Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Etanol E85 konvertering

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Och det är tack vare dessa rigoriösa långtidstester man slipper vara med om oilsludgeproblem, slitna kamkedjor, taskig vehusventilation, brända di-kassetter, släkta piktogram osv.
    Hej,

    Visst har du en poäng där, det finns en del kvalitetsproblem på i synnerhet 9-5:an som man önskar att Saab hade fått slippa. Att en del av dem borde ha kunnat undvikas är det väl inget att snacka om, men till stor del är det naturligtvis den allt snabbare utvecklingstakten i bilbranschen och (i Saabs fall) snävare utvecklingsbudgetar som ligger bakom. Vem tror att Saab för skojs skull fördröjde lanseringen av 9-3 SC?

    Personligen kör jag hellre en original BioPower än en hemmakonverterad, oavsett hur bra det sägs fungera i praktiken.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #62
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Så varför ska eftermarknaden lita på att allt som fabrikerna gör just nu är 100% ok. Tillverkningskostnader ska kapas, tillverkingstiderna kortas, inköpspriserna på komponenter ska pressas, personalstyrkan ska minskas. Håll med om att det fortfarande finns möjligheter för fabrikerna att "snåla till det" så att det blir käpprätt fel igen.
    Om det blir tillåtet att efterhandskonvertera bilar så kommer det att ställas samma krav på de företag som vill certifiera sig som på biltillverkarna beträffande de delar som kan tänkas påverkas av E-85. Garantikraven kommer också att vara samma. Det företag som då inte använder "rätt" material etc. lär inte bli långlivat.
    Och då kan det vara bra att lyssna även på andra än bara biltillverkarna. Bevisligen så klickar det lite både här och där på den fronten.
    Swedish performance

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Så varför ska eftermarknaden lita på att allt som fabrikerna gör just nu är 100% ok. Tillverkningskostnader ska kapas, tillverkingstiderna kortas, inköpspriserna på komponenter ska pressas, personalstyrkan ska minskas. Håll med om att det fortfarande finns möjligheter för fabrikerna att "snåla till det" så att det blir käpprätt fel igen.
    Om det blir tillåtet att efterhandskonvertera bilar så kommer det att ställas samma krav på de företag som vill certifiera sig som på biltillverkarna beträffande de delar som kan tänkas påverkas av E-85. Garantikraven kommer också att vara samma. Det företag som då inte använder "rätt" material etc. lär inte bli långlivat.
    Och då kan det vara bra att lyssna även på andra än bara biltillverkarna. Bevisligen så klickar det lite både här och där på den fronten.
    Ja, den dag det finns certifierade konverteringssatser, med garantier, avgaskrav osv. är saken en helt annan.

    I dagsläget finns ju varken utbudet eller möjligheterna att certifiera, så i dagsläget är det ju ett hypotetiskt resonemang.

    Man kan väl ganska lugnt konstatera att utvecklingen på miljöbilsfronten har gått fortare än både politiker, biltillverkare och bränsleindustrin har hängt med på. Det finns ju t ex fortfarande inga vedertagna körcykler för E85... Därför blir ju vi som kör BioPower fortfarande beskattade baserat på förbrukningen av, och priset på, bensin.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #64
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Nej, det finns inte det, och inte heller är din bil typad för E-85. Inte någon E-85 bil för övrigt. Så fabrikskonverterad eller inte så är det lika illa eller hellre "bra". Annars verkar som vi är rätt överens KK.
    Ha de.
    MVH, Rolf
    Swedish performance

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Nej, det finns inte det, och inte heller är din bil typad för E-85. Inte någon E-85 bil för övrigt. Så fabrikskonverterad eller inte så är det lika illa eller hellre "bra". Annars verkar som vi är rätt överens KK.
    Hmmm...måste kolla vad det står i regbeviset. Nu blir jag nyfiken.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #66
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Nej, det finns inte det, och inte heller är din bil typad för E-85. Inte någon E-85 bil för övrigt. Så fabrikskonverterad eller inte så är det lika illa eller hellre "bra". Annars verkar som vi är rätt överens KK.
    Hmmm...måste kolla vad det står i regbeviset. Nu blir jag nyfiken.

    Mvh

    KK
    Precis. Som du själv skrev tex."Det finns ju t ex fortfarande inga vedertagna körcykler för E-85". Se där, en av anledningarna till att man inte KAN typa för E-85.
    MVH, Rolf
    Swedish performance

  7. #67
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Så här är tillägsinformationen på min bio

    T13L FORDONET TILLVERKAT 200511
    T14A EEG-TYPGODKÄNNANDENR: E4*2001/116*0096*00
    UTFÄRDANDEDATUM 050929
    T14C VARIANT: E5C VERSION: M501
    T31AA AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/76B/EC . CO 0,42 G/KM.
    T31AB AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/76B/EC . HC/THC 0,04 G/KM
    T31AC AVGASUTSLÄPP, DIREKTIV 2003/76B/EC . NOX 0,01 G/KM.
    T31BC KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 304 G/KM OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 12,8 L/100 KM I STADSTRAFIK
    T31BD KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 167 G/KM OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 7,0 L/100 KM VID LANDSVÄGSKÖRNING
    T31BE KOLDIOXIDUTSLÄPP, DRIVMEDEL 1, CO2 218 G/KM OCH BRÄNSLEFÖRBRUKNING 9,2 L/100 KM VID BLANDAD KÖRNING
    T31CB MILJÖKLASS 2005, MOTSVARANDE EURO IV
    T31UA LJUDNIVÅ: STILLASTÅENDE 79 DB(A) VID 4125 RPM. UNDER KÖRNING 72 DB(A)
    T33C MOTORNS SLAGVOLYM ENLIGT INTYG OM ÖVERENSSTÄMMELSE (COC) ELLER TYPINTYG ÄR 1985 CM3
    T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL E85 ENLIGT UPPGIFT FRÅN FORDONSTILLVERKAREN
    T51A SAMMANLAGDA BRUTTOVIKTEN FÖR BIL OCH SLÄPVAGN FÅR HÖGST UPPGÅ TILL 3910 KG.
    T51B HÖGSTA SLÄPVAGNSVIKT FÖR OBROMSAD SLÄPVAGN: 750 KG.
    T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.
    T71TA FORDONETS KONSTRUKTIVA MAXHASTIGHET ENLIGT INTYG OM
    ÖVERENSSTÄMMELSE (COC ELLER TYPINTYG) ÄR 210 KM/H.
    T71W FORDONETS HÖJD 1,51 M
    T52C KOPPLINGSANORDNING MED DEMONTERBAR KOPPLINGSDEL.
    DÄCK- OCH FÄLGDIMENSION AXEL 1 205/65 R15 94V / 6JX15"/ET49
    DÄCK- OCH FÄLGDIMENSION AXEL 2 205/65 R15 94V / 6JX15"/ET49
    ALT DÄCKDIMENSION 235/45 R17 94W 205/55 R16 215/55 R16 93V
    ALT FÄLGDIMENSION 7,5JX17"/ET49 6,5JX16"/ET49 6,5JX16/ET49
    ALT DÄCKDIMENSION 225/45 R17 94W
    ALT FÄLGDIMENSION7JX17"/ET49

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Verkar som att mina 235/45-17 är godkända i alla fall... Alltid nåt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #69
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Och var är certifieringen på E-85 då? Det står bara att " T35A KAN KÖRAS PÅ DRIVMEDEL E85 ENLIGT UPPGIFT FRÅN FORDONSTILLVERKAREN"
    Swedish performance

  10. #70
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Det finns ännu inte någon gemensam bestämd spec. på VAD E-85 egentligen ska innehålla, typ som det gör på bensin. Men det kommer väl snart. Rätta mig ni som är 100 insatta i det kemiska. Man gör ju etanol på raps, sockerbetor, skogsprodukter etc. Resultaten som blir av dessa olika är inte desamma. Så det är nog inte så lätt att certifiera som det är nu.
    Swedish performance

  11. #71
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Här är produkblad på E85 tagen från www.shell.se

    http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... le_e85.pdf

    Här är produktblad på bensin MK1

    http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... in_mk1.pdf

    Där ser man att E85 produktbladet är tämligen skralt vad gäller att peka på till vilken standard bränslet är tillverkat mot. Just fakta oktantal > 95 RON. Inte ens innergiinnehållet är specat för E85.

    Man pratar i faktaspäckade termer som " låga CO2 tillskott och minimala utsläpp av miljöförsurande ämnen"

    Jämför antalet uppräknade provningsmetoder för ingående komponenter för bensin vs E85

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #72
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Så här är tillägsinformationen på min bio...
    Se där! Om man kollar på den "vanliga" informationen då? Står den bara 'Bensin' eller finns även E85 med på den specen?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #73
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Tekniska data
    Effekt kW: 110 Antal passagerare: 4
    Max släpvagnsvikt: 1800
    Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1390
    Max lastvikt: 470
    Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
    Däckdimension fram: Däckdimension bak: 205/65 R15 94V
    Kaross: Stationsvagn kombivagn
    Drivmedel: BENSIN
    Alternativt drivmedel: E85

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #74
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Tekniska data
    Effekt kW: 110 Antal passagerare: 4
    Max släpvagnsvikt: 1800
    Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1390
    Max lastvikt: 470
    Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:
    Däckdimension fram: Däckdimension bak: 205/65 R15 94V
    Kaross: Stationsvagn kombivagn
    Drivmedel: BENSIN
    Alternativt drivmedel: E85

    /F
    Det är ju det jag säger, typad för 149,6 hk. Kör du med E-85 så kör du trimmat och det är inte lagligt som du vet. Man får i bästa fall öka effekten med 5% utan att behöva registrera.
    Tänk hur det kan vara va!
    Puss o kram.
    Swedish performance

  15. #75
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Då är det alltså inte mer olagligt av tuningföretagen att öka effekten än det är för SAAB/GM eftersom bilen är helbilsgodkänd.

    Vi alla spritåkare åker olagligt om vi kör på E85 eftersom bilen är typad för 150hk.

    Jag skall genast ta upp detta med SAAB. Kräva att de uppdaterar min mjukvara så jag har 150hk på både BF95 och E85

    Nordic är ju serviceminded. Kan du hjälpa mig med ett sådant program Rolf ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Jag skall genast ta upp detta med SAAB. Kräva att de uppdaterar min mjukvara så jag har 150hk på både BF95 och E85
    Låter väl nästan bättre att be att få Saab original trimsats som ger 185 hk, och be att få den effekten både på bensin och E85?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #77
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Då är det alltså inte mer olagligt av tuningföretagen att öka effekten än det är för SAAB/GM eftersom bilen är helbilsgodkänd.

    Vi alla spritåkare åker olagligt om vi kör på E85 eftersom bilen är typad för 150hk.

    Jag skall genast ta upp detta med SAAB. Kräva att de uppdaterar min mjukvara så jag har 150hk på både BF95 och E85

    Nordic är ju serviceminded. Kan du hjälpa mig med ett sådant program Rolf ?

    /Fred
    Stunna dig nu Fred. Det är inte så lätt för Saab eller de andra fabriksaktörerna att typa något som inte "finns". Men lite komiskt är det när man hör hur illa det är att köra trimmat....
    Men visst kan vi "trimma ner" till laglig effekt. Ha haaaa.
    Swedish performance

Liknande ämnen

  1. Laglig etanol-konvertering
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •