns en chans att dina "280 hk" bara är 250 ärliga samtidigt som det var varmt ute så förbättras ju inte direkt prestandan, speciellt inte på en trimmad bil. Det kan ju oxå vara en förklaring.
    Jasså är det så? Vilka firmor syftar du på då?

    Min bil går lika bra när det är 20grader ute som när det är 5grader!
    Jag syftar inte på någon speciell firma, men konkuransen gör att tuningfirmorna måste locka till sig kunder. Och just effektsiffran som anges i annonser och på hemsidor är hos många den avgörande faktorn. Mitt tips är att många programvaror mappas fram under ganska ideala förhållanden och att det efterföljande bromsresultatet utgör standarden för hur mycket effekt just deras chip ger och därefter hamnar resultatet på hemsidan eller i reklamer. Men verkligheten hos kosumenten är ofta annorlunda med varmare klimat osv...!

    Min bil gick betydligt bättre en sval sommarkväll än i stekande sol mitt på dagen. Men det kanske var placebo

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    55
    Så jag måste betala igen för att få chippet??? Jag förstog inte frågan tyvär Mvh Edy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •