Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Funkar denna olja i 9-5?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Funkar denna olja i 9-5?

    9-5an ska ju va lite kinkig, 2,0 -99

    Motorolja: BP VISCO 5000 5W-40
    Klassning: ACEA -98 A3/B3/B4, API SL/CF, VW 502.00/505.00, MB 229.3, BMW LL - 98, Porsche

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Ingen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    sök på lite trådar så hittar du väldigt mycket sjyssta tips på motorolja till just 9-5

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Jo men det är just denna som jag undrar över.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Det är en mycket bra olja. Kan inte se varför den inte skulle fungera i din Saab.
    XC70 2.5T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Se till, om det nu inte redan är gjort, att bygga om vevhusventilationen med senaste uppgraderingen. Därefter blir det mindre viktigt att oljan man kör på har rätt ingredienser för att ta hand om oil sludge, och därmed kan man i princip köra på alla märkens finare syntetoljor, bara man fortsätter att också hålla intervallerna. Har man däremot motorgaranti som fortfarande gäller så bör man nog hålla sig till endast oljor som Saab rekomenderar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Se till, om det nu inte redan är gjort, att bygga om vevhusventilationen med senaste uppgraderingen. Därefter blir det mindre viktigt att oljan man kör på har rätt ingredienser för att ta hand om oil sludge, och därmed kan man i princip köra på alla märkens finare syntetoljor, bara man fortsätter att också hålla intervallerna. Har man däremot motorgaranti som fortfarande gäller så bör man nog hålla sig till endast oljor som Saab rekomenderar.
    Finns det nån chans i helvetet att dom skulle komma på att göra en analys av oljan som visar om verkligen GM-olja används vid tex ett haveri som täcks av motorgarantin ?
    Jag kör på Q8 5-40 som inte är GM approved, jag tar chansen då oljan är nästan gratis !

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Då kan jag tipsa om att SDCC säljer denna olja för 195:- / 4 liter har beställt en nu

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Se till, om det nu inte redan är gjort, att bygga om vevhusventilationen med senaste uppgraderingen. Därefter blir det mindre viktigt att oljan man kör på har rätt ingredienser för att ta hand om oil sludge, och därmed kan man i princip köra på alla märkens finare syntetoljor, bara man fortsätter att också hålla intervallerna. Har man däremot motorgaranti som fortfarande gäller så bör man nog hålla sig till endast oljor som Saab rekomenderar.
    Finns det nån chans i helvetet att dom skulle komma på att göra en analys av oljan som visar om verkligen GM-olja används vid tex ett haveri som täcks av motorgarantin ?
    Jag kör på Q8 5-40 som inte är GM approved, jag tar chansen då oljan är nästan gratis !
    Inte att de gör en analys. Jag tänkte mer som en del gör, att de skickar med olja när de lämnar in den på verkstad, och då kan det ju noteras. Om man själv utför en mellanservice så finns det självklart ingen som kan bevisa vad man hällt i. Men då ska man nog vara tyst inför verkstaden om bytet öht, ifall man följer serviceintervallerna på auktoriserad verkstad för att hålla liv i eventuella garantier.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Då kan jag tipsa om att SDCC säljer denna olja för 195:- / 4 liter har beställt en nu
    blev du nöjd?
    jag funderar på att beställa 8L och göra dubbla byten. min olja ser allt lite taskig ut och man vet aldrig vad förra ägaren hällt i den...
    men köpa 8L castrol funkar ju inte... då testar jag häldre denna oljan och byter oftare
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av thor3n900
    blev du nöjd?
    jag funderar på att beställa 8L och göra dubbla byten. min olja ser allt lite taskig ut och man vet aldrig vad förra ägaren hällt i den...
    men köpa 8L castrol funkar ju inte... då testar jag häldre denna oljan och byter oftare
    Den har tycvär inte kommit än men det borde ju inte va några probem, mejlade även SDCC innan och frågade och den skulle funka bra sa dom.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    jaha ok!
    men jag ska beställa 8 lite och 4 till bror min så får vi se.
    snackade också med dom idag, han sa även till mig att det inte ska vara några problem... tevlig kille för övrigt!
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    601
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Då kan jag tipsa om att SDCC säljer denna olja för 195:- / 4 liter har beställt en nu
    Vad blev portot på den?

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Man måste ju betala postförskott så 145:- blev det, ordinarei pris på oljan va 495:- så det vlev ju mycket billigare ändå.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Man måste ju betala postförskott så 145:- blev det, ordinarei pris på oljan va 495:- så det vlev ju mycket billigare ändå.
    sedan om man även tvingar med brorsan på kupen blir det ännu billigare
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

Liknande ämnen

  1. Funkar denna luftningsmetod?
    Av 9000_maptun i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 19:44
  2. Funkar denna som hemmarouter?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 01:13
  3. Funkar denna oljan i min 9-5 -99?
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 19:23
  4. Hur funkar denna dumpen?
    Av jonte_j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •