Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dagens i-landsproblem: snyggt slutrör till 9-5 M/06?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Dagens i-landsproblem: snyggt slutrör till 9-5 M/06?

    Hej,

    Ja, det är ju stora problem man brottas med...

    Gillar inte stuket på slutröret (det lilla "rektangulära" Ferritaslutröret) på min nya bil och vill ha ett i stil med Hirsch. Jag letar alltså efter ett rostfritt "tunnvägigt" ovalt slutrör som är snedkapat både i höjdled och sidled. Någon som har en känsla för om något liknande går att få tag i på hemmaplan? Kanske någon firma som kan specialbygga?





    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Borde det inte gå att be ngn (ex ferrita) att ta ett slutrör ur deras sortiment och sedan snedkapa det? du vill ju inte ha rullad kant så...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Borde det inte gå att be ngn (ex ferrita) att ta ett slutrör ur deras sortiment och sedan snedkapa det? du vill ju inte ha rullad kant så...
    Jo, jag har tänkt den tanken. Frågan är väl om Ferrita åtar sig ett sånt "sk*tjobb"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Köp ett ferrita slutrör som ser OK ut och låt någon annan kapa det då.
    Det blir ju inte många mm. du måste kapa bort för att bli av med rullningen.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Köp ett ferrita slutrör som ser OK ut och låt någon annan kapa det då.
    Det blir ju inte många mm. du måste kapa bort för att bli av med rullningen.
    Ja, men jag vill ju ha det där sköna ovala Hirsch-stuket...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Östersund - Svezia
    Inlägg
    211
    I samma anda som att en Aero äro en Aero så gäller väl att Hirsch är Hirsch...

    Varför inte gå på Hirsch på en gång?
    /Thomas
    9-5 kombi
    "Tolerans är den obehagliga känslan av att de andra till sist kanske får rätt." - Robert Frost

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Borde det inte gå att be ngn (ex ferrita) att ta ett slutrör ur deras sortiment och sedan snedkapa det? du vill ju inte ha rullad kant så...
    Jo, jag har tänkt den tanken. Frågan är väl om Ferrita åtar sig ett sånt "sk*tjobb"?

    Mvh

    KK
    Det gör de säkerligen, i alla fall om du INTE vänder dig till köping Prova att ringa dem i Solna, Paul är mycket trevlig och hjälper dig säkert...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av P4
    I Varför inte gå på Hirsch på en gång?
    Operation "tjatning" pågår...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det gör de säkerligen, i alla fall om du INTE vänder dig till köping Prova att ringa dem i Solna, Paul är mycket trevlig och hjälper dig säkert...
    Aha...har Ferrita en filial i Solna? Det visste jag inte...

    Tack för tipset!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Bara man blir av med rullningen så torde väl skillnaden vara hårfin
    Men det är klart, "Ovalt slutrör från Hirsch" smäller ju lite högre än "hemmasnickrat ferrita rör"

    /Magnus


    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Men det är klart, "Ovalt slutrör från Hirsch" smäller ju lite högre än "hemmasnickrat ferrita rör"
    Jo, man har ju en "fäbless" för originalprylar...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    593
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Jo, man har ju en "fäbless" för originalprylar...

    Mvh

    KK
    Ha ha , en till som har samma fetish som jag själv.
    Om du genom att tjöta får Hirsch till att ordna ett "special" slutrör så kommer jag buga och glatt lovorda din ambition. De kommer säkert anse att det hamnar utanför typgodkännandet och att du får bekosta bullermätning själv.
    Men om jag förstår dig rätt så vill du ha ett sådant på bilderna från Hirsch, men osäker på om de släpper endast slutdelen? Men att köpa slutburken med ändröret från Hirsch borde väl gå.

    Det enda alternativet som jag spontant kommer på som liknar Hirsch singel-ändrör är det från JT avgasteknik och som finns under deras avdelning "Fräcka ändrör" på hemsidan. Ändröret har tunna väggar, ovalt med en dimension på 90x140
    och med 3" anslutning. Det är dock lodrätt och inte snittat snett tyvärr, men är riktigt sjyst. "K9 Wagon" (Saabstyling) har/hade twin-pipe med sådana slutrör på sin gräne 9-5:a som vann på Vallåkra. Bara ett tips.

    Nåvars, det singel-system som Hirsch använt till gamla 9-5 och nyare modeller är ju precis som du skriver ovalt och har tunna väggar och snittat vertikalt men liten lutning innåt slutburken enligt bifogade bilder. Men hur är det snittat i sidled?

    //Johan

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Men om jag förstår dig rätt så vill du ha ett sådant på bilderna från Hirsch, men osäker på om de släpper endast slutdelen? Men att köpa slutburken med ändröret från Hirsch borde väl gå.

    Nåvars, det singel-system som Hirsch använt till gamla 9-5 och nyare modeller är ju precis som du skriver ovalt och har tunna väggar och snittat vertikalt men liten lutning innåt slutburken enligt bifogade bilder. Men hur är det snittat i sidled?
    Ja, vi får se vad som går att ordna... Att köpa en komplett slutdämpare från Hirsch känns tyvärr som lite overkill i dagsläget då jag har ett komplett fräscht Ferritasystem på bilen. Dessutom kör Hirsch 3" även efter kat om jag inte missminner mig, och Ferritat är 2,5"...så det blir ju lite meck...

    Hirsch singelslutrör är snedkapat både i höjd- och sidled för att följa karossformen.

    De alternativ jag ser idag, om jag inte lyckas få tag i nåt från Hirsch, är:

    1. Åka till Ferritas filial i Solna med lite bilder med mig
    2. Åka till Uppsala avgasteknik med en bil med Hirsch slutrör med som "mall" och be dem kopiera det rakt av...

    Men en kopia är ju en kopia är en kopia...

    JT:s "fräcka slutrör"? Nja, det får bli den dag jag monterar kromade M3-speglar med blinkers, airflowvinge på taket och tärningar i backspegeln.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    593
    Hej,

    ja, visst I do agree angående de sistnämnda biltillbehören. Vissa slutrör från vissa företag blir stilbrott på en 9-5:a. Men ett tillägg: först när du monterar monitorer/skärmar i front- och bakkjolen och ett akvarium i navigatorn kvalificerar du för ett slutrör från JT. Eller var det först när man har wunderbaums tvärs över slutrören så avgaserna luktar gott.

    Så du har redan ett Ferrita-system på bilen. Visst det blir meckigt med 2.5" till 3" bakre anslutning (Ferrita till Hirsch och även JTs slutrör).

    Fast jag vidhåller ändå att det slutröret jag nämnde är cleant. Min andra hälft skulle dock antagligen kalla ändröret för "ett omoget val" men jag brukar inte lyssna på henne när det gäller bilen. Faktum är att just det ovala från JT ser minst "neon-ljus-under-bilen" av de ändrören de saluför och det jag tycker liknar Hirsch någorlunda. Ta en titt på hemsidan. För Ferrita är väl inte mer in-house Saab original än JT . Eller så kan man räkna Ferrita till märket Saab då Nordic säljer trimpaket på nya bilar via Saab (eller har det upphört?) med just Nordic/Ferrita blås.
    Jädrar va komplicerat det blev.

    Sammantaget, har jag samma syn som du: specialtillverka ett antingen via Ferrita eller annat företag och ta fram kapen. Det liknar i alla fall vad kan kan kalla ekonomiskt sunt.
    Om jag hittar något som ser ut som Hirsch slutrör så hör jag av mig i tråden.

    Mvh
    Johan

Liknande ämnen

  1. Skyddsfilm till bakre stötfångaren 9-5....Dagens Tips !
    Av m2949 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 20:30
  2. Beige skinnklädsel till grå inredning, snyggt?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 17:32
  3. Dagens snailmail, medlemskortet till stcs
    Av johamn i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:58
  4. Slutrör på NG900 till 60mm-rör
    Av Corduroy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 00:26
  5. Bilköpardilemma (dagens I-landsproblem)
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 14:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •