Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Multiproblem med min aero :(

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474

    Multiproblem med min aero :(

    Hej!
    Jag och min flickvän påbörjade en riktig långkörning i fredags, då vi skulle åka varberg-lycksele för att hälsa på släkt och vänner till mig. Efter 30 mil så flashar oljetryckslampan, och jag svänger av direkt och rullar in till en OK-station.

    Det visade sig att oljereturröret från turbon spruckigt och att nästan all olja läckt ut. Jag lagade röret provisoriskt med kemisk metall och hällde på ny olja.

    Sedan flöt allt på fint, men när vi närmade oss gävle (cirkus 45-50 mil in på vår resa) så tappade motorn kraft och misstände en hel del. Check engine tändes även. Så jag stannade igen och konstaterade att stiften var OK i vart fall. Sedan så brötade jag i massor av kontakter till DI och givare m.m.. När jag sedan startade den gick den rent på tomgången, men CE lyste än. Så jag nollade den och det gjorde susen. Glad i hågen rullade vi vidare igen.

    3 mil ifrån slutdestination så upprepades symptomerna och bilen gick ännu sämre nu. Misstände och gick stundtals på bara 2 cylindrar vad jag kunde höra. Mekade och donade en massa, men efter ett tag gav jag upp och ringde morsan som kom och bogserade mig. Jag lät bilen stå ett tag för att sedan testa att spraya 5-56 i alla kontakter och då gick den jättefint igen. Dags att se sig om efter en ny DI kanske?

    Sen så kommer knivhugget i ryggen då bilen sedan står på tomgång. Först kommer det lite blå rök, och sedan så ryker det även lite vitt.. Vad jag ser så har det dock varken försvunnit kylvätska eller olja. Kan också tillägga att bilen till synes går bra och upphör att ryka helt när den är varm.

    Det är ju lite jobbigt att det blir så här när man är 115 mil hemifrån, och egentligen har semster.

    För övrigt är hela kamkedjepaketet med packningar och allt bytt för under 500 mil sedan.

    Alla kommentarer eller tips är välkomna!

    Trötta, smutsiga och solbrända hälsningar
    /David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Börja med att kolla felkoderna.
    Hur ser oljan ut ?
    Finns det tecken på vatten eller olja i bensinen ?

    Ett enkelt test är att koppla ur kabeln till LMM och provköra. Går bilen bättre med urkopplad LMM har du hittat felt

    Oljereturröret borde du byta omgående.
    Jag har ett som passar, PM:a vid intresse.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Börja med att kolla felkoderna.
    Hur ser oljan ut ?
    Finns det tecken på vatten eller olja i bensinen ?

    Ett enkelt test är att koppla ur kabeln till LMM och provköra. Går bilen bättre med urkopplad LMM har du hittat felt

    Oljereturröret borde du byta omgående.
    Jag har ett som passar, PM:a vid intresse.

    Hur ser jag om det är vatten och olja i bensinen? Och hur skulle den ha kunnat hamnat där? angående den vita röken som återfinns när bilen är kall och står på tomgång så kan det kanske bero på att det är packningsmassa mellan insug och topp istället för en riktig packning. Den blå röken vet jag inte hur den tillkom. Kan det vara så att det runnit olja ner under bilen och sedan ner på flexröret eller liknande? Eller ska man börja oroa sig för ett turboras?

    Just nu känns det jäkligt jobbigt. Igår fick jag igång bilen, så jag körde den från Lycksele och ut till morsans hus som ligger en mil utanför. Men idag så vill den inte starta alls. Den tänder första varvet startmotorn drar, men sen så dör den direkt.. då kan man mala hur mycket som helst. Men släpper man av och väntar 5 sekunder så tänder den första varvet igen.
    Först så trodde jag ju att det var DI-kasetten, men idag fick jag låna en annan att testa med och den startade ändå inte. Jag fick långa en "tändningsförstärkare" med, dock så kunde jag inte lokalisera den i min bil. Han som lånade ut den visade att den satt framme på skärmen vid batteriet. Men på min bil sitter det ju bara en urluftningsventil där.

    Jag har haft kontakt med pershav, som ägde bilen tidigare - och vi har kommit fram till att det kanske är bränslepumpen som har slängt in handduken.

    Även om jag nöter en massa på startmotorn utan att den tänder så blir stiften inte blöta. Dock så görs ju en rengöring av stiften när den inte startar. Så jag vet inte vad jag ska tro

    För felkodsutläsning skulle den saabauktoriserade suzukihandlaren (!?) ha 365 spänn

    Jag tror att jag gör så att jag åker till skroten imorgon och letar rätt på en soppapump. Det är den med 8mm anslutning jag ska ha va?


    Som vanligt är jag tacksam för all hjälp jag kan få!

    Mvh
    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 626
    Citat Ursprungligen postat av frostyman

    angående den vita röken som återfinns när bilen är kall och står på tomgång så kan det kanske bero på att det är packningsmassa mellan insug och topp istället för en riktig packning.
    Kan så vara, men relativt vanligt är det helt naturlig kondensånga/vatten som kommer ur röret. Antar att röken är mer tunn än "tjock som en tomat"? Är den mer dimmig i utseendet, hade jag inte varit så orolig.
    Blårök vid uppstart, kan vara lite av varje, men är det inte bestående, kan det bero på kolvringar(ofrånkomligt när milen börjar tillta) ventiltätningar(samma sak där). Misständningarna kan bero på ett begynnande tändkassetshaveri, kan också vara otäckingen vevaxelgivare.
    Men lutar mest åt tänkassett, finns ju otal orsaker till att de ger upp, och beter sig på olika sätt. Vissa går dåligt när de blir varma, andra går inte när laddtryck byggs upp, osv osv..

    En extra tändkassett, så klarar du säkert hemfärden galant(om nu röruschlingen håller )
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Ang andra vätskor i oljan.
    Bensin - känns på lukten + att nivån stigit, kan komma från trasig BTR.
    Vatten - Oljan blir vit/grå av vattnet. kan komma från kass toppackning.

    Tycker B-pump verkar vara ett hett tips.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    Hej igen. Oljans färg ser bra ut, och när jag mätte sist när den är kall så verkar nivån vara ungefär densamma. I vart fall så testade jag att starta den medans jag sprutade in startgas i insuget. Och då gick den givetvis ingång direkt.. Så länge jag sprutade gas vill säga.

    Så idag har jag köpt en ny bränslepump, har lyckats demontera den gamla utan att ha sönder något faktiskt

    Någon som vet dimensionerna på o-ringarna som sitter på spridarna upp mot fuelrailen. Jag har nog skadat en lite då det verkar läcka lite bensin.
    Eller finns dem att beställa snabbt och enkelt någonstans så funkar ju det med.

    Nu ska jag hem och montera den nya pumpen, håll tummarna


    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    721
    Hoppas du får ingång din bil
    Min har fått typ samma fel som din..
    Den startar men dör direkt..
    När jag tar lös bränsle anslutningen till fuelrailen verkar det inte finnas nåt tryck... är det så för dig okså
    Jag ska iaf pröva byta pumpen och vevaxelgivaren å se vad som händer sen har jag en till LMM jag ska pröva med
    Bara hoppas
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    Här kommer det en liten uppdatering

    Saabverkstaden skulle ha 2400kr för bränslepumpen, antar att armaturen och hela skiten följer med då.. Jag köpte iallafall en lös pump på mekonomen för 1145kr och gav mig i kast med problemet. Det var faktiskt inte så krångligt som jag trodde att det skulle vara.

    Och visst startade den Fasen vad skönt det var, efter 115 mil av strul och mekande i 30 graders värme.. Nu har jag även beställt ett nytt rör till turbon, även om lagningen ser ut att hålla än så länge.

    Xor: Håll oss underrättade om hur det går med din bil

    tackar för all hjälp, hoppas jag slipper med strul på vägen hem!

    Mvh
    David Frost
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    en liten fråga, hur nollade du CE lampan ??
    MVH/ Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  10. #10
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    474
    jag tog bort pluspolen en sekund.. Alla felkoder går säkert inte att nolla på det sättet. En del stannar i systemet och måste nollas med issat eller tech2 om jag förstått allt rätt


    mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    okej, jag får tacka !
    En vaccumslang lossnade för mig i går, då kom CE lampan fram.. men den fick jag bort.
    tack!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •