Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur "premium" är egentligen 9-3SS ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Hur "premium" är egentligen 9-3SS ?

    Var och tittade på en 9-3SS Aero -03 idag då vi behöver ytterligare en bil.

    Utrustningsmässigt hade den allt utom navi (ja, den hade även taklucka) men när jag satt i den så slog det mig hur pass "billig" den ändå kändes, skinnet i stolarna kändes mer som galon, plottriga små knappar överallt, mycket plast överlag...

    Det är säkert en bra bil, men jag hade inbillat mig att den skulle kännas fräschare invändigt än 9-5'an.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Jag är ju själv en ägare av en 9-3SC, och måste säga att jag är lite besviken över detaljkänslan. Den upplevde jag bättre i både OG9-3 och 9-5. Okej för en korean, eller en japsare, men inte för en Saab som dessutom påstår sig vara en "premiumbil".
    Bilen har tusentals andra positiva sidor, men dom mörkas tyvärr av att man tydligt känner av dom billiga materialvalen.
    Månne det vara Saabs sparprogram som lyser igenom för mycket .
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Den upplevda kvalitetskänslan är tämligen låg i en SS/SC, i mitt tycke. Synd att man inte kostat på bilen bättre material och lagt ner mer tid på kvalitetskänslan.

    Premium eller inte är upp till var och en men jag tycker att Saab tar ut lite väl i överkant för sina bilar med tanke på kvaliteten. Saab hamnar i segmentet precis under premium.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Saab hamnar i segmentet precis under premium.
    Entry premium.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    För dom som precis klivit upp och ställt sig i smöret....
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Jag håller med...detaljkvalitén i en SS/SC är på tok för låg för att kallas premium. Det var någon här på forumet som inte höll med i en annan diskussion/tråd...men jag har ändå uppfattningen att de flesta SS/SC ägare är missnöjda med just kvalitén.

    Fast jag tycker iaf att SS/SC är fräschare/modernare invändigt än 9-5 som nu ju känns hopplöst gammal inuti.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast jag tycker iaf att SS/SC är fräschare/modernare invändigt än 9-5 som nu ju känns hopplöst gammal inuti.
    Håller inte med, 9-5:an känns som om att de tänkt igenom den mer, speciellt om man jämför med faceliften som kommer i höst. Detta för att jag iallafall anser att den fula skarven som sitter under stereon (som den gjort sen ng 900) är redigt ful och att den ser så fruktansvärt plastig ut.

    Men egentligen kan jag inte uttala mig om kvalitetskänslan då jag inte åkt så mycket SS men inte ser det bra ut på bilder och sånt.

    Mvh
    Wall

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Konstigt, stolarna i min SS och även baksätet för den delen håller högsta kvalitet. Gött skinn och bekväma. Kanske inte är samma i en cab som en sedan eller SC

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Håller med lite.
    Tycker inredningen är riktigt snygg och har kanonbra upplägg osv men materialenkvalitén på den är inte alls vidare kul på vissa ställen.
    Nästan så att 900/9-3 känns bättre!
    Lite fula fogar/skarvar finns ju också.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Läste en test i typ teknikens värld mellan 9-3ss och cadillac bls där cadillacen vann pga bättre materialval i inredning och tystare så mitt tips är ju leta en lätt beg cadillac istället för saaben
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Detaljkänslan e lite sisådär, men de tycker ja även BMW/AUDIs e också. Chassimässigt e den över premium anser jag.

    Fast som vanligt e ju frågan: Hur känns bilen om 5 år? eller 10 år?

    Då först anser jag man kan börja gneka om detaljer. Det finns en uppsjö fräscha Saabar som e mer än 10 bast idag ute på vägarna. Hur många s.k. "premuimbilar" rullar med god fräschör efter en sådan tidsperiod??

    Tunn kosmetika som fallerar efter några år e ja inte ett dugg intresserad av.

    Synd att motorpressen alltid bländas av sådant.
    Kombinationen komfort/väghållning/körkänsla e och verkar förbli Saabs varumärke.
    Andra "premiumfabrikat" har antingen komfort, eller väghållning eller körkänsla.

    Bara Saab har en väl avvägd portion av varje sort i sina bilar. Och de håller måttet även när de blir några år.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-3 ss Cab
    Konstigt, stolarna i min SS och även baksätet för den delen håller högsta kvalitet. Gött skinn och bekväma. Kanske inte är samma i en cab som en sedan eller SC
    Kan ju bara hoppas att materialkvaliten är bättre i en -06 än en -03, men tyvärr brukar ju "cost-cut-generalerna" vinna över marknadssidan och man prutar lite här och var ju längre modellen produceras.
    Ang. skinnet som sådant så kan jag ju bara jämföra med det jag har i min 9-5:a och jag tycker det känns som skillnaden mellan äkta skinn och konstläder när man tittar på soffor.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Stolarna tycker jag håller absolut toppklass, ända sedan 9000-tiden, men skinnet är verkligen plastigt och har så också alltid varit tycker jag.

    Angående ålder kan jag jämföra mot lite bilar jag själv haft/har. Vår Griffin, som nu gått lika långt som min Jaguar, är i betydligt sämre skick på allt, reglage, stolar m.m. och Griffin har också varit dyrare att äga genom åren. (om man slår ihop service och reparationskostnader)

    Tidigare hade jag en BMW 520 Touring från 1993 som vinterbil som gått strax över 22.000 mil. Framför allt kändes reglagen mycket bättre i den gamla BMW:n än Saab:en tyvärr

    Men... Saab:s bilar är relativt sett billiga, jag utgår ifrån att en 9-3 SS 1.8i har samma reglage m.m. som en 9-3 SS Aero? Det jag menar är att baspriset är relativt sett billigt och komponenterna blir ju inte bättre än vad man tryckt in i baspriset oavsett val av motor eller extra utrustning.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Fast som vanligt e ju frågan: Hur känns bilen om 5 år? eller 10 år?

    Då först anser jag man kan börja gneka om detaljer. Det finns en uppsjö fräscha Saabar som e mer än 10 bast idag ute på vägarna. Hur många s.k. "premuimbilar" rullar med god fräschör efter en sådan tidsperiod??
    Min Audi 80 från 1989 som hade gått 34.000 mil hade mindre skrammel invändigt än vad min nuvarande 900 har...

    BMWn som jag hade gick tystare, trots 16" och 225or. Den var betydligt roligare att köra, trots ynka 129 hästar. Den bilen var ändå 15 år gammal då jag sålde den. Inget invändigt skrammel heller, kändes hur tight som helst.

    Är dock väldigt nöjd med min 900.

    Sorry för OT.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  15. #15
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Visst är 9-3 premium!!! Efter ett nu senast ett antal Volvo mellan S80 och V70 är jag fullständigt övertygad. Premium sitter i körglädjen och körkänslan. Jag har tidigare fått ur mig min irritation över mångfald knappar men det är detaljer och inte det jag väljer bil på. Volvo och tyska bilar må vara präktiga men de är inte kul. Premium är en känsla som inte har med präktighet att göra. Min 9-3 SC är det bästa jag varit med om i bilväg! Min känsla grundar sig på att jag bytt bil vartannat år de senaste 25 åren och provat en hel del olika bilar. SAAB ligger i toppklass.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Men... Saab:s bilar är relativt sett billiga, jag utgår ifrån att en 9-3 SS 1.8i har samma reglage m.m. som en 9-3 SS Aero? Det jag menar är att baspriset är relativt sett billigt och komponenterna blir ju inte bättre än vad man tryckt in i baspriset oavsett val av motor eller extra utrustning.
    Helt riktigt. Med avseende på känsla och finish i detaljer blir det aldrig bättre än vad prislappen på billigaste varianten signalerar. Eller basbilen...
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Saab hamnar i segmentet precis under premium.
    Entry premium.

    Mvh TD04
    Har ni projektanställda som sitter och hittar på de där namnen?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Är det bara jag som tycker stolarna i 9-3 SS känns billiga?
    Tycker stolarna i gamla 9-3 Aero är betydligt rejälare än i 9-3 Aero SS.

    Skinnet i nya ser ju ut som billig plast. Satt i baksätet och "tog tag" i framstolen på en 9-3 Vector. Hela stolen kändes "klen".
    I 9-5an sitter man ju som en kung, känns som en riktig fåtölj, i nya 9-3 ...hmmmm....nä tack.
    På två av de SS jag provat har jag även retat mig på armstödet fram. Det går ju att reglera fram o tillbaka. På två av de jag provat så flyttade armstödet sig alldeles för enkelt. Verkade vara långt ifrån "premium" på den punkten också.

    Detta är största anledningen till att jag tvekar på en 9-3 Aero SS. Klart att nya 9-3 Aero är en bättre bil än den gamla, men man vill ju att "allt" ska vara bättre och det tycker jag definitivt inte att stolarna är.

    Mvh
    Christian
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    321
    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Är det bara jag som tycker stolarna i 9-3 SS känns billiga?
    Tycker stolarna i gamla 9-3 Aero är betydligt rejälare än i 9-3 Aero SS.

    Skinnet i nya ser ju ut som billig plast. Satt i baksätet och "tog tag" i framstolen på en 9-3 Vector. Hela stolen kändes "klen".
    I 9-5an sitter man ju som en kung, känns som en riktig fåtölj, i nya 9-3 ...hmmmm....nä tack.
    På två av de SS jag provat har jag även retat mig på armstödet fram. Det går ju att reglera fram o tillbaka. På två av de jag provat så flyttade armstödet sig alldeles för enkelt. Verkade vara långt ifrån "premium" på den punkten också.

    Detta är största anledningen till att jag tvekar på en 9-3 Aero SS. Klart att nya 9-3 Aero är en bättre bil än den gamla, men man vill ju att "allt" ska vara bättre och det tycker jag definitivt inte att stolarna är.

    Mvh
    Christian
    Vänta tills efter faceliften, om ryktena stämmer så ska allt vara väldigt mycket bättre då.

    Mvh
    Wall

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Håller med om att stolarna och skinnet inte känns som det tjocka goa 9000 skinnet men det är väldigt fin passning på allt när man pysslar med 93ss och det känns premium.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Två styrboxar - vad ändras egentligen vid "ingifte"
    Av oa51 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 22:59
  2. *Varning* Köp inte "PREMIUM GOLD" H1 XENON.
    Av McGilljam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:41
  3. 9-3ss 03 "Premium 150" taskigt ljud bak.
    Av T200 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 19:19
  4. Ny bil (egentligen "bara en till"...)
    Av Jokero i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •