Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: turbon viner??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238

    turbon viner??

    Kanske jag som e störd, men tycker attt min turbo viner som fan om ni fattar vad jag menar.. är det för att det är 25 grader ute eller börjar den gå sönder??? den laddar som vanligt på laddtrycksmätaren, tom lite mer än innan då jag flyttat ner min IC i hålet i fronten för bättre kylning ...

    mvh en nervös mogge

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    min förra turbo ven som attan för att bladen tog i turbinhuset :O inte bra. Den turbon fick upp max 0,4 i laddtryck typ.

    Sitter alla slangar som de ska? kan vinandet "läcka" ut nånstans kanske...?

    Ven den mindre innan du flyttade ner IC'n?

  3. #3
    lovar dig att du har en läcka någonstans.

    ett tipps är ha bilen igång och spruta "breckelin" på insugs delarna eller startgas.

    Breckelinet gör att motorn börjar "bluddra"

    startgasen gör så bilen ökar i varv. när han börjar bluddra/öka i varv där du sprutar där har du hålet


    lycka till mvh totte
    9-5 Aero
    9-3 SS AERO bara för syns skull...
    900ng Extrem Nordic

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238
    det va sedan jag flytta ic´n, kan det va att jag inte spänt slängklämmorna tillräckligt?? eller att intercoolern sitter upp och ner? ska väl inte spela någon roll?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    Gör så att du lossar alla slangar å sätter på den igen och förvissar dig om att de sitter på ORDENTLIGT.

    Hade detta fenomen på min bil efter avgasbyte. krävdes 3 försök för att få det tätt... Förmodligen hade jag nån slang som satt lite lite snett. 1 bar är en del när det blir en liten läcka...
    900NG SET

  6. #6
    jävligt svår fråga att svara på, men hur mycket ska det låta från en turbo då? det viner om min turbo när den laddar men jag har alltid trott det skulle va så ska det inte höras något alls?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    Jo visst lite hör man väl men min erfarenhet är att när det börjar låta "fräckt" när man drar på då har man en läcka förmodligen
    900NG SET

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Ronneby, Blekinge
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av TURBOSTAR
    Jo visst lite hör man väl men min erfarenhet är att när det börjar låta "fräckt" när man drar på då har man en läcka förmodligen
    Fan nu blev jag "nojig"..
    Då har jag med all säkerhet en läcka i min viggen!!!
    "It´s not the fart that kills you , it´s the smäll"
    Viggen Power

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av TURBOSTAR
    Jo visst lite hör man väl men min erfarenhet är att när det börjar låta "fräckt" när man drar på då har man en läcka förmodligen
    hehe det låter som ett bra mått att gå efter blir nog till att leta läcka i helgen då...

  10. #10

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    Jag testade det där sättet med startgas.. inget läckage men...
    Det knepigaste var att bilen höll på att dö när jag sprutade på startgas i inloppet som sitter fram i kylen... med startgas ska väll bilen börja öka i varv och inte dö??
    Bara min bil det blir detta fenomenet på?
    9³ SC Aero -09
    Min bil

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av 666SaaB666
    Jag testade det där sättet med startgas.. inget läckage men...
    Det knepigaste var att bilen höll på att dö när jag sprutade på startgas i inloppet som sitter fram i kylen... med startgas ska väll bilen börja öka i varv och inte dö??
    Bara min bil det blir detta fenomenet på?
    Eftersom du inte släppte på luft så det räckte till både startgas och bränsle från spridarna så höll motorn på att drunkna.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238
    jobbigt läge. Turbon laddar ju som vanlgt på laddtrycksmätaren. om den läcker visar den inte mindre då?.. sen ibland tex nän man ligger i 2an länge och väntar på att gasa om ni fattar, så laddar den som fan ibland typ 1,1 bar. varför gör den så.. tycker att bilen går sämre men kanske bara för att man e nojig..

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av _MoGGe_
    jobbigt läge. Turbon laddar ju som vanlgt på laddtrycksmätaren. om den läcker visar den inte mindre då?.. sen ibland tex nän man ligger i 2an länge och väntar på att gasa om ni fattar, så laddar den som fan ibland typ 1,1 bar. varför gör den så.. tycker att bilen går sämre men kanske bara för att man e nojig..
    Har du kollat anslutningen till din laddtrycksmätare? hade ett liknande problem häromdagen, och då hade slangen till t-korset till laddtrycksmätaren poppat av...lätt fixat!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89
    Jag hade samma problem med min 900 Talladega -98 förut. Det ven om turbon när man gasade på och ibland tappade den trycket.
    Var ner och lämnade in bilen hos Nordic i Norrköping den 19:e för en koll varför det var som det var med turbotrycket. Och direkt när en av killarna öppnade motorhuven sa han att det var turbon som var på väg att ge upp. Han såg det på att det var ganska mycket olja runtomkring turbon. Jag hade (dum som jag var) trott att det var olja från drivremmen som var orsaken till att det var såpass mycket olja där. Lång historia men det hela mynnar ut i att du kan kolla hur det ser ut runtomkring turbon. Om det är något som indikerar på ett läckage eller så. Så, nu har jag bidragit med det lilla jag har att erfara i det här ämnet.
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

Liknande ämnen

  1. Nya vindrutan viner?
    Av Rampan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 23:30
  2. 9-5 TID viner?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 18:06
  3. Bilen viner, SAAB 9-3 SC 2007, turbon?
    Av Tukk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 23:59
  4. Saab 900 2.0T -97 Turbon viner, något fel?
    Av Gamle_Rasken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 00:07
  5. Viner från turbon ?
    Av Stiffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •