Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: GT28BB, Saab 9-5

  1. #1

    GT28BB, Saab 9-5

    speedparts säljer GT28BB turbon till 9-5.
    jag undrar lite över saker och ting som behövs bytas ut när turbons byts?
    jag har en garret T28 i den ena saaben men det va ju orginal där så jag har inte kollat. vet att det är större IC men inte mer..??
    saaben i fråga är en 9-5 kombi från 00 som gått strax under 19000 mil.
    är det lönt?

    tacksam för invändningar och svar!
    mvh henrik
    http://www.garaget.org/hirsch-305 -Mitt åk!
    Performance!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    fatta ja rätt eller har du en T25 i en 9-5?

  3. #3
    jag har en hirsch från 02 och där sitter en T28 i den tror jag om jag inte miss minner mig.. kolla deras hemsida så ser du där..!!

    mvh hernik
    http://www.garaget.org/hirsch-305 -Mitt åk!
    Performance!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 187
    Citat Ursprungligen postat av hirsch-305
    jag har en hirsch från 02 och där sitter en T28 i den tror jag om jag inte miss minner mig.. kolla deras hemsida så ser du där..!!

    mvh hernik
    oj, ja såg fel.. ja läste det som en T25 inte T28. :P

  5. #5
    det du behöver när du byter är större snorkel för att få max ur turbon och ny mappning för att få max ur den jag åker med den och den fungerar alldeles utmärkt. se till att du tar den med ombyggnad för annars så blir de problem mvh totte
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    Varför skall du byta, är T28:an slut? Om du skall byta turbo behöver du även justera programvaran, vilket inte är helt lätt med tanke på var Hirsch befinner sig...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 134
    Medlem#
    6252
    finns juh mer folk än hirsch som kan trionic, eller hur kk?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av NocaL
    finns juh mer folk än hirsch som kan trionic, eller hur kk?
    Nja, men frågan är väl a) om någon trimfirma vill gå in och "småpilla" i ett hirschprogram för en mindre summa och b) varför man skulle vilja byta snurra/mappa om när det sitter ett vettigt koncept i bilen?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Läser man lite noggrannare så ser man att det är en annan 9-5:a turbobytet gäller
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Läser man lite noggrannare så ser man att det är en annan 9-5:a turbobytet gäller
    Nja, läser man lite noggrannare blir man kanske lite mer förvirrad. Någon direkt klarhet i frågan får man väl knappast?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 641
    Jag tolkar det som att det är en annan 9-5 än Hirschen som skall bestyckas...

    Förutom turbo så är det väl spridare, IC, inloppsrör och koppling (?) du behöver. Kan kanske räcka till en 330 hk eller så.

    Säkert någon med bättre kunskap som kan fylla på lite bättre
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  12. #12
    oj vad mycket missförstånd det blev nu då!!
    men det är så att jag ska byta turbo i en saab 9-5 se 2.3t till en garret T28 som sitter i min ANDRA bil som är en AERO HIRSCH.
    det var så att jag såg inga förändringar mer än en större IC och något större snorkel.
    jag har hittar turbon för 13.000 nu i växjö på cc.
    speedparts hade den också men är ju självklart mycket dyrare. trots att man får rabatt.
    det ända jag är rädd för är att bilen inte håller. den har ändå gått snart 20000 mil.? är det lönt?

    hoppas allt är uppklarat nu.
    mvh henrik
    http://www.garaget.org/hirsch-305 -Mitt åk!
    Performance!!

  13. #13
    Hejsan


    Har en T28 i min 900 NG som har gått 26000 mil nu

Liknande ämnen

  1. Montera gt28bb
    Av bargis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 13:37
  2. nån som kör med gt28bb med original IC?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 00:03
  3. GT28BB/RS
    Av illegal_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 23:44
  4. Fråga om GT28BB
    Av Owe_T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 01:16
  5. Bilder Gt28BB 9-5
    Av Sasse i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 16:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •