Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Nytt avgassystem=mappning snarast?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Har en liten fråga som jag funderat på.

    Har en 9-5 Aero som jag köpt helsystem från JT. Det är 3" DP+racekisse och 3" hela vägen bak till twinpipe. Undrar om det är AKUT med mappning efter det? Inget annat är ändrat i motorn i övrigt...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    985
    Nä det behövs inte mappas. Köp steg 3 från någon känd firma när du känner att det är dags.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Det kan ju vara lite akut om det blev som för mig (för högt laddtryck troligtvis på grund av minskat mottryck.)

    Kan ju iofs vara MV eller liknande för mig som strular och som på nått jäkla vis lyckades havva ur precis i samband med avgassystemsbytet.


    Koppla in en laddtrycksmätare och kolla att inte laddtrycket får frispel. Gör det inte det så är det lungt.

    Om det gör det så byt till Steg 3 programvara så fort som möjligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Har en 9-5 Aero som jag köpt helsystem från JT. Det är 3" DP+racekisse och 3" hela vägen bak till twinpipe. Undrar om det är AKUT med mappning efter det? Inget annat är ändrat i motorn i övrigt...
    Hej,

    Jag körde Ferrita helsats i ett år med original S/W. Inte 100% optimalt, d v s T7 klarar inte adaptionen i alla lägen, men det fungerar hyfsat.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det kan ju vara lite akut om det blev som för mig (för högt laddtryck troligtvis på grund av minskat mottryck.)

    Kan ju iofs vara MV eller liknande för mig som strular och som på nått jäkla vis lyckades havva ur precis i samband med avgassystemsbytet.


    Koppla in en laddtrycksmätare och kolla att inte laddtrycket får frispel. Gör det inte det så är det lungt.

    Om det gör det så byt till Steg 3 programvara så fort som möjligt.
    jaa, har en mätare får hålla koll på den!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Har en 9-5 Aero som jag köpt helsystem från JT. Det är 3" DP+racekisse och 3" hela vägen bak till twinpipe. Undrar om det är AKUT med mappning efter det? Inget annat är ändrat i motorn i övrigt...
    Hej,

    Jag körde Ferrita helsats i ett år med original S/W. Inte 100% optimalt, d v s T7 klarar inte adaptionen i alla lägen, men det fungerar hyfsat.

    Mvh

    KK
    Betyder det att man får räkna med att den i praktiken inte går helt optimalt utan kanske lite sämre tills man mappar?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Betyder det att man får räkna med att den i praktiken inte går helt optimalt utan kanske lite sämre tills man mappar?
    Nej, den går bättre, rent prestandamässigt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Betyder det att man får räkna med att den i praktiken inte går helt optimalt utan kanske lite sämre tills man mappar?
    Nej, den går bättre, rent prestandamässigt...

    Mvh

    KK
    gott! hade tänkt att mappa snart efter, men inte snarast! Ännu en dum fråga som jag givetvis borde ta med ett trimföretag men jag kastar ut den ändå! Vad kan ett steg 3 kosta i bara mappning?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    548
    Kan hända att du får check engine oxå.

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 415

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Nej, den går bättre, rent prestandamässigt...

    Varför anar jag ett litet "meeeen" bakom det där påståendet ?
    Du får gärna utveckla ev. bieffekter.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 961

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Betyder det att man får räkna med att den i praktiken inte går helt optimalt utan kanske lite sämre tills man mappar?
    Nej, den går bättre, rent prestandamässigt...

    Mvh

    KK
    gott! hade tänkt att mappa snart efter, men inte snarast! Ännu en dum fråga som jag givetvis borde ta med ett trimföretag men jag kastar ut den ändå! Vad kan ett steg 3 kosta i bara mappning?
    Vad menar du med Mappning, vill du att dom gör en mappning just på din bil efter dina önskemål och sen en bromsning ? Eller bara ett steg3 program ? ca 7000-9000 kr för steg3 program och ett par tusingar till om du vill ha ett personligt program till din bil mappat i tex rototest och bromsing.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Kan hända att du får check engine oxå.

    /Henke
    Varför? VARFÖR? VARFÖÖÖÖÖR?!
    Nää, skämt åsido men varför?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    727
    för att orginalprogrammet som är tillverkat efter ett visst motstånd med orginalkissen kommer att få helt andra värden när du monterat det andra avgassystemet och om det blir helt sjuka mätvärden får du check engine.
    vet inte om jag förklarar dumt men..
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    för att orginalprogrammet som är tillverkat efter ett visst motstånd med orginalkissen kommer att få helt andra värden när du monterat det andra avgassystemet och om det blir helt sjuka mätvärden får du check engine.
    vet inte om jag förklarar dumt men..
    Men i vilket fall inget skadligt eller? Det verkar inte som att det är hela världen, bara att hålla koll på antal blink på CE...? Bilen skall ju inte besiktas förrän i februari och innan dess blir den ju mappad

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Varför anar jag ett litet "meeeen" bakom det där påståendet ? Du får gärna utveckla ev. bieffekter.
    Det har med adaptionen att göra. Den hänger helt enkelt inte riktigt med när förutsättningarna ändras så mycket som det gör med 3".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    372

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Varför anar jag ett litet "meeeen" bakom det där påståendet ? Du får gärna utveckla ev. bieffekter.
    Det har med adaptionen att göra. Den hänger helt enkelt inte riktigt med när förutsättningarna ändras så mycket som det gör med 3".

    Mvh

    KK
    Fick du nått CE då, KK?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Fick du nått CE då, KK?
    Nej, absolut inte. Skall inte bli nåt CE om lambdasonderna är korrekt monterade.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    548
    Jag fick CE(P1132 omslagspunkt för fet sensor 1) ett tag, berodde på ett litet litet läckage. Fick bort det sen men senare fick jag lite sporadiska CE. När väl programvaran kom i så försvann det(tills jag oljade ner LMM med filterolja )

    Fast idag kom det tillbaka :-(

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    17

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Fick du nått CE då, KK?
    Nej, absolut inte. Skall inte bli nåt CE om lambdasonderna är korrekt monterade.

    Mvh

    KK
    så om man ändrar från kat o bakåt så borde inte styrprogramet klaga asså?

    (saab 9-3 02 t7)

    mvh//pulka
    Saab for life!

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Nytt avgassystem=mappning snarast?

    Citat Ursprungligen postat av vem fan snodde mitt nick
    så om man ändrar från kat o bakåt så borde inte styrprogramet klaga asså?
    Nej, skall ej ge någon felkod.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Nytt avgassystem 9-3ss -04, vilket?
    Av TommyToo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 23:21
  2. Nytt avgassystem
    Av jimmy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 08:13
  3. Nytt avgassystem till 9000 2.3T
    Av Robert1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •