Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bättre kraft på lågvarv i T7 än T5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73

    Bättre kraft på lågvarv i T7 än T5?

    Hej,
    Jag körde en 9-3 185 hk -02 häromdagen och märkte rätt snabbt att den var betydligt mer lättkörd i stan jämfört med farsans 9-3 185 hk -98 som är rätt så orkeslös under 2000 varv. Är T7-motorn mer lågvarvstark eller är det nåt fel på farsans bil? I övrigt så karaktären på motorerna lika, dvs bäst acceleration vid 3500 rpm.

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  2. #2
    Du har max vrid redan vid 1800 rpm om jag inte minns helt fel på T7 motorn.

  3. #3
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 985

    Re: Bättre kraft på lågvarv i T7 än T5?

    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Är T7-motorn mer lågvarvstark

    På T5 så reglerar man gasspjället själv(halvgas=halvgas),
    på T7 så öpnnas gasspjället mer på lågvarv.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Okej, tack för svaren. Det var lite det som jag misstänkte. Det där med elektroniskt gasspjäll är ju inte så dumt trots allt

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Jo, plus det faktum att det är olika turboladdare på motorerna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Jo, plus det faktum att det är olika turboladdare på motorerna.
    Ja just det! Det hade jag läst nånstans tidigare men helt glömt bort. Antar att den nyare turbon har bättre geometri som ger mer snurr på lågvarv då. Tack för svaret!
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Ja GT17 i T7 och T25 i T5

    Ganska lätt att komma ihåg

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Ingen dum minnesregel det där

    Nu kommer då följdfrågan:
    Eftersom farsans 9-3 185hk -98 är så pass orkeslös på lågvarv, vad anser ni bäst kan råda bot på detta? Har själv funderat på några förslag:

    1. Chiptrimma till steg 1 hos t.ex. Nordic. Kan det hjälpa?

    2. Byta till grövre avgassystem. Isf, ska man byta hela vägen eller räcker det med endast efter kat?

    3. Byta snurra. Iofs ganska dyrt och då måste väl även programvara bytas?

    MVH
    Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 181
    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Ingen dum minnesregel det där

    Nu kommer då följdfrågan:
    Eftersom farsans 9-3 185hk -98 är så pass orkeslös på lågvarv, vad anser ni bäst kan råda bot på detta? Har själv funderat på några förslag:

    1. Chiptrimma till steg 1 hos t.ex. Nordic. Kan det hjälpa?

    2. Byta till grövre avgassystem. Isf, ska man byta hela vägen eller räcker det med endast efter kat?

    3. Byta snurra. Iofs ganska dyrt och då måste väl även programvara bytas?

    MVH
    Jacke
    varför inte göra allt.?

  10. #10
    Hej

    Är inte T5 kolvarna lite mer massivare och därför är T5:an slöare på låga varv jämfört med T7

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 028
    Som andreas säger så är det mer massa i T5:an som gör att den blir slö på lägre varv men är hållbarare och kan upplevas explosivare...

    T7:an är byggd i alu (eller var det T8?) eller hur det är så därav och så är kolvarna myclet mindre och lättare... plus att det är en annan karaktär på snurran med...

    Det lättaste och smidigaste som jag ser det är att byta programvara till steg 1
    Det Ger mest hk för pengarna...

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Kolvarnas massa har inget att göra med motorns vridmoment på lägre varvtal. Om något så innebär kolvarna i T7 motorn något lägre friktionsförluster, detta märks dock mest på höga varvtal och/eller låga laster. Dock inget som ger någon direkt skillnad på motoreffekten då vi förmodligen pratar om ett par hundra watt. Lättare kolvar minskar också belastningen på vevstakar, vevaxel och lager. Den längre vevstaken i T7 motorn är delvis också anledningen till den lägre friktionen, likaså de klenare och tunnare kolvringarna.

    Jämför man T7 respektive T5 kolvar så är de tidigare förmodligen något klenare i ringlandet vilket ökar risken för haveri i samband med trimning (högre pmax).

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Okej då hänger jag med
    Vi har varit inne på att montera steg 1 till den så det är nog rätt troligt att det blir så. Kan hålla med om att T5 är lite explosivare. Från ca 3500 rpm upp till rödmarkeringen finns inga hämningar

    SaabJohan:
    Har jag förstått dej rätt att det är den lägre friktionen i T7-motorn som ger den en annan karaktär?

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Så kanske man kan nämna att T7 har lite snällare kammar och större svänghjul som också gör att den blir smidigare på lågvarv. Det tappar den dock lite på högre upp i registret...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Okej då hänger jag med
    Vi har varit inne på att montera steg 1 till den så det är nog rätt troligt att det blir så. Kan hålla med om att T5 är lite explosivare. Från ca 3500 rpm upp till rödmarkeringen finns inga hämningar

    SaabJohan:
    Har jag förstått dej rätt att det är den lägre friktionen i T7-motorn som ger den en annan karaktär?

    /Jacke
    Den lägre friktionen ger den en lägre bränsleförbrukning och kanske en eller två hk extra, ingen märkbar effektskillnad alltså.

    Att T7 motorn har bättre vridmoment på låga varvtal kan nog främst tillskrivas ventiltider, grenrör, turbo, insug och mappning.

    Elektroniskt gasspjäll kan förbättra körbarheten men den kan inte få motorn att ge mer vridmoment på låga varvtal.

    Tyngre svänghjul gör att motorns varvtal inte förändras lika snabbt, gör att det blir enklare att komma iväg från stillastående exempelvis. Samtidigt tappar man acceleration, speciellt på de lägre växlarna då denna extra massa också ska accelereras.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Vad fint att ni lyckades reda ut detta för mig. Som jag misstänkte lite var det en rad faktorer som gör att T7-motorn går annorlunda...på gott och ont kanske ska tilläggas.

    Den enda frågetecknet som kvarstår:
    Kan någon bekräfta att ett steg 1 ger bättre kraft/respons på lägre varv i en T5 bil? Någon som har erfarenhet?
    Övriga förslag välkomnas också.

    /Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Att T7 motorn har bättre vridmoment på låga varvtal kan nog främst tillskrivas ventiltider, grenrör, turbo, insug och mappning.

    Elektroniskt gasspjäll kan förbättra körbarheten men den kan inte få motorn att ge mer vridmoment på låga varvtal.

    Tyngre svänghjul gör att motorns varvtal inte förändras lika snabbt, gör att det blir enklare att komma iväg från stillastående exempelvis. Samtidigt tappar man acceleration, speciellt på de lägre växlarna då denna extra massa också ska accelereras.
    Är det pinnbulten till värmeskyddet som gör det då?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Kan någon bekräfta att ett steg 1 ger bättre kraft/respons på lägre varv i en T5 bil? Någon som har erfarenhet?
    Ja och nej...

    Jag har inte testat detta på T5, men av allt att döma kommer han att få lite mer vrid under ~1.800-2.000 rpm och massor med mer vrid över det, vilket gör att bilen kommer att gå riktigt bra. Dessvärre vänjer man sig fort och jag tror att han ganska snart kommer tycka att den är ännu slöare på lågvarv eftersom det skiljer så mycket över och under 2.000 rpm. Allt är relativt, vettu...

    Jag har däremot ändrat min körstil lite och ligger bara under 2.000 rpm vid krypkörning och långkörning, så då har man ju alltid kraft när man behöver det!

    Bättre svar än så kan jag nog inte ge.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73
    Tack, det svaret nöjer jag mig med.
    Sen tycker jag personligen att OG9-3 är mer ett landvägslok än en stadsbil. Tanken bakom steg 1 vart att få bättre körbarhet, men kanske framförallt lägre bensinförbrukning. Några pållar extra på köpet är ju inte heller fel

    MVH
    Jacke
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Jacke86
    Tack, det svaret nöjer jag mig med.
    Sen tycker jag personligen att OG9-3 är mer ett landvägslok än en stadsbil. Tanken bakom steg 1 vart att få bättre körbarhet, men kanske framförallt lägre bensinförbrukning. Några pållar extra på köpet är ju inte heller fel

    MVH
    Jacke
    Ja, då är det ju inte alls fel. Jag lovar att omkörningar blir himla mycket roligare med mer kräm under huven!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. 900ng 2,0t går dåligt främst på lågvarv
    Av P_J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 13:45
  2. Min 9000 Aero är seg på lågvarv.
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 01:29
  3. saab 9-3 med ojämn gång på lågvarv!
    Av anthoon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •