Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Uppgradera AS1-stereo?

  1. #1

    Uppgradera AS1-stereo?

    Jag är precis nybliven SAAB-ägare (sedan 2 dagar) och har blivit störtkär i denna fina bil. Det är en 9-3 2.0t -99. Grejen är den att jag är lite ljud-kåt och då räcker inte min original AS1(?)-stereo till. Jag har ingen band-enhet och ingen sub, så alltså måste det vara en AS1, eller?

    Suttit och läst ett tag nu på forumet men inte blivit riktigt klok på det hela. En sådan här adapter från backes, är den något att ha? Svår att montera? Och går det att koppla till en extern ljudkälla till stereon (mp3-spelare eller dyl.) eller krävs det jox för detta också?

    En annan fråga jag har gäller originalhögtalarna. Försäljaren sa att där fanns 7 högtalare, kan detta stämma? Det sitter väl alltid matchande par på höger/vänster sida? Finns det verkligen några högtalare bakom gallren i dörrarna? Är dessa så kassa man kan utgå ifrån att originalhögtalare är? Eller jag kanske måste byta dom ändå pga. konstiga impedanser? 6x9"-högtalarna, vart sitter dom? Finns det ens på min SAAB?

    En annan lösning jag funderat på är hurvida det går att bara montera in en baslåda (det är mest basen jag vill kräma på)? Aktiv/passiv med slutsteg? Svårt att sätta in?

    Jag har i alla fall kommit fram till att jag vill ha kvar originalstereon pga det är snyggare och vill bibehålla rattstyrningsfunktionerna.

    Jag utgår ifrån att bilen är helt original, har inte sett något som skulle tyda på annat, och det skulle nog försäljaren ha påpekat.

    Tack på förhand

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    99
    7 högtalare finns inte till 9-3orna? Däremot har väl 9-5 7 iochmed bas ...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Uppgradera AS1-stereo?

    Citat Ursprungligen postat av Carlssor
    Jag är precis nybliven SAAB-ägare (sedan 2 dagar) och har blivit störtkär i denna fina bil. Det är en 9-3 2.0t -99. Grejen är den att jag är lite ljud-kåt och då räcker inte min original AS1(?)-stereo till. Jag har ingen band-enhet och ingen sub, så alltså måste det vara en AS1, eller?

    Suttit och läst ett tag nu på forumet men inte blivit riktigt klok på det hela. En sådan här adapter från backes, är den något att ha? Svår att montera? Och går det att koppla till en extern ljudkälla till stereon (mp3-spelare eller dyl.) eller krävs det jox för detta också?

    En annan fråga jag har gäller originalhögtalarna. Försäljaren sa att där fanns 7 högtalare, kan detta stämma? Det sitter väl alltid matchande par på höger/vänster sida? Finns det verkligen några högtalare bakom gallren i dörrarna? Är dessa så kassa man kan utgå ifrån att originalhögtalare är? Eller jag kanske måste byta dom ändå pga. konstiga impedanser? 6x9"-högtalarna, vart sitter dom? Finns det ens på min SAAB?

    En annan lösning jag funderat på är hurvida det går att bara montera in en baslåda (det är mest basen jag vill kräma på)? Aktiv/passiv med slutsteg? Svårt att sätta in?

    Jag har i alla fall kommit fram till att jag vill ha kvar originalstereon pga det är snyggare och vill bibehålla rattstyrningsfunktionerna.

    Jag utgår ifrån att bilen är helt original, har inte sett något som skulle tyda på annat, och det skulle nog försäljaren ha påpekat.

    Tack på förhand
    9-3'an har antingen AS2 eller AS3. AS2 har högtalare i instrumentbrädan och 6x9:or i hatthyllan. AS3 har även 6.5:or i framdörrarna samt ett extra slutsteg för att driva dessa.

    Mycket mer om detta går att läsa här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79020
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Tja för att koppla in ett slutsteg så behöver du den adaptern som Backes säljer. Den kom dagen efter beställningen i ett brev. Helt perfekt !

    Glöm inte att skaffa stereonycklar om du inte har några, Biltema säljer sådana för under 15:-

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Går bra med spik, topz eller nåt liknande också.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Grout.
    7 högtalare finns inte till 9-3orna? Däremot har väl 9-5 7 iochmed bas ...
    Iom centern som sitter på instrumentpanelen!, bas är med as3 (endast kombi?)
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Citat Ursprungligen postat av Grout.
    7 högtalare finns inte till 9-3orna? Däremot har väl 9-5 7 iochmed bas ...
    Iom centern som sitter på instrumentpanelen!, bas är med as3 (endast kombi?)
    Sedanen har 9 högtalare varav 2 är basar & kombin har 8 högtalare varav en är 1 bas. (AS3)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    [quote=Börne]
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Citat Ursprungligen postat av "Grout.":168qmnpx
    7 högtalare finns inte till 9-3orna? Däremot har väl 9-5 7 iochmed bas ...
    Iom centern som sitter på instrumentpanelen!, bas är med as3 (endast kombi?)
    Sedanen har 9 högtalare varav 2 är basar & kombin har 8 högtalare varav en är 1 bas. (AS3)[/quote:168qmnpx]

    Men den var ju inte det som det handlade om... det handlade om varianten med 7 högtalare. alltså AS2 på 9-5an. och då är det just 7 högtalare pga centern.
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Men den var ju inte det som det handlade om... det handlade om varianten med 7 högtalare. alltså AS2 på 9-5an. och då är det just 7 högtalare pga centern.
    Du skrev "bas är med as3 (endast kombi?)"

    Det är rätt att det inte handlar om detta då trådskaparen frågar om stereon i en 9-3! Men eftersom det inte stämmer att endast 9-5 kombin har bas så rättade jag dig... sorry

Liknande ämnen

  1. Uppgradera stereo 9-3 -06
    Av Lajna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 14:07
  2. uppgradera stereo i sc 93 -06
    Av johan123 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 17:34
  3. Uppgradera stereo 9-3 SS, tips om ställe i Linköping?
    Av bilgalen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 15:09
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •