Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: EGR

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519

    EGR

    Tjena!!

    Jag har just nu EGR-kopplingen på den motorn jag håller på att trimma... den är då också DI-konverterad har jag (med lite hjälp) kommit fram till...

    min fråga är således, nu när jag skall trimma denna motor och stoppa i, i en bil med katalysator. hur skall jag då göra med EGR'en?? ska jag skita i katalysatorn eller skall jag göra så att ja skiter i EGR'en?? för/nackdelar?
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    OM avgasvärdena klarar sig så skulle jag skippa EGRskräpet. Det är fan bara trassel med det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    okej, så då tycker du att jag skall satsa på en katalysator istället?? hur blir det med anslutningarna för EGR'n... är det bara att plugga igen eller är det något man skall tänka på/mer behöver göra???
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Dra i en lämplig plugg, ja. Men jag missade lite i din fråga tydligen, jag trodde att du hade grejorna hemma och funderade på om du kunde skippa den ena. Men om ekonomin inte sätter stopp för att skaffa en KAT. så skit i EGRen... Men jag vet inte säkert om det är godkänt.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    535
    Jag tror att EGRen måste sitta där om det sitter orginal men de gör inget funktionstest på den, lite som kat på bilar innan 89. (EGR behövs absolut inte på saaben för att klara avgasvärdena...)
    "Det är otroligt vad mycket man inte kan om man inte försöker!"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    hej!
    min bil är di koverterad. den klarar avgasteterna galant utan egr och katalysator. Igentligen är det meningen att man ska ha katalysator på Di motorn 88 (cd modellen) och uppåt. Min bil är en 9000cc 88:a modell A som inte har katt som standard och DI motorn ska väl inte ha egr?
    Subaru Legacy

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Jag böt insugsrör på min första bil (900 OG -83, enkelförknasare) till ett rör utan utag för EGR och det var ingen som ens funderade på det, men jag kan ju ha haft tur också, som jag skrev tidigare så är jag inte säker på om man får göra detta...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag böt insugsrör på min första bil (900 OG -83, enkelförknasare) till ett rör utan utag för EGR och det var ingen som ens funderade på det, men jag kan ju ha haft tur också, som jag skrev tidigare så är jag inte säker på om man får göra detta...
    tror det är ganska svårt att upptäcka. tror inte dom på sbp tänker så mkt på det. kollar väl mest bara att batteriet sitter fast
    Subaru Legacy

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jag böt insugsrör på min första bil (900 OG -83, enkelförknasare) till ett rör utan utag för EGR och det var ingen som ens funderade på det, men jag kan ju ha haft tur också, som jag skrev tidigare så är jag inte säker på om man får göra detta...
    tror det är ganska svårt att upptäcka. tror inte dom på sbp tänker så mkt på det. kollar väl mest bara att batteriet sitter fast
    Han var framme med pumpen och det där men när han insåg att det inte fanns någon så hängde han tillbaka den bara. Men han nämnde inte ett pip om det...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Har hört att vissa bes-män kollar andra inte.
    Min EGR brydde dom sig inte om när jag besiktade bilen.
    Ska slipa ner klacken i grenröret och plugga den i vinter tänkte jag.

    Men som jag fattade det nu ska du ta en äldre motor och stoppa i en nyare bil.
    Vad är det för årsmodell på bilen motorn ska ner i?
    /Henrik

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Har hört att vissa bes-män kollar andra inte.
    Min EGR brydde dom sig inte om när jag besiktade bilen.
    Ska slipa ner klacken i grenröret och plugga den i vinter tänkte jag.

    Men som jag fattade det nu ska du ta en äldre motor och stoppa i en nyare bil.
    Vad är det för årsmodell på bilen motorn ska ner i?
    /Henrik

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    som det låter så ska han i med em äldre motor och då ska egr:en bort.

    Nu har jag en fråga: Jag böt motor på min till en Di motor från 88, cd modellen av saab. alltså den första Di motorn som kom. Min motor från början var ju med fördelardose tändning, båda motorerna är B202. PÅ min gamla motor fanns egr men inte på den nya med Di tändningen, alltså borde ju bara egr finnas på fördelardose tändningen?! Då instället för egr så fanns det katalysator som det igentligen ska vara på Di motorerna, och då borde det väl vara lambdason till Di:n??! Eftersom min 9k 88:a modell A är katalysatorlös, men nu med DI motorn så borde den ha katalysator och lambda? utan lambda borde cäl CE lampan blinka? och bra en massa bensin?

    hoppas nån förstår
    Subaru Legacy

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    jag har en 2.3i, i min CD-modell just nu.... den har ingen egr, men däremot katalysator.... så då ska det väl inte vara några problem att skippa egr och ha katalysator istället?? som jag förstår så är egr'en en grej för avgasvärdena.....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Ja egr:en styr avgasreningen på nåt sätt.
    Men man behöver ju LH anpassat för katalysator rening.
    Annars är ju risken stor att man kan köra sönder katten...
    /Henrik

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    men det finns väl inte egr på katalysator bilarna?
    om egr styr avgasreningen på sått sätt, vad är det då den styr?
    Subaru Legacy

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av davva
    men det finns väl inte egr på katalysator bilarna?
    om egr styr avgasreningen på sått sätt, vad är det då den styr?
    Snabbt sagt så när du släpper gasen helt blir det ett starkt undertryck, detta undertryck öppnar EGR ventilen så att en del av avgaserna återcirkuleras in i cylindrarna igen och alltså förbränns minst två gånger.
    Det är också det som är anledningen att EGR ventiler trasslar. Det går avgaser igenom dom och dom sotar igen, så att den undertycksstyrda ventilen kärvar.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    men kan man då bara plugga igen egr'en och köra på en kat istället?? som det låter så skulle det bli lite trassel om man gör så?? jag kommer att byta topp och insug, kanske även bygga ett nytt grenrör... så uttagen blir ju inga problem... hade även tänkt mig ett megasquirt sen....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    men kan man då bara plugga igen egr'en och köra på en kat istället?? som det låter så skulle det bli lite trassel om man gör så?? jag kommer att byta topp och insug, kanske även bygga ett nytt grenrör... så uttagen blir ju inga problem... hade även tänkt mig ett megasquirt sen....
    vad har då för bil/årsmodell på kärran?
    Subaru Legacy

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    jag har en 9000 CD 2.3i -90.... i den skall denna motorn som har EGR... motorn vet jag inte riktigt när den är i från.... mellan -88-86, då jag har den kamaxeln....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    jag har en 9000 CD 2.3i -90.... i den skall denna motorn som har EGR... motorn vet jag inte riktigt när den är i från.... mellan -88-86, då jag har den kamaxeln....
    är det en turbomotor som ska i? det är ju bara att ta bort egr:en från den för du har ju så pass ny bil så att du har ju katt istället.
    Subaru Legacy

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •