Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677

    Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900. (Motorn är skrot)

    Var på väg till Göteborg i eftermiddags. Plötsligt plingar det till att jag ska fylla på kylvatten och tempmätaren rusar upp på rött. Rullar några sekunder med motorn igång och stannar sedan på en rastplats.

    Ser att en kylslang har hoppat av vid toppen och när jag står och försöker få den på plats hör jag hur det börjar låta från motorn fastän den är avstängd. Antar att det var toppen som kastade in handduken, blev skev dvs. För när jag hade monterat tillbaka slangen och fyllt på vatten så försvann vattnet sakta men säkert ur expansionskärlet men jag gjorde ett startförsök men bilen startade inte.

    Låter som bilen inte har någon kompression kvar. Precis som när man försöker starta bilen utan tändstift monterade. Snabbt tuggande ljud.

    Vad mer än toppen kan ha tagit skada iom att kylvattnet rann ut och det var asvarmt ute.

    Kan blocket ta skada av det? Räcker det att plana toppen eller ska man köpa en ny?

    Tack på förhand.

    Edit: Gäller bilen i signaturen. Dvs en ng900 turbo -97.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    beklagar sorgen, hoppas det löser sig asap...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Bilen står på plats hos våran lokala mekaniker nu och delar ska beställas i morgon.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    631
    toppen kan ju ha blivit skev som sagt, och blocket vet jag inte riktigt vad det blir för skador men kolvar och ringar kan ju ta skada när vattnet som är till för att kyla inte är där längre, motorn går för varm och på så sätt så kan ringarna och topparna på kolvarna börja smälta och möjligen då repa cylindrarna.

    vet inte riktigt hur ventiler och de ska bete sig vid överhettning?
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Visar sig i veckan hur allvarliga skadorna är när toppen lyfts av. Håller alla två tummar jag äger att blocket har klarat sig.

    Blir dyrt nog även om det bara är toppen som har tagit skada
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Tycker mer det låter som att en dålig packning eller likn gjort att du fått kompression i vattnenkanalen och därför tryckt loss slangen.

    För den hade väl flugit av?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tycker mer det låter som att en dålig packning eller likn gjort att du fått kompression i vattnenkanalen och därför tryckt loss slangen.

    För den hade väl flugit av?
    Jepp slangen har lossnat. Det jag är rädd för är att jag inte drog klämman tillräckligt hårt förra veckan när jag bytte kylslangar.

    Men borde inte bilen gått dåligt om toppackningen var dålig? Den gick fint tills jag stängde av bilen. Och sedan hörde jag det konstiga ljudet från motorn som jag antar var toppen som kastade in handduken och blev skev.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tycker mer det låter som att en dålig packning eller likn gjort att du fått kompression i vattnenkanalen och därför tryckt loss slangen.

    För den hade väl flugit av?
    Jepp slangen har lossnat. Det jag är rädd för är att jag inte drog klämman tillräckligt hårt förra veckan när jag bytte kylslangar.

    Men borde inte bilen gått dåligt om toppackningen var dålig? Den gick fint tills jag stängde av bilen. Och sedan hörde jag det konstiga ljudet från motorn som jag antar var toppen som kastade in handduken och blev skev.
    Så jäkla fort bordel det ju inte gå att få toppen skev. Du stängde ju av den några sec efter att du märkte det!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Tycker mer det låter som att en dålig packning eller likn gjort att du fått kompression i vattnenkanalen och därför tryckt loss slangen.

    För den hade väl flugit av?
    Jepp slangen har lossnat. Det jag är rädd för är att jag inte drog klämman tillräckligt hårt förra veckan när jag bytte kylslangar.

    Men borde inte bilen gått dåligt om toppackningen var dålig? Den gick fint tills jag stängde av bilen. Och sedan hörde jag det konstiga ljudet från motorn som jag antar var toppen som kastade in handduken och blev skev.
    Så jäkla fort bordel det ju inte gå att få toppen skev. Du stängde ju av den några sec efter att du märkte det!
    Med min otur så är toppen garanterat skev. Men det kan ju likaväl bara vara toppackningen som har gått. Det visar sig när motorn plockas isär.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg/Sthlm
    Inlägg
    764
    Medlem#
    5985
    Usch vad tråkigt!

    Verkar som om din otur aldrig försvinner, tycker synd om dig

    På något sätt känns du som en Erikr, fast lite förfinad. Typ en Erikr Second Edition eller liknande

    Ajja hoppas det inte är så farligt som det låter utan att det "bara" var packningen

    mvh
    martin n
    Segfirre Productions

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514

    Re: Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900.

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Var på väg till Göteborg i eftermiddags. Plötsligt plingar det till att jag ska fylla på kylvatten och tempmätaren rusar upp på rött. Rullar några sekunder med motorn igång och stannar sedan på en rastplats.

    Ser att en kylslang har hoppat av vid toppen och när jag står och försöker få den på plats hör jag hur det börjar låta från motorn fastän den är avstängd. Antar att det var toppen som kastade in handduken, blev skev dvs. För när jag hade monterat tillbaka slangen och fyllt på vatten så försvann vattnet sakta men säkert ur expansionskärlet men jag gjorde ett startförsök men bilen startade inte.

    Låter som bilen inte har någon kompression kvar. Precis som när man försöker starta bilen utan tändstift monterade. Snabbt tuggande ljud.

    Vad mer än toppen kan ha tagit skada iom att kylvattnet rann ut och det var asvarmt ute.

    Kan blocket ta skada av det? Räcker det att plana toppen eller ska man köpa en ny?

    Tack på förhand.

    Edit: Gäller bilen i signaturen. Dvs en ng900 turbo -97.
    Jag kan säga dig att jag fick exakt samma sak på min NG900 -97 när du berättar om pling ljudet så ryser hela jag, (varje gång ljudet dyker upp i min nya bil fryser jag till is)
    Åter till niohundran, när jag fick plinget så gjorde jag precis som du, stanna på en gång.. men det var ändå för sent, toppen blev skev, men den gick att plana och sen bara kompencera med tjockare packning..
    ja, det är allt utom roligt, men lycka till !
    / Mats
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Kylslang hoppade av. Motorn kokade? Ng900.

    Citat Ursprungligen postat av krutmats
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Var på väg till Göteborg i eftermiddags. Plötsligt plingar det till att jag ska fylla på kylvatten och tempmätaren rusar upp på rött. Rullar några sekunder med motorn igång och stannar sedan på en rastplats.

    Ser att en kylslang har hoppat av vid toppen och när jag står och försöker få den på plats hör jag hur det börjar låta från motorn fastän den är avstängd. Antar att det var toppen som kastade in handduken, blev skev dvs. För när jag hade monterat tillbaka slangen och fyllt på vatten så försvann vattnet sakta men säkert ur expansionskärlet men jag gjorde ett startförsök men bilen startade inte.

    Låter som bilen inte har någon kompression kvar. Precis som när man försöker starta bilen utan tändstift monterade. Snabbt tuggande ljud.

    Vad mer än toppen kan ha tagit skada iom att kylvattnet rann ut och det var asvarmt ute.

    Kan blocket ta skada av det? Räcker det att plana toppen eller ska man köpa en ny?

    Tack på förhand.

    Edit: Gäller bilen i signaturen. Dvs en ng900 turbo -97.
    Jag kan säga dig att jag fick exakt samma sak på min NG900 -97 när du berättar om pling ljudet så ryser hela jag, (varje gång ljudet dyker upp i min nya bil fryser jag till is)
    Åter till niohundran, när jag fick plinget så gjorde jag precis som du, stanna på en gång.. men det var ändå för sent, toppen blev skev, men den gick att plana och sen bara kompencera med tjockare packning..
    ja, det är allt utom roligt, men lycka till !
    / Mats
    Vart hittade du den tjockare packningen då ?
    Hinner inte med allt.....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Den fixade min mekaniker,
    jag tror han kontaktade speedparts, testa,
    har du fått veta än hur det är med toppen ?
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Problemet med att plana en skev topp är att om toppen återgår till "original" kan ventilerna fastna.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Nu är bilen så gott som klar. Sitter en ny topp på bilen för den gamla var rejält skev. Resten av motorn hade klarat sig dock som tur var
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    fasen vad gött ! Skönt för dig !!!
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 186
    Skev va ju nästan bara förnamnet kompprovet talade ju sitt klara språk... Men som sagt nu är den strax på rull igen, Hoppas den får rulla utan bekymmer ett bra tag nu

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Den får inte rulla alls nu på minst en månad.

    Motorn är skrot. Ingen komp på två cylindrar så nu blir det till att leta ny motor.

    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    330
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Den får inte rulla alls nu på minst en månad.

    Motorn är skrot. Ingen komp på två cylindrar så nu blir det till att leta ny motor.



    Vad hände? Pajjade kolvarna i samma incident när toppen blev skev?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 677
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Den får inte rulla alls nu på minst en månad.

    Motorn är skrot. Ingen komp på två cylindrar så nu blir det till att leta ny motor.



    Vad hände? Pajjade kolvarna i samma incident när toppen blev skev?
    Jepp.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Vit rök, motorn dör på låga varv, vatten i motorn?
    Av darude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 15:12
  2. Skillnader på ng900 turbo motorn mot 93 turbo motorn.
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 17:49
  3. Motorn dör...(ng900)
    Av Chreli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 06:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •