Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Turbo konvertera

  1. #1

    Turbo konvertera

    Är det nån som vet hur man går bäst tillväga om man har en Saab 900 2.3i -94, och skulle vilja ha turbo motor.
    Går det att konvertera orginal motorn, eller är det enklare att byta hela motorn till en turbo motor och kabelhärvan.

    Och inga svar att köp en turbo istället, för bilen är rätt påkostad.
    Varför köra fulltrycksturbo om man kan köra lätttrycks

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    byta motor och kabel härva är klart mycket enklare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    479
    och billigare
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  4. #4
    Eller så byter du bara kabelhärvan och bygger 2,3 turbo
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    97
    Men om man inte bryr sig så mycket om säkerhetsmarginalerna, dvs har en gammal bil med lågt värde, kan han inte bara sätta dit en turbo med manualboostcontroller och en intercooler, löser ju alla jobbiga el och kabelhärveproblem.

    Är kompressionen och tändkurvan så otroligt annorlunda på en sugmotor att det blir för mycket problem för att det ens ska vara lönt?
    SAAB ng900 Turbo -94

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    turbons kolvar har bättre förmåga att hantera det ökade förbränninsrumstrycket...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Ja, kompressionen är för hög för att ladda ordentligt i en tidigare sugmotor. Lättryckare kan gå bra. Ett annat alternativ är faktiskt att E85-konvertera den. Då kan man ladda på bra ifall man har ordning på tändning och bränslemängd.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Turbo konvertera Saab 90 86.a
    Av Kurt.E i forum Projekt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-07, 14:12
  2. Konvertera en kabelhärva från en insprutare till en turbo?
    Av monty_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 22:22
  3. E85 konvertera ng900 Turbo, vad behövs?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •