Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 182

Ämne: Sveriges finaste 9000 CC Aero såld ?

  1. #41
    Tycker det är tråkigt att inte kunna använda en bil man gillar bara för att den är "unik". Nä, ut och kör med den och få lite normalt slitage, eller patina, på den. Om tio år är det ingen som kommer tacka dig för att du hållit på en 9000. Har själv en original 900 Aero 1992 som bara gått 5100 mil, och jag tänkte likadant tidigare, ville bara låta den stå. Sen tänkte man om, fan när man sitter på hemmet så blir man nog sur över att man inte körde mer med bilen. Går hur bra som helst att köra, givetvis är det inte min enda bil, men den används, dock endast under sommaren.
    Chrille

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    saab 900 den sista riktiga saaben

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Jag verkligen tycker synd om bilen.

    Som ett oönskad barn behandlas den. En bils naturliga biotop är gatan eller racebanan. Inte ett garage.
    Jag är övertygad om att en gatdamnhinna här och där och lite slitagespår tyder på en bättre bilhälsa än få mil.

    Har själv en sista årsmodell 900 og Aero cab med nästan 20000 mil. Bra skick och den används sällan av mig, men att vara rädd att köra den är jag inte även om den också är sälsynt och väldigt fin. Kommer ju att hålla mitt liv ut ändå.
    En bil med 45000 mil är enligt mig knappast en nybil heller. Oberoende det optiska intrycket. Den har gått långt över den gränsen av en extrem lågmilare.

    Rent juridiskt står Du på för tunt is med beskrivningen 'absolut nyskick' i försäljningsannonsen. Det har hänt saker förut när affärspartners sen mötes i domstolen pga denna ordval ...
    DU kan råka ut för att tvingas byta varende gummidetail eftersom de åldras - men kanske det gjordes redan?

    Jag hoppas nästa köpare använder den som sommarvardagsbil eller nordlandsbil. Bilen är värd denna uppskatningen.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Jag tycker också det är synd, bilen har blivit så känd och upplyft att ingen vågar ta i den knappt ens ägarna. Skulle jag ha en sådan bil skulle jag definitivt ut och köra den i bland, men naturligtvis försiktigt och absolut inte på vintern. Bilen är hemskt fin och redan som modell ovanlig och förtjänar att bevaras, men att ha den som en prydnads sak tror jag är att både göra sig själv och bilen en otjänst.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Jag verkligen tycker synd om bilen.

    Som ett oönskad barn behandlas den. En bils naturliga biotop är gatan eller racebanan. Inte ett garage.
    Jag är övertygad om att en gatdamnhinna här och där och lite slitagespår tyder på en bättre bilhälsa än få mil.

    Har själv en sista årsmodell 900 og Aero cab med nästan 20000 mil. Bra skick och den används sällan av mig, men att vara rädd att köra den är jag inte även om den också är sälsynt och väldigt fin. Kommer ju att hålla mitt liv ut ändå.
    En bil med 45000 mil är enligt mig knappast en nybil heller. Oberoende det optiska intrycket. Den har gått långt över den gränsen av en extrem lågmilare.

    Rent juridiskt står Du på för tunt is med beskrivningen 'absolut nyskick' i försäljningsannonsen. Det har hänt saker förut när affärspartners sen mötes i domstolen pga denna ordval ...
    DU kan råka ut för att tvingas byta varende gummidetail eftersom de åldras - men kanske det gjordes redan?

    Jag hoppas nästa köpare använder den som sommarvardagsbil eller nordlandsbil. Bilen är värd denna uppskatningen.
    jag anser att denna bil är i nyskick mina andra bilar jag haft har med varit i nyskick kolla bara min 99 gle som gått 3700mil den är i lika fint skick som 9000 aeron,,gillar inte att du trycker ner mig ang mitt val..håll de kommentarer för dig själv.
    saab 900 den sista riktiga saaben

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    jag anser att denna bil är i nyskick mina andra bilar jag haft har med varit i nyskick kolla bara min 99 gle som gått 3700mil den är i lika fint skick som 9000 aeron,,gillar inte att du trycker ner mig ang mitt val..håll de kommentarer för dig själv.
    Jag skrev 'rent juridiskt' och det betyder enligt juristernas definition. Den är ju odiskuterbar. Vad jag anser skrev jag och din åsikt är tydlig, men de är i denna fall obetydliga.
    Ville bara påpeka att Du tar en onödig risk här, men vist får DU tycka vad Du vill. Ser inte ett nertryck här utan lite hjälp.

    Den här bilen har fått en otrolig stämpel på sig och är säkert den mest omdiskuterade på denna forum. Så kommentarer kommer att finnas flera av. Ta det inte personligt. Det handlar ju bara om bilen.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    visst finns det ett par små repor i fälgarna å så det sa inte harri innan jag köpte bilen men det var obetydligt så jag tycker ändå att den är i nyskick men kommer ju naturligtvis säga det till den som ska komma å köpa den att det finns 2 skav märken på 2 av fälgarna så finns det inget oklart som man kan klaga på osv å på kvittot kommer det stå säljes i befintligt skick å att köparen har gått igenom fordonet å godkänt bilen mvh niklas
    saab 900 den sista riktiga saaben

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Niklas,

    det Du skriver stämmer ju men Du glömmer en viktig sak: Alla är inte ärliga.

    Om man lägger ut gods på en internetauktion ska man vara extrem försiktig.

    1) Köpkontaktet är utskriften från tradera som bekräfter vinnande budet(eller eBay osv.). Alla andra papper gäller inte eftersom köpet redan gjörts då. Så Du har ingen möglighet att tillägga något. Köparen kan kräva nya fälgar, omlackering osv.

    2) Normalt sett inom EU ska man skriva explicit att försäljare är en privatperson och inga garantier för varan eller beskrivning osv kan ges.

    I de länder där eBay är större finns 'maffian' som bara letar efter annonser som din. En kompisjurist fixar resten. Bilar ger bra pengar.
    Känner till en i tyskland som råkad ut för detta med sin Merca Pagoda. Blev dyrt för honom.
    I allmänhet skyddas ju köparen mer än säljaren.

    Så Du kan skriva så på blocket eftersom det är din åsikt men inte på en auktionssida där ett köpetkontrakt genomförs som innehåller en 'produktbeskrivning'.

    Nu kom vi lite Off topic, men viktig info tycker jag.
    Mvh, Geert
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    nu blev jag väldigt kluven?? ska jag skriva tilläg på annonsen på tradera att det finns ett par små repor i 2 fälgar å att den ser som ny ut men att jag inte kan försäckra om att alla gummi detaljer är i 100%nyskick?
    saab 900 den sista riktiga saaben

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    nu har jag gjort ett litet tillägg å hoppas det blir bra.
    saab 900 den sista riktiga saaben

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Men Niklas, jag talade ju om för dig att en fälg hade repor (som var satta av första ägarens flickvän) på en fälg och att en fälg hade påbörjande lacksläpp, då har jag i så fall missat att det var repor på en fälg till?

    Det är tråkigt för dig Niklas att du kom till samma slutsats som jag: bilen är "för fin" för att brukas. Jag tror att du får den såld till slut.

    /Harri

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    Citat Ursprungligen postat av Harri
    Men Niklas, jag talade ju om för dig att en fälg hade repor (som var satta av första ägarens flickvän) på en fälg och att en fälg hade påbörjande lacksläpp, då har jag i så fall missat att det var repor på en fälg till?

    Det är tråkigt för dig Niklas att du kom till samma slutsats som jag: bilen är "för fin" för att brukas. Jag tror att du får den såld till slut.

    /Harri
    jo skönt att du förstår hur jag känner ang bilen jag trodde du skulle bli arg på mig mvh niklas
    saab 900 den sista riktiga saaben

  13. #53
    Men herre jisses! Det är ju bara en bil. Lämna den till mig över en helg så har jag o mina barn gjort bruksskick av den i dessa byggmatrielfraktar-tider.

    Mvh

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Jag verkligen tycker synd om bilen.

    Som ett oönskad barn behandlas den. En bils naturliga biotop är gatan eller racebanan. Inte ett garage.
    Jag är övertygad om att en gatdamnhinna här och där och lite slitagespår tyder på en bättre bilhälsa än få mil.

    Har själv en sista årsmodell 900 og Aero cab med nästan 20000 mil. Bra skick och den används sällan av mig, men att vara rädd att köra den är jag inte även om den också är sälsynt och väldigt fin. Kommer ju att hålla mitt liv ut ändå.

    Jag hoppas nästa köpare använder den som sommarvardagsbil eller nordlandsbil. Bilen är värd denna uppskatningen.
    Hej,

    Instämmer helt. Antingen ställer man en bil på museum, som i alla fall jag hade hoppats att den här bilen skulle få äran av, eller så använder man den.

    "Min" gamla 9000 CS Aero köpte jag @ 3.600 mil. Den har nu avverkat runt 5.000 enormt njutbara mil i Sverige, och går som bruksbil i min fars ägo. Nog för att den kanske också borde ha blivit puts- och finbil, men det är en så underbar bil att den är värd att användas.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #55
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Håller med dig KK, en bil som bara står i någons garage lr på någons garageuppfart kanske t.o.m. blir mindre körbar i längden me tanke på att den inte riktigt körs ren i motorn, slangar torkar mm mm.

    Kör o vårda bilen ömt o varmt, för om ingen köper bilen på stubben finns inte det intresset för att ställa av bilen hemma i någons bokhylla (där den igentligen hör hemma... )

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Kan flika in med en liten detalj ang Harris gamla Aero. Jag var i gbg för några veckor sedan och då bla på Saab-museumet.. Diskuterade en del me de som jobbar där.. Vi kom in på Aeron och det sa att det inte blivit erbjudna att köpa in Harris Aero? Och sa att lite över 100k hade inte vart nåt problem vid köp?'

    Mvh Isak

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    lidköping
    Inlägg
    503
    finns det nån mail adress till saab museet?
    saab 900 den sista riktiga saaben

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av turbo niklas
    finns det nån mail adress till saab museet?
    Mailadress? Viss : saab.carmuseum@se.saab.com

    Lite oseröst att maila om en sådan sak bara - om du nu är seriöst intresserad av att få den dit så slår du dem en pling på 0520 843 44 och ber att få tala med en ansvarig.

    vh
    /RT

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Kan flika in med en liten detalj ang Harris gamla Aero. Jag var i gbg för några veckor sedan och då bla på Saab-museumet.. Diskuterade en del me de som jobbar där.. Vi kom in på Aeron och det sa att det inte blivit erbjudna att köpa in Harris Aero? Och sa att lite över 100k hade inte vart nåt problem vid köp?
    Lustigt... Enligt vice ordförande Claes Robertsson så var muséet inte intresserad p.g.a. platsbrist...

    Kanske var det snarare så att STCS styrelse hade tidsbrist?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Kan flika in med en liten detalj ang Harris gamla Aero. Jag var i gbg för några veckor sedan och då bla på Saab-museumet.. Diskuterade en del me de som jobbar där.. Vi kom in på Aeron och det sa att det inte blivit erbjudna att köpa in Harris Aero? Och sa att lite över 100k hade inte vart nåt problem vid köp?
    Lustigt... Enligt vice ordförande Claes Robertsson så var muséet inte intresserad p.g.a. platsbrist...

    Kanske var det snarare så att STCS styrelse hade tidsbrist?

    Mvh

    KK
    antagligen så pratade "Moribound" med killen som stod i receptionen och ej med Chefen Peter Bäckström.

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

Liknande ämnen

  1. En av Sveriges finaste Saab 900 Sedan T16 1985??
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 07:05
  2. Svart 9000 Aero -96. SÅLD
    Av AntonAero i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 17:18
  3. Svar: 246
    Senaste inlägg: 2004-10-25, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •