Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Etanol E85 konvertering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    7

    Etanol E85 konvertering

    har köpt en BTR nu. gick juh inte och sätta den på returen då det inte finns någon så jag ersatte den gamla bara ... fixade en ny slang mellan spridarbryggan och BTRen på lokala pneumatik/Hydralik firman.

    men nu kommmer frågan.

    hur stort tryck ska 95 oktan ha ?
    hur stort tryck ska 85 ha ?

    just nu kör jag 95 på 2.5 bar funkar men hur mäter man så man får det optimala eller får man testa sig fram ?

    //Mvh
    Mikael

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Etanol E85 konvertering

    Citat Ursprungligen postat av Ne_Mesis
    har köpt en BTR nu. gick juh inte och sätta den på returen då det inte finns någon så jag ersatte den gamla bara ... fixade en ny slang mellan spridarbryggan och BTRen på lokala pneumatik/Hydralik firman.

    men nu kommmer frågan.

    hur stort tryck ska 95 oktan ha ?
    hur stort tryck ska 85 ha ?

    just nu kör jag 95 på 2.5 bar funkar men hur mäter man så man får det optimala eller får man testa sig fram ?

    //Mvh
    Mikael
    Problemet är att den inte inte behöver tex 35% E85 mer över hela registret utan detta varierar. Därför är din fråga omöjlig att svara på.

    Vad har du för bil ?

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Etanol E85 konvertering

    Citat Ursprungligen postat av negative

    Problemet är att den inte inte behöver tex 35% E85 mer över hela registret utan detta varierar.
    Men men men... så gör de ju på etanol.nu och det funkar jättebra...

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Du kan räkna fram teoretiska målvärden genom att ta flödesökningen i kvadrat, så hamnar du någorlunda rätt, men sedan får du justera fram det. Det är bara att negative har en stor poäng i sitt inlägg, så det blir svårt att med vanlig tändning och BTR få det att bli bränsleekonomiskt.

    Om du vill öka flödet med 30% så blir det alltså 1,3*1,3=1,69 vilket ger 2,5*1,69=4,25 bar. Fast då är du så högt i tryck att man måste fundera på vad pumpen kan leverera, för om du har ett laddtryck på 1 bar så ska BTR ge 5,25 bar och det klarr den troligen inte. Utan större spridare är det svårt att få det att räcka med soppa på en turbomotor utan att sänka maxladdet i APC;n (jag antar att du har en T16 årsmodell 84-86 då de är de enda som har 2,5 bar BTR)
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Etanol E85 konvertering

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Problemet är att den inte inte behöver tex 35% E85 mer över hela registret utan detta varierar.
    Men men men... så gör de ju på etanol.nu och det funkar jättebra...

    Mvh TD04
    Ähh så gör dom ju på SAAB också, DrBoost klämmer BTR:n till högre tryck på en 2.0t och Mr Lööf sätter dit BioPower emblemet

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Etanol E85 konvertering

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av negative

    Problemet är att den inte inte behöver tex 35% E85 mer över hela registret utan detta varierar.
    Men men men... så gör de ju på etanol.nu och det funkar jättebra...

    Mvh TD04
    Ähh så gör dom ju på SAAB också, DrBoost klämmer BTR:n till högre tryck på en 2.0t och Mr Lööf sätter dit BioPower emblemet
    Hehe, ja Boost är ju känd för att gilla etanolkonverteringar med enkla grepp...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    7
    jag har en 16ventilare alltså ingen turbo 90-

    jag tror att BTRen går upp till 5 bar.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Ne_Mesis
    jag har en 16ventilare alltså ingen turbo 90-

    jag tror att BTRen går upp till 5 bar.
    Då har du eller ngn annan bytt då? För original är 3,0 på den. I så fall om du inte har turbo så räcker soppapumpen till utan problem om den fungerar som den skall.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    katrineholm
    Inlägg
    7
    jo problemet är att när jag ligger på runt 2-2.5 bar så funkar det fint .. men när jag häver i etanol och så kan jag skruva till dommedagen på btren för min check engine lampa sloknar alldrig ... tänkte om någon vet vilket tryck den borde ligga på med E85.

    om det e väldigt känslig på trycket ?

    hmm annars just nu kör jag fett som fan tror jag skruvade på den så mycket den kunde ge bättre för fet än för mager ? ... vika alvarliga fel kan man få om man kör för fett ?

    //Mvh
    Mikael j

  10. #10
    ja tankar en 9000 med etanol utan konvertering i börjar lyste check engin lampan men nu funkar den klockrent

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Gör man detta för att man är en miljövän utan dess like, eller bara för att man är dumsnål ?

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Etanol

    Varför köra på Etanol ??
    Mvh
    Magnus
    VIGGEN !!!! 300 hk ++
    http://www.garaget.org/?car=25113

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Etanol

    Citat Ursprungligen postat av VIGGEN !!
    Varför köra på Etanol ??
    Mvh
    Magnus

    etanol = 7:70kr/L
    bensin = 12kr+/L


    kör ca 20-30% etanol i tanken då och då och de funkar finfint och man sparar ett par kronor när man tankar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Etanol

    Citat Ursprungligen postat av VIGGEN !!
    Varför köra på Etanol ??
    Mvh
    Magnus

    En del hävdar att det är för miljöns skull men i de allra flesta fall är det nog snåljopp.se typ..


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: Etanol

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    En del hävdar att det är för miljöns skull men i de allra flesta fall är det nog snåljopp.se typ..
    Vart bara lite fundersam då det känns som om man har mer att förlora på att "kladda runt" än dom 1000-2000:- man teoretiskt sett sparar per år med etanol "konvertering".

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    tjänar nog mer än 1000kr, bror på hur mycket man kör.

    jag kör ca 250-300 mil i månaden enbart till jobbet , de gör en del med tanke på att man tjänar 50-70kr per tank om man kör med 20-30% etanol.

    miljöasspekterna är väl inte i första hand jag tänker på utan att ekonomin ska funka fint när man har lite avstånd till jobbet, sen är inte bilen i sig så jäkla dyr så de får väl gå som de vill .
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Har du räknat med det faktum att bilen kommer dra mer bränsle vid körning på Etanol!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Etanol

    hmmm....... tror inte man sparar direkt nåt att köra på etanol, ta kostnaden för uppgraderingen mm och den ökade förbrukningen så i längden tjänar man nog inte mycket.
    Mvh
    Magnus
    VIGGEN !!!! 300 hk ++
    http://www.garaget.org/?car=25113

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    För den som har möjlighet att labba själv med bränsle/tändning/laddtryck så finns det ju en massa effekt att hämta oxå. Jag körde en volvo 240 turbo med 9,5:1 i komp som gick rätt så bra med e85 i tanken och 1,3 bars tryck. 98 oktan dög till ca 0,4 bar innan de spikade. Så nog finns det kul saker att göra med e85. Miljö- o ekonominbiten var av sekundär betydelse men kan ses som en trevlig bonus.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Har du räknat med det faktum att bilen kommer dra mer bränsle vid körning på Etanol!
    har mätt och killnaden är ytterst liten så länge man håller nivån kring 20-30% skiljer ca 1-2dl/100km mot om jag enbart kört med bensin.

    har testat flera olika % och mätt ganska mycket om vad jag får för förbrukningsskillnader osv men kan ju bro en del på körsätt med, den drar mer i stan med etanol men landsväg är ingen skillnad att prata om och det mesta jag kör är 90-110 väg.

    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Laglig etanol-konvertering
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •