Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Låter inte så kul det här. Katalysatorn är ju knappast gratis...

    Vad innebär det i sammanhanget att bilen inte ändrade beteende när jag drog kontakten ur magnetventilen?

    Jag har inte fått några varningslampor, och bilen går ju liksom "bra", bara att turbon inte trycker på så mycket som den ska.

    /N.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Låter inte så kul det här. Katalysatorn är ju knappast gratis...

    Vad innebär det i sammanhanget att bilen inte ändrade beteende när jag drog kontakten ur magnetventilen?
    Har du testat med magnetventilen från 9-3:an?

    Katalysatorn brukar täckas av Saab om den pajar i samband med tändkassettshaveri.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Övik/Skorped
    Inlägg
    179
    satsar mina slantar på katten,

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Knacka lite försiktigt på katten med en mejsel eller liknande,
    skramlar det då så är den trasig.
    Hinner inte med allt.....

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161
    Hej gott folk.

    Lämnade in bilen imorse och det visade sig att det är katalysatorn som gått hädan som resultat av tändkassetten. Saab står för kostnaden och bilen blir sannolikt klar imorgon. De fick lov att beställa en ny kat, för de hade ingen på lager.

    Tack alla för tips och råd. Har om inte annat lärt mig en del nyttigt om Saab 9-5.

    /N.

  6. #26

    Re: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

    Hejsan grabbar..

    Jag har ett liknande problem som Niclas hade. Har en 9-3 2,0T sport sedan, och för nån dag sen började motorlampan lysa. Den lös i typ 3 dagar, sen släcktes den bara för att 3-4 dagar sen komma tillbaka. Den håller på sådär hela tiden, plus att turbon bara laddar ungefär 3/4 av vad den egentligen ska. Har varit på verkstan, dom sa att det är magnetventilen. Jag bytte den, men felet är kvar :s

    Skulle vara tacksam för alla svar jag kan få.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Hur märker man om Katalysatorn gått åt skogen? Tar Saab kostnaden för den också eftersom de byter Tändkassetten gratis???

    Ingen vidare start med nya bilen direkt...

    /N.
    Byter den gratis?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  8. #28
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av sammy
    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Hur märker man om Katalysatorn gått åt skogen? Tar Saab kostnaden för den också eftersom de byter Tändkassetten gratis???

    Ingen vidare start med nya bilen direkt...

    /N.
    Byter den gratis?
    Det var kampanj på kassetter för några år sedan, tråden är från 2006
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    161

    Re: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av Blade
    Hejsan grabbar..

    Jag har ett liknande problem som Niclas hade. Har en 9-3 2,0T sport sedan, och för nån dag sen började motorlampan lysa. Den lös i typ 3 dagar, sen släcktes den bara för att 3-4 dagar sen komma tillbaka. Den håller på sådär hela tiden, plus att turbon bara laddar ungefär 3/4 av vad den egentligen ska. Har varit på verkstan, dom sa att det är magnetventilen. Jag bytte den, men felet är kvar :s

    Skulle vara tacksam för alla svar jag kan få.
    Kör du med 95 oktan i tanken? I så fall kan det vara det som ställer till det för dig. Har hört många som får problem p.g.a. dålig bensin. Bl.a. mina svärföräldrar vars bil under en lång period lagt av lite titt som tätt. Sedan fick dom tipset att hälla i bensintillsats och börja köra på 98 oktan. Nu går bilen kanon.

    Dessutom går ju alla turbobilar påtagligt mycket bättre på 98 oktan! ;-)

    Mvh,

    Niclas

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

    Citat Ursprungligen postat av NiclasNohren
    Dessutom går ju alla turbobilar påtagligt mycket bättre på 98 oktan! ;-)
    Om du med alla, menar alla som är mappade för det så håller jag med.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Mora, Dalarna
    Inlägg
    24

    Re: 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?

    Hej! Har fått ett liknande problem i min 9-5 aero -02.. Den laddar bara till slutet av det gula på laddtrycksmätaren, annars brukar den ladda en liten bit in på det röda. Och det känns att det är skillnad när man kör. Var ute och åkte runt lite i förrgår för att höra om det lät nå annorlunda men hörde inget speciellt, men rätt som det var så började bilen ladda som den ska och t.o.m lite mer än förr tyckte jag, men igår var det likadant igen, laddade bara till slutet på det gula. Kan tillägga att jag tror att det var magnetventilen som byttes när min tjej var in med bilen på saab för ett par veckor sen då motorlampan började lysa. Alla var på lunch så hon fick inget riktigt kvitto, var nån där som inte kunde med kassan... Så jag tror det var magnetventilen dom bytte om tjejen minns rätt om vad dom sa till henne bilen drar mycket olja också.. Har inte fått tummen ur arslet än å provat wd-40 metoden då jag misstänker kolvringarna.. Kan det vara så att katalysatorn pajat på min bil? Ifall det blir för mycket skit i den pga att oljan förbränns och kanske samlas i katalysatorn?

    Edit: har varit ut och kollat lite under huven nu på lunchrasten med en som kan lite om saabar.. Och vi såg att avlastningsventilen såg ganska ny ut så det kan vara den dom bytte.. Läste också i en annan tråd att om man hör ett kvittrande ljud så kan avlastningsventilen vara på väg att ge upp, och det hörde jag innan motorlampan började lysa..
    Kör: Saab 9-5 Aero 2.3T -02
    Har kört: Saab 9-3 SS 2.0t -03
    http://www.garaget.org/Daemonicus

Liknande ämnen

  1. 93 Aero -00 Laddar bara GLT? Turbon slut??
    Av Kristian Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 16:40
  2. Varför laddar turbon bara in på hälften av det gula.....?
    Av Saab 9000 TT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 14:08
  3. Turbon laddar bara EN gång. (Och dåligt dessutom) og9-3 Aero
    Av Magitek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 11:23
  4. Ng 900, Turbon laddar bara ibland
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •