Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161

    9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

    Vad kan det vara för fel på vår 9-5 Aero -02. Tändkassetten gick i förrgår, sen dess laddar turbon inte som den ska (tändkassetten är nu bytt). Vid fullgas laddar den aldring högre än cirka 2/3 av det orange fältet på turbomätaren.

    Tilläggas kan att vi hämtade bilen i söndags... känner mig liiiiite lack...

    Mycket tacksam för råd om vad det kan vara. Bilen är för övrigt tankad med 98 oktan.

    Mvh,

    Niclas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Kan vara så att katalysatorn smält. Inte direkt ovanligt när DI'n ger upp verkar det som. Testa att söka lite.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Kan vara Magnetventilen som gått sönder eller kabeln som hoppat eller gått av.
    Sen vet jag inte om tändstiften kanske tagit skada när DI:n gick sönder. Kan vara klokt att kolla. Har batteriet varit frånkopplat kanske en adaption behöver göras.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Hur märker man om Katalysatorn gått åt skogen? Tar Saab kostnaden för den också eftersom de byter Tändkassetten gratis???

    Ingen vidare start med nya bilen direkt...

    /N.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Kan vara Magnetventilen som gått sönder eller kabeln som hoppat eller gått av.
    Sen vet jag inte om tändstiften kanske tagit skada när DI:n gick sönder. Kan vara klokt att kolla. Har batteriet varit frånkopplat kanske en adaption behöver göras.
    Hur kollar man de fel du skriver om? Batteriet har inte varit frånkopplat. Jag satt dit nya tändkassetten själv...

    /N.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Kan vara Magnetventilen som gått sönder eller kabeln som hoppat eller gått av.
    Sen vet jag inte om tändstiften kanske tagit skada när DI:n gick sönder. Kan vara klokt att kolla. Har batteriet varit frånkopplat kanske en adaption behöver göras.
    Hur kollar man de fel du skriver om? Batteriet har inte varit frånkopplat. Jag satt dit nya tändkassetten själv...

    /N.
    Leta först efter lösa sladdar och slangar i motorutrymmet som du kanske har kommit åt under DIbytet. Ta lös sladden till Magnetventilen och kolla om den laddar lika mycket som med sladden inkopplad. problemet är att din bils mätare inte visar laddtryck utan begärd luftmassa, så den kanske visar olika ändå. Så en graderad laddtycksmätare är att föredra.

    Ta lös stiften och kolla hur dom ser ut.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Tack för svar!

    Skäms lite att fråga, men vart sitter magnetventilen? Ska gå ut och kolla om jag lyckats pillra loss nåt.

    /N.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Tack för svar!

    Skäms lite att fråga, men vart sitter magnetventilen? Ska gå ut och kolla om jag lyckats pillra loss nåt.

    /N.
    http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... l_alla.pdf

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Har kvar mitt gamla system som du kan få låna/köpa om du vill testa (9000mil).
    Dessvärre kan jag inte fixa fram det förräns efter helgen.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala län
    Inlägg
    87
    >Hur märker man om Katalysatorn gått åt skogen? Tar Saab kostnaden för den också eftersom de byter Tändkassetten gratis??? >

    På vår 9-5 -01 gick DI-kassetten sönder vid 9 900 mil och efter det så lyste motorlampan. Vi fick både ny kassett och en ny katalysator monterat helt gratis från Saab.
    Saab 9-5 SC Aero, 2004
    VW Golf GTI Turbo, 2002

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Tack alla för svar. Har nu testat den nya tändkassetten i vår 9-3 Aero för att se om det var nåt fel med den. Men 9-3an går som ett spjut även med nya kassetten.

    Det är så märkligt, för 9-5an laddar jämt och fint, men går lite som en lättrycksturbo. Det blir liksom inte nån riktig fart på den. Inga varningslampor lyser och bil ryker inte eller så... Hatar bilstrul!

    /N.

  12. #12
    Hejsan

    Prova att byta stiften till nya fina !

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Prova att byta stiften till nya fina !
    Har stiften så stor inverkan att de kan få turbon att inte ladda ordentligt alltså?

    Tänkte jag skulle ta ur dem och "låna" de som sitter i vår 9-3 för att se om det funkar, men min tändstiftnyckel är på tok för stor för att gå ner i hålet.

    /N.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Prova att byta stiften till nya fina !
    Har stiften så stor inverkan att de kan få turbon att inte ladda ordentligt alltså?

    /N.
    Absolut.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Prova att byta stiften till nya fina !
    Har stiften så stor inverkan att de kan få turbon att inte ladda ordentligt alltså?

    /N.
    Absolut.
    Oki. Då får jag åka och köpa en passande hylsa och kolla stiften imorgon helt enkelt.

    Tack alla för hjälpen med svar på detta. Är onekligen aningen frustrerande när man inte själv kan komma på vad som är galet.

    /N.

  16. #16
    Hejsan Niclas

    Jag skulle nog inte hålla på och riva runt i andra bilar och prova utan köp dig ett par helt nya stift och prova , kostar inte många kronor !
    Det är nog det billigaste trimmet utav alla att skaffa nya fräscha stift

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Har nu testat med nya tändstift, ingen skillnad. Har även tagit loss kontakten på magnetventilen, ingen skillnad. Betyder detta att magnetventilen kan vara trasig? Påveras den av att tändkassetten pajar?

    Om det är katalysatorn, kan jag själv kolla den på nåt vis? Om inte annat har vi just nu en rätt beskedlig lättrycksturbo...

    /N.

  18. #18

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Hej!

    Det är alla gånger katalysatorn som brännt ihop pga tändkasetten.

    Oftast orkar dom inte varva över 4000rpm vid full belastning med bränd kat .

    In till Saabverkstaden genast på måndag och kör inte i onödan med bilen.'

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  20. #20
    när min gick sönder så brände den katalysatorn pressade man den hårt på trean så tändes motorlampan och då bytte dom den på garantin men det var två år sedan

Liknande ämnen

  1. 93 Aero -00 Laddar bara GLT? Turbon slut??
    Av Kristian Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 16:40
  2. Varför laddar turbon bara in på hälften av det gula.....?
    Av Saab 9000 TT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 14:08
  3. Turbon laddar bara EN gång. (Och dåligt dessutom) og9-3 Aero
    Av Magitek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 11:23
  4. Ng 900, Turbon laddar bara ibland
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •