Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Etanol E85 konvertering

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Har lånat en polarens 850 GLT aut i två veckor nu.

    Körs på E85 och går väl på 1.3l milen.. Delvis 1dl mer än på bensin. Så visst är det trevligt att tanka. Idag tankade jag dyrt i den. 7.99l istället för 7.10. Notan för 52l slutade på 419kr.

    Nu verkar ju iof Volvo bilarna vara smidigare att köra på etanol än våra bilar. Men trevligt är det allt.

    Men roligare vore ju ifall Vpowern kostade 7.10kr/l
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #22
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #23
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    Att bensin är mer aggresivt mot plast, gummi och metall än etanol/alkohol bör tyda på att det inte är någon större risk...
    All makt åt Thengil!

  4. #24
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    Att bensin är mer aggresivt mot plast, gummi och metall än etanol/alkohol bör tyda på att det inte är någon större risk...
    Det var väl inte så jag skrev.

    Vissa gummi och plastmaterial blir spröda av etanolen. Bara för att ett material är bra för bensin så kan motståndskraften mot etanol vara riktigt dålig

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Hej!

    Lite korrigeringar här:

    Om det är en sugmotorbil borde BTR:en vara av 3-bars varianten. Vidare, det går åt 40% mer E85 för att uppnå samma lambdavärde som på bensin. Till slut, du måste öka soppatrycket till 4.9 bar för att uppnå 40%-ig ökning av volymflödet. Ofta kan man klara sig med lite mindre, då lambdasensorn korrigerar något.

    Det enklaste metoden att etanolkonvertera är att montera större spridare. T.ex. är 2.3i spridare 27% större än 2.0i spridare och passar rakt av. Ökad soppatryck tar livet av soppapumpen snabbare. Själv har jag kört min 2.0i på E85 i snart ett år (cca. 4000 mil) utan att motorn har skurit, slangarna läckt och SaabJohan skickat länkar till obskyra amerikanska publikationer som påpekar att min bil inte kan köras på E85.

    Qstar tar 7.39:- litern för E85. Bilen drar 0.9 på 90-landsväg.
    Signatur...

  6. #26
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    Att bensin är mer aggresivt mot plast, gummi och metall än etanol/alkohol bör tyda på att det inte är någon större risk...
    Det var väl inte så jag skrev.

    Vissa gummi och plastmaterial blir spröda av etanolen. Bara för att ett material är bra för bensin så kan motståndskraften mot etanol vara riktigt dålig

    /F
    Nej, det var inte så du skrev. Det är ett konstaterande som jag skrev. Vad jag menade var att bensin generellt sett är mycket mer aggresivt mot plaster och gummi än etanol/alkohol. De flesta (dock inte alla) material som klarar bensin klarar därför etanol utan problem.
    All makt åt Thengil!

  7. #27
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Om du tittar på O-ringsmaterial så är många bensintåliga riktigt dåliga för etanol i högre koncentrationer och lägre temperaturer.

    Kalrez används tex i spritframställning.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag tror jag ska prova att köra min 900 S på E85, större spridare från en 900 S -1990 och lite högre bränsletryck (runt 3,5 bar kanske?) genom att klämma BTRen lite i ett skruvstäd
    Sen sätter jag på en 900 orginalintercooler för dom är billiga, justerar upp laddtrycket till 0,8-0,9 bar så har jag en lite roligare bil som inte kostar så mycket.

    Räknar med ett etanolpris på kanske 7,50 (?) och att den tar en tredjedel mer vid landsväg så då motsvarar det ett bensinpris på 10 kr.

    Kostnad för konverteringen blir inte så stor heller kanske lite över en 1000-lapp om jag har tur.

    Billigt? JA.

    Bra? Ingen aning, optimalt kommer det ju inte bli men budgeten är låg det är kul att testa och bilen har gått 37 000 mil och jag har fått den så jag riskerar inte så mycket.

  9. #29

    Re: Etanol

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av VIGGEN !!
    Varför köra på Etanol ??
    Mvh
    Magnus
    etanol = 7:70kr/L
    bensin = 12kr+/L

    kör ca 20-30% etanol i tanken då och då och de funkar finfint och man sparar ett par kronor när man tankar.
    Verkligen??

    Drar inte bilen mer bränsle, dvs ett nollsummespel kortsiktigt ekonomiskt?

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    /Fred
    Med all respekt, men ett specifikt uttal (modern SAAB motor samt max 15%) kräver definition resp källhänvisning. Tack.

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    /Fred
    Med all respekt, men ett specifikt uttal (modern SAAB motor samt max 15%) kräver definition resp källhänvisning. Tack.
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du måste fråga dig själv, "Är det många bud jag vill ha, eller går det bra med fakta ?".

    Nåväl, du kan köra med 10% alkoholinblandning i en Saab som är original. Trimmade kan jag inte gå i god för.


    Här snackar DrBoost om att 10% Ren etanol är ok. Kanske Fred menar 15% E85 ?

  12. #32
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    /Fred
    Med all respekt, men ett specifikt uttal (modern SAAB motor samt max 15%) kräver definition resp källhänvisning. Tack.
    Får kanske backa på 15%. Har nog stått i någon tidning. Lite förvillande om man snackar E85 inblandning resp % ren etanol.

    10% står det i försäljningsbroschyr SAAB 9-5 Pris och produktfakta version 00/3. Sista sidan. Bilen anpassad för förnyellsebara drivmedel JA* *=10% Etanolinblandning.

    Detta borde då tydas att man kan åka på E10. Dagens BF95 har ju E5.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #33
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    Hej och god morron/midda Fred. Med all respekt för din kunskap om plaster/gummisorters påverkan av etanol, men vad menas med långtidsexponering?????
    Är det fabriksgaranti tiden ut, eller är det avgassertifieringstiden ut eller är det en mansålder? Obs! min fråga gäller bilars plast/gummi's påverkan av etanolinblandning i bensin.
    Ringakta inte alla amatörers mångåriga erfarenhet av etanolkörning. Och det i stort sett enda som direkt man kan peka på att inte påverkats av lång brukningstid med etanolinblanding /E-85 är förgasarbilars flottörer av kork. Allt annat material ser i princip ut att vara i samma skick som med ren bensin i tanken. Kolla / ställ frågan om etanolpåverkan till Sekab, http://www.sekab.se/ där finns fakta.

    MVH, Rolf
    Swedish performance

  14. #34
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Hejsan.

    Drar en liten story från helgen.. Tänkte den kan passa in av intresse..

    Tog i Fredags brors 9-5 2.0ltt 150hp bil som Biopower konverterats med St1,,ca 200på bensin o 230 på Etanol ( har jag för mig )

    Jag med sambo o hennes päron skulle till Tyskland..

    Först innan resan bar av mot skåne så var det ca 20lit Etanol,, sen slog jag i full tank 95 okt,, sen bar det av mot södra sidan av landet,, efter div anhalter så anlände vi till platsen Älmhult och hade hållt ca 140-150kmh i snitt fart..
    Tankade då fullt och fick fram en förbrukning på 1.0lit/mil... Shit tänkte jag,,det är snålt,, Då var vi 4per i bilen,,med knapp packning..

    Sen kl 03 på Lördagsmorgonen så bar det av mot Tyskland och nu med fulltank Etanol..
    Nu höll jag först ca 130kmh i snitt,, sen 140kmh i snitt,, sen i Tyskland ca 160kmh i snitt..

    Kom hela vägen ned utan probs,,, tankade nu igen när vi skulle åka hem..

    Nu hade den dragit 1.1liter/mil..!!
    Wtf.!!

    Nu med 5pers..

    Sen bar det hemmåt med full tank 95 istället,, och med några hundra kg ""packning""

    Sen bar det hemmåt med samma snitt ,, alltså ca mellan 130-160kmh.. och väl hemma fick ett snitt på 1.15lit/mil..

    Inga som helst problem,,inga ryck,, inget.. Bilen har nu gått 12000mil. ca 5000mil med Etanolprogg..

    O fortfarande har inte tanken smält

    Imorgon ska jag upp till Peking igen med Etanol,,ska köra lugnare nu o se förb.




    Tack för mig..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Inte illa !

  16. #36
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Ja,,jo de känns nästan lite väl bra..


    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    När jag ändå har dig på tråden Har ni gjort någon bromsning på 9-5 Aero 00-05 Etanol steg1, vad blev det för resultat ? Undrar också vilka spridare och bränsletryck ni kör med på steg1

    Mvh
    Markus

  18. #38
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av negative
    När jag ändå har dig på tråden Har ni gjort någon bromsning på 9-5 Aero 00-05 Etanol steg1, vad blev det för resultat ? Undrar också vilka spridare och bränsletryck ni kör med på steg1

    Mvh
    Markus

    Ja,,det har vi,,kommer inte ihåg några siffror dock.. Jag är verkstaden vet du.

    STD spridare men med 3.5bar.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Ojdå ! Så orginalspridarna klarar sig . Jag som trodde dom var rätt utmaxade redan på bensin.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    att de skulle förstöra plaster osv undrar jag hur mycket det stämmer med tanke på att det redan är etanol i vanlig bensin, de förstör säkert men om de klarar 5% så tycker jag inte 20% borde va så himla mycket värre.
    En modern SAAB motor är specad för max 15% etanolinblandning i bensinen.

    Att det går hårt åt vissa plast och gummisorter är helsäkert. I mitt arbete levererar vi en del utrustning till "etanolframställning", både sådant vi dricker och åker på. Det krävs speciella material för att klara långtidsexponering vid olika tryck och temperatur.

    /Fred
    Hej och god morron/midda Fred. Med all respekt för din kunskap om plaster/gummisorters påverkan av etanol, men vad menas med långtidsexponering?????
    Är det fabriksgaranti tiden ut, eller är det avgassertifieringstiden ut eller är det en mansålder? Obs! min fråga gäller bilars plast/gummi's påverkan av etanolinblandning i bensin.
    Ringakta inte alla amatörers mångåriga erfarenhet av etanolkörning. Och det i stort sett enda som direkt man kan peka på att inte påverkats av lång brukningstid med etanolinblanding /E-85 är förgasarbilars flottörer av kork. Allt annat material ser i princip ut att vara i samma skick som med ren bensin i tanken. Kolla / ställ frågan om etanolpåverkan till Sekab, http://www.sekab.se/ där finns fakta.

    MVH, Rolf
    Bland annat SAE Technical Paper 940764 tar upp GM's erfaranheter när det gäller metanol och etanoldrivna bilar. Problemfritt är inte vad jag skulle beskriva det som. Intressant nog så visade det sig också att etanol gav mer problem än metanol. Enligt GM så var de två vanligaste problemen att bränslefilterna satts igen pga aluminium- och magnesiumhydroxid och att bränslepumparna gick sönder. Aluminium och magnesiumhydroxid härstammar från alkoholernas attack på aluminiumlegeringar. Detta var dessutom bilar avsedda och i viss mån modifierade för dessa bränslen.

    När det gäller polymera material finns också mycket fakta angående hur material klarar etanol/bensin blandningar. När ett polymert material kommer i kontakt med en kemikalie så tas denna upp av det polymera materialet vilket orsakar viss svällning. Om kemikalien har nedbrytande egenskaper på det polymera materialet då kommer materialet på sikt också att tappa sina mekaniska egenskaper. Nu kan jag inte hitta på papperna, men det finns en lista med olika polymera material och dess resistans mot alkohol/bensin blandningar framtaget av GM. Där anges till vilken temperatur de kan användas med etanol/bensin, i takt med ökande temperaturer så blir i stort sett alla polymera material inkompatiabla med bränslet, bland de med bäst resistans finns dock fluorkolväten.

Liknande ämnen

  1. Laglig etanol-konvertering
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •