Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Oljetrycksproblem i skarpa kurvor!!! Fler som har problem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343

    Oljetrycksproblem i skarpa kurvor!!! Fler som har problem?

    Har märkt att om man kör rejält igenom U-kurvor och andra långa skarpa kruvor så plingar min bil till. Oljelampan lyser till. Nån mer som har detta problemet? Lite trist att behöva hålla igen i kurvor för att inte åka på ett haveri. Har bara åkt på det i högerkurvor vet inte om det kan vara så att all olja åker bort från pumpen då eller va de kan va. Isf kan det ju vara bra att tänka på att fixa ett skvalpskydd om man byter eller har nere motorn nån gång.

    Och JA jag har full oljenivå.

    Vad tror ni man kan göra åt det? Eller kan det vara så att min oljetrycksgivare kommer in för tidigt?

    Kör lugnt till nån kan ge mig bra förslag på åtgärd...
    900NG SET

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Vet inte hur skadligt "kortvariga" tryckfall kan vara. Det är ju viss skillnad om man tar en usväng som varar 2-4 sekunder, eller ligger flera minuter och kör runt i en rondell, men visst skulle man väl kunna montera ett skvalpskydd i sumpen?

    Tänkte mig en barriär med hål i nedankant så det tar lite längre tid för oljan att byta plats i oljetråget.
    Dessvärre gäller det att göra tillräckligt stora hål så oljepumpen inte tömmer halva sumpen vid normal körning. Dessutom kan man kanske få problem vid kallstarterna då oljan är segare.


    Måste erkänna att detta var et ytterst oproffesionellt tänkande från mig, men någon kanske kan spåna vidare på idén.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Det är väl som så att du har för lite olja i motorn eller att din sil till oljepumpen är igensatt av massa gamla oljerester.

    Ta ner tråget och kolla innan du kör ras på motorn.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    336
    Vissa bilar har ju oljelampan kopplade till lite olika olje nivåer. Kan vara så att broms vätske nivån är låg så att det ger utslag på det och inte själva motor oljan. Nu vet jag inte om så är fallet på just din bil men många bilar har det kopplat så. En olje lampa till flera oljor.
    CosmoBlå 9-3 Aero -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    239
    varningslampa för bromsvätskenivån och oljetryck i motorn är ej samma i Saab. Ingen annan bil heller vad jag känner till.

    Vilken typ av olja kör han med i motorn? Är det rätt viskositiet på den?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    fredde1: jag har full nivå på oljan

    razmatas: jag kör med 5w-40 olja.

    Ni måste förstå mig rätt här. det är inte förren utgången ur en u-kurva detta inträffat 2-3 gånger. Lampan har släckts inom 1 sek eller max 2 sek. Rejäl fart skall väl tilläggas. Strax innan däcksläpp måste tillämpas för att åstakomma det. Kurvan jag åkt på det i är snäv som en rondelll ungefär och ett helt U
    Men ja tycker det borde finnas fler än jag som upplevt detta fenomen

    Jag ser dock inte hur en tät sil skulle kunna skapa detta problem du får gärna berätta hur du tänker.

    Jaja som sagt inget vardagsproblem. Men man tycker ju att sånt här inte ska kunna inträffa. Hur går det för er som kör på bana??? Slalombana tex.

    Well well blir till att köra lite lugnare i den förädiska kurvan så man inte skapar sig jobb.
    900NG SET

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    mät oljetrycket på din bil. kan vara så att pumpen är ledsen, kan även vara så att en givare spökar.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag har pressat rätt bra i rondeller utan att få problem och har inte hört talas om andra som haft såna problem heller. En enkel åtgärd är väl att testa byta givare. Är väl inte ovanligt att de ger sig men om de ger såna fenomen vet jag inte.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

Liknande ämnen

  1. H&R fjädrar NG9-3. Fler som haft problem?
    Av Patrik 319 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 20:47
  2. Fler som har problem med hotmail?
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 23:44
  3. Färg, Ljus, Kontrast, Skärpa - TV bild
    Av Fredrik / 1941 i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 14:48
  4. Fler med Startmotor problem 9-3 T7?
    Av Founder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •