Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trasig packning? Droppar vatten ur toppen :(

  1. #1

    Trasig packning? Droppar vatten ur toppen :(

    Hejsan!

    Märkte idag att min 9000 2.0i 1997 tog vatten. Upptäckte då att det droppar vatten vid grenröret. Det är svårt att se vad det kommer ifrån eftersom grenröret + utsprånget vid topplocket är lite ivägen, men jag har på bilden ringat in området där det kommer vatten (inringat med svagt rött streck)



    Finns det något annat än topplockspackningen som kan läcka här? Jag har inga problem med vatten i oljan, och kylarvattnet ser också bra ut. Kanske att det luktar lite avgaser om det ifall man känner efter men jag är osäker. Tycker det verkar konstigt att det ska pissa vatten på det sättet som enda symptom när topplockspackningen ger sig?

    Mottager gärna era synpunkter på detta, så får vi se om man måste kavla upp ärmarna i helgen...vill dock ogärna riva toppen i onödan

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2

    Verkligen ingen

    Som har något att tillägga? SKulle vara skönt med en second opinion


    mvh
    /Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    305

    Klacken....

    Hej !.


    ...ja fukt på den där klacken är verkligen ett säkert sätt att identifiera en SAAB. Tror inte jag sett någon som varit helt torr där...inte ens relativt nya bilar.

    Allt som oftast är det dessutom inte vatten som läcker utan olja. I ditt fall låter det och ser mer ut som vatten då klacken är rostig.

    Frågan är hur mycket vatten "den tar" så att säga........är det bara lite så kanske man kan ha is i magen....det behöver inte innebära att topp-packningen gett sig "inåt" bara för att man ser vatten/olja på klacken alltså.

    När man ändå byter stift så kan man lysa in på kolvkronorna - är 4:ans helt blänkande metallisk så kanske det trots allt är bäst att lyfta av toppen.

    Ibland kan man ta dän ventilkåpan och lagom kraftfullt känna på de yttre topplocksbultarna med en E16 hylsa och se om det är någon liten efterdragningsmån så att säga. När det väl har börjat sippra i en packning är det dock oftast lönlöst att efterdra och dona. Försiktighet vid manipulering och dragning av topplocksbultar är överlag anbefalld - viss känsla och omdöme skall till.

    Ventilkåps-packningen är säkert "platt" av tidens tand så den brukar det vara lika bra att byta när man ändå tar bort ventilkåpan - kostar cirka 250-300 kr. En komplett sotningssats med topplockspackning, ventilkåpspackning, grenrörspackning och insugspackning brukar gå på strax över 1000 kr.

    Grenrörspackningen ser tämligen tät och fin ut - dvs inga svarta sotstreck där vilket gör det osannolikt att det skulle vara så mycket "kondensvatten" som läcker. Pinnbultarna är också sådana som går av - oftast jäms med godset - så fort man rör dem.....så man gör bäst i att låta grenrörspackning och pinnbultar vara i fred.

    Alltså: För tillfället ser det relativt tyst ut på klacken då den optiskt ser torr ut. De två dropparna är oklart var de egentligen kommer ifrån ?.

    Fortsatt en tids observation av vätskenivåer för att inringa problemets omfattning kan alltså vara ett alternativ - om bilen går som den skall i övrigt.

    En geggig och ordentligt glykoltillblandad olja är dock ett observandum som nog bör åtgärdas - vev-ramlager gillar inte glykol - men det verkar det på beskrivningen inte vara.

    /Tomas 220 PS

    9000 2.3 Turbo S ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    305

    Eftergranskning...

    Hej !.


    .....vid närmare eftergranskning av bilderna noterar man rost-stänk även på det svarta plaströret till insuget.......hmmm

    Sprayar det om maskin står på tomgång utan fläkt ?.

    Med fläkt ?.


    /Tomas 220 PS

    9000 2.3 Turbo S - 92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  5. #5
    Hej Tomas och tack så mycket för det utförliga svaret.

    Ytterligare info om läget. Det droppar rätt mycket vatten om man varvar motorn lite så det blir lite mer tryck i vattensystemet, vilket betyder att allt vatten rinner ut relatvit snabbt när man kör med bilen.
    Om det blir någon skillnad med eller utan fläkt har jag inte tänkt på, vad är skillnaden? *undrar*

    Jag har också mest hört talas om att det är olja som fuktar i det berömda hörnet, men så är inte fallet, utan endast vatten. Jag har som sagt inga spår av vatten inuti motorn, men det kanske mest är en tidsfråga om packningen är dålig...

    Jag misstänker att packningen måste ha gett sig precis på det stället där vattenkanalen sitter (även om det kanske är lite ovanligt). Jag ska dock testa och försöka dra toppen lite mer (med moment nyckel) för att se om det är så lät, men det är det nog inte .

    Sotningssats är redan inhandlat om ifall att, och jag kan garantera att jag inte ska röra grenröret .. Har nämligen haft en Turbo S (precis som du) och där var det inte lätt att hålla pinnbulten hela....

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    jag tror det bara är att lyfta ventilkåpan och dra åt bultarna där, oftast så släpper de när bilet gått en bit. testa det.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    305

    Kylarslang...

    Hej !.


    ....aldrig roligt med ymningt vattenflöde......är stressande helt klart.

    ...bara så vi inte överser något helt banalt......har du kollat att kylarslang och slangklämma in i termostathuset i toppen är OK ?.

    Har varit med om att det läckt där och vattnet så att säga sänkt sig ned längs delningsplanet block/topp och mynnat ut i klacken.

    .....tyvärr är det väl som misstanken gör gällande annars......packningen trots allt....

    ...avseende fläkten....ett skott i det blå......det är ingen liten läcka i kylaren ?.

    /Tomas 220 PS

    9000 2.3 Turbo S - ´92 - 220 PS Röd DI/APC
    9000 2.3 Aero ´97 - 225 PS Låga mil. HELT original
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  8. #8
    tuvor: Hoppas på det bästa...jag ska prova i helgen..

    tomas: Ska kolla vid termostatslangen igen, men jag tror inte att det är där . Ingen läcka i kylaren heller...men det hade ju varit skönare *skrattar*

    Tack grabbar för hjälpen..återkommer med hur det gick för mig

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Yes!

    Tuvor, du hade rätt... det räckte att efterdra toppen. DEt var så illa att bulten precis där det läckte satt så lös att jag kunde skruva ur den för hand!!

    Nu funkar det perfekt och inget vattenläck

    Tack så mycket grabbar för er hjälp och era åsikter!!

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Yes!

    Tuvor, du hade rätt... det räckte att efterdra toppen. DEt var så illa att bulten precis där det läckte satt så lös att jag kunde skruva ur den för hand!!

    Nu funkar det perfekt och inget vattenläck

    Tack så mycket grabbar för er hjälp och era åsikter!!

    /Jeppe
    hehe se där ja. det är ofta den skruven lättar på sig.

    Ha en trevlig helg

  11. #11
    Detsamma, och det ska jag ha... den blev ju rätt mycket trevligare idag nu när jag slapp byta packning . Har iofs lite andra problem att brottas , med, men det är bisaker i sammanhanget

    /Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 21:59
  2. Droppar vatten från taket inne i bilen, og9-3
    Av AndreasOstman i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •