Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Startproblem NG900 -96 turbo

  1. #1

    Startproblem NG900 -96 turbo

    Hej! igår åkte jag senast i bilen. stängde av den och gick in och sov, när jag skulle starta den på morgonen så starta den inte, man hör att startmotorn går igång men allt bara står och tuggar... jag har ingen aning om vad som är fel.

    Bilen gick utan anmärkning igår.... Jag har laddat batteriet och fyllt på mer bensin men utan resultat..

    Vad ska jag göra, jag är rätt ny på saab och har bara haft min i 5månader.
    Jag har en 2.0t och har en röd kåpa på tändplattan. (tror den sitter där ialalfall)

    Snälla hjälp mig med detta. jag är helt ute i det blå..


    //en ledsen saab ägare
    Saab 900 2.0t -96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    438
    Börja med att byta tändkasset eller låna en av någon! Det är den röda du pratar om. Sen ska du se att att den startar..

    Mvh
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  3. #3
    Måste den vara från en 96:a 2.0t eller kan det funka med andra tändplattor?

    kan det möjligtvis vara bensinpumpen? hur kollar jag det..
    Saab 900 2.0t -96

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 635
    Citat Ursprungligen postat av kapaved
    Måste den vara från en 96:a 2.0t eller kan det funka med andra tändplattor?

    kan det möjligtvis vara bensinpumpen? hur kollar jag det..
    Var bor du?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 389
    Citat Ursprungligen postat av kapaved
    Måste den vara från en 96:a 2.0t eller kan det funka med andra tändplattor?

    kan det möjligtvis vara bensinpumpen? hur kollar jag det..
    Det ska vara en röd tändkasset. Kolla stiften oxå.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  6. #6
    Jag bor i Laxå, men bilen står 3mil söderut (Hova) vilket ligger nära mariestad.

    Har en kompis som kommer med sin saab idag så ska vi testa med hans tändplatta (om den passar)

    hoppas innerligt att det är detta fel...

    ska kolla stiften också. tack för alla tips.

    Mvh Andreas
    Saab 900 2.0t -96

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 621
    Citat Ursprungligen postat av kapaved
    Jag bor i Laxå, men bilen står 3mil söderut (Hova) vilket ligger nära mariestad.

    Har en kompis som kommer med sin saab idag så ska vi testa med hans tändplatta (om den passar)

    hoppas innerligt att det är detta fel...

    ska kolla stiften också. tack för alla tips.

    Mvh Andreas
    se bara till så att det är samma färg på tändkasetteten så ska det vara lugnt...

  8. #8
    Soppa pumpen låter det som.
    Brukar vara så.Gå kanon och så stänger man av motorn och sen går det inte att starta igen.
    There Is No Power Without Power

  9. #9
    Har undersökt bilen mer idag och kommit fram till att det är toppen som är paj.

    då är frågan om det finns att köpa en renoverad utbytes-topp eller om man ska leja nån som kan göra det åt mig.


    Det var dåligt med kompression i stift 2 så jag antar att det är toppen, det hörs också när man försöker starta bilen...

    Har ni några bra tips vart man vända sig?

    Vad kostar en topprenovering ungefär?
    Saab 900 2.0t -96

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    340
    Är det väldigt dålig kompression eller Och hur har du kommit fram till att det är just toppen. Tycker det låter lite skumt att den skulle få ett sånt fel över en natt. Då måste den ha gått som en potta skit när du ställde den på kvällen med. Testa att lys med en ficklampa ner genom tändstiftshålet och se om du kan se nått. Oftast beror de väl på kolvarna om du har dåligt komp. (hål eller liknande)
    Jag tror som föregånde talare att det är soppapumpen. kan du inte lossa nån slang å se om det börjar spruta när du har på tändningen. (det är ju ganska enkelt att kolla) för säkerhets skull. Tråkigt att behöva riva ner toppen innan du kollat de lättare sakerna först. Eller låter den väldigt illa när du har dragit runt den? Är det nått fel i motorn (mekansikt) bör du undvika att köra på starten då det bara finns risk att du förstör nått mer om det ligger nån lös bit nere i cylindern.
    900NG SET

  11. #11
    Jag är själv inte så kunnig, men hade en kamrat med mig vars familj är saab fanatiker, de samlar på sonetter m.m.

    Han skruvade bort tändplattan och stiften, sen så kände han med tummen i varje hål för att känna om det fanns nån kompression vilket var dålig i minst ett hål. till saken hör att den dragit kylarvatten ända sen jag köpt den.

    hade jag vetat då att det kunde bero på att toppen läckte så hade jag aldrig köpt den. men som sagt, jag är ingen stjärna på bilar

    När man vrider till start med nyckeln så går det runt väldigt lätt.

    Ett nytt försök med en kompressions mätare ska göras.

    Men som du sa, jag ska kolla för säkerhets skull att inte soppapumpen är kass den med. bara lite synd att kamraten ligger ute på jobb denna vecka. men det får lösa sig.
    Saab 900 2.0t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    340
    Ja gör du så att du tar å kollar soppapumpen och gör ett riktigt kompprov om pumpen skulle funka. Låter inte så vetenskapligt med en tumme. Jag tycker det låter konstigt att den skulle ha tappat komp utan att du mäkrt nått när du va ute å körde med den.

    Att den drar vatten kan komma från en lite skev topp ja. Men det kan även bero på packningen eller att det läcker lite lite från nån annan skarv eller kanske i turbon. Eller hur mycke vatten drar den på en tank tex?
    900NG SET

  13. #13
    nej en tumme låter väl inte så bra, men vad gör man inte på landet


    Vatten åtgången är väldigt skum, har en tråd om denna för ett tag sen saxar in det här

    "Min kylarvätska försvinner hela tiden. Låt oss säg att jag fyller upp den till sträcket på behållaren, kör med bilen i kanske 10/20mil så säger den " Fyll på kylarvätska", fyller jag på det så blir det samma fenomen igen efter 10/20 mil.

    Om jag öppnar locket till behållaren så kommer det upp kylar vätska en bit upp i kärlet ( som annars ser tomt ut), startar jag bilen och kör så dröjer det inte länge innan den varnar igen, fast denna gång så tar det en stund eftersom bilen tror att det finns vätska.
    Jag får värme (tar dock en stund) och bilen går ej för varm.

    grejen är att den inte läcker mer än till den nivån, och jag vet inte vad jag ska göra då jag ej kan se vart det läcker.

    Bilen funkar utmärkt med bara den mängden vätska, men om det ändå läcker ut några liter vätska varför läcker då inte allt ut? varför bara de första literna?

    Behöver era kloka råd.

    Mvh Andreas"
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Jag kommer inte åt komputrustningen innan han är hemma vilket blir nu till helgen.


    Jag har fått prisexempel av firmor vad det kostar att renovera toppen och de hamnar på 7-8 tusen, kostar det verkligen så mycket?

    Finns det nån annan jag kan vända mig till?

    känns som semesterlönen kommer ryka här...

    tack för alla svar hittils, är väldigt tacksam. känns skönt att veta att det finns kunniga människor som kan hjälpa en kille som mig.
    Saab 900 2.0t -96

  14. #14
    Nu är det löst, bilen har fått en ny topp och går fint nu. Jag kom undan "billigt", betalade 4000 för topp+sotningsats+arbete.

    Det som jag fortfarande inte förstår är att jag inget kännt sista gången jag körde bilen innan den dog.


    Jag är iallafall överlycklig att det funkar igen och tråden kan låsas

    Tack för all hjälp, underbart!!
    Saab 900 2.0t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG900 2,0T
    Av sanvin11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •