Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Generalisering av media igen. Saab 9-5 sköts ofta dåligt!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    Nu va de ju 9-5 de handla om, Men kan meddela från taxinäringen att alla volvolådor har klart begränsad livslängd. Speciellt automaterna. Även på så nya som MY03/04. De 9-5-taxi som rullar verkar inte haft några allvarliga lådras ännu. Några har det blivit. på de som går mellan city och arlanda i full fart o tung packning. Mer körstilsberoende då flera av kurirs o T-sthlms chaufförer, som ej har egen bil, "slåss" om att få köra Saabarna.

    Kommar aldrig mer köpa en bil med kamrem iaf. Haft några escroter och golfar som andrabilar. Inte kul.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Volvo har väl samma automat som nyare 9-5 vad jag vet!
    Och de manuella ska ju hålla BRA mycket bättre än en manuell 9-5 låda?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av Expressen
    Volvo V40
    (även S40) Spindelleder, centrallåset. Oljud från avgassystemet. Kamremmen har begränsad livslängd. Skrapig växellåda.
    Det är väl knappast någon hemlighet att kamremmar inte håller en evighet...?
    Marcus kanske syftade på att samtliga kamremmar någon gång måste bytas, det krävs ju inget geni att förstå det Men om kamremmen håller onormalt kort tid, tycker man ju att han borde skrivit några siffror efteråt innehållande miltal?
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Visst håller kamremmar olika långt med olika motorer. Det beror ju på hur konstruktörerna dimensionerat grejorna. Några som hade problem på 90-talet var t ex några Opel-modeller, BMW:s 4:or och VAG:s dieselmotorer, där man på vissa kortade ned bytesintervallen i flera omgångar så den på en del halverades till slut. Vissa kamremmar bör bytas effter 6.000 mil medan det finns andra som kan gå uppåt 20.000 mil. Själv skulle jag heller inte vilja köpa en bil som har annat än kedja. Oftast hör man när en kedja är på gång, medan en rem kan snärta av helt utan förvaning - vilket är så lagom kul en vinternatt mitt ute i skogen och -30 grader ute...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Jag har börjat tycka att rem är vettigare än kedja. Anledningarna är:

    1. Kedjor behöver bytas då och då de med. När så skall ske finns inga fasta rekomendationer såsom miltal och ålder för. Att lyssna på rassel känns som ett väldigt trubbigt instrument för att avgöra om kedjan behöver bytas vilket gör mig nervös. Det finns iofs kedjespännare att titta på för kamkedjan men detta gäller inte balanskedjan som ju i princip är lika driftskritisk.

    2. Jag antar att kostnaden för att byta rem generellt är lägre eftersom motorn bör vara konstruerad för detta. Visst, det är kanske inte så dyrt att rulla i en ny kedja men skall det göras på rätt sätt så bör ju hela kamdrivningen bytas samtidigt plus balanskedja när sådan finns.

    3. Skötsel av motor påverkar skick på kedja (oljekvalite) medans rem inte påverkas av detta. Detta gäller begagnatköp då man inte kan vara helt säker på skötselhistorik. Och visst vore det trevligt om oil-sludge problemen inte påverkade kamdrivning eller balansaxeldrivning?

    Har jag rätt eller fel i mina antaganden?

    Hur drivs förresten balansaxlar i motor med kamrem? Jag antar att det är rem.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Den här "journalisten" måste stoppat pipan full med fultobak innan han satte sig ner och panikplitade en artikel på en rostig Mac. Är ju ett sämre aprilskämt ffs...

    Ford Fiesta: Varning för rost i oljetråg? Är inte risken vatten i oljan större då
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Ford Fiesta: Varning för rost i oljetråg? Är inte risken vatten i oljan större då
    "Var uppmärksam på oljetrycket" är en höjdare också. På övriga bilar behöver man alltså inte bry sig om oljetryckslampan lyser?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    243
    För att komma tillbaka till grundfrågan kring 9-5...

    Jag måste hålla med journalisten. Jag har gjort samma iakttagelse som han har gjort. Av alla de 9-5'or jag ringde på inför mitt köp så var det ca 15%(!) som var servade enligt plan. Det tycker jag är anmärkningsvärt!
    Dessutom har 9-5'orna probs med dämpare bak...

    Bara min lilla reflektion...

    Mvh
    /R
    Har slutat leta 9-5 Aero SC..... Har hittat!
    Körde tidigare 9-3 Aero, som numer tillhör Nocal här på forumet

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Jag har börjat tycka att rem är vettigare än kedja. Anledningarna är:

    1. Kedjor behöver bytas då och då de med. När så skall ske finns inga fasta rekomendationer såsom miltal och ålder för. Att lyssna på rassel känns som ett väldigt trubbigt instrument för att avgöra om kedjan behöver bytas vilket gör mig nervös. Det finns iofs kedjespännare att titta på för kamkedjan men detta gäller inte balanskedjan som ju i princip är lika driftskritisk.

    2. Jag antar att kostnaden för att byta rem generellt är lägre eftersom motorn bör vara konstruerad för detta. Visst, det är kanske inte så dyrt att rulla i en ny kedja men skall det göras på rätt sätt så bör ju hela kamdrivningen bytas samtidigt plus balanskedja när sådan finns.

    3. Skötsel av motor påverkar skick på kedja (oljekvalite) medans rem inte påverkas av detta. Detta gäller begagnatköp då man inte kan vara helt säker på skötselhistorik. Och visst vore det trevligt om oil-sludge problemen inte påverkade kamdrivning eller balansaxeldrivning?

    Har jag rätt eller fel i mina antaganden?

    Hur drivs förresten balansaxlar i motor med kamrem? Jag antar att det är rem.
    Om en rem har tex. 12000mils intervall och 6 år så kan man anta att den byts två ggr under sin livstid om det inte strular som det gjort för flera märken som det gjort.
    Och byter man vid 6000mil samt kanske vattenpump och remspännare om det krånglar så blir det dyrt om man kör långt.

    Har man tex. en kortmotor med kedja behöver man normalt inte byta under bilens livstid, skulle det behövas så skallrar den så fan så det missar man inte så kan man byta endast kedjan(billigare än kamrem med hjul), är det balansaxelkedjan så fimpar man den då man inte märker någon direkt skillnad.
    Har man däremot en t7 motor som ibland går utan olja så kan det kosta en slant att byta kedjorna men betänk att det finns bilar som kostar över 10000kr att byta rem på.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Missar man att höra att kedjan är dålig så är man troligen hörselskadad på hög nivå, det väsnan ju som f*n tycker jag.

    Har haft en del olika bilar och dom 2 Saabarna jag har haft har varit överlägsna dom andra bilarna i kvalitet. Min ng900 -95 jag hade piskades till varvstoppet och med tjutande däck i princip varje dag under dom 2 åren och 12000milen jag hade. Det enda som krånglade var väl löphjul/hopprep, generator och att jag fick byta olja i lådan då jag tyckte den blev lite seg när den närmade sig 17k!

    Ford Sierra -91 kördes lugnt som punkt A - B bil, rasade 2ggr
    740 -87 som rasade 3ggr och som också kördes lugnt plus en del andra bilar och problem.

    Till och med min T8 från -83 klår alla övriga bilar i känsla och kvalitet, ändå har den rullat 36000mil.
    9-3 2,0t -01

  11. #31
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    [quote=9-3 Mike]
    Citat Ursprungligen postat av "SJUK MOTORJOURNALIST PÅ EXPRESSEN":zyuh8ub3
    Volvo 850/S70/V70
    Växellådan dåligt dimensionerad. Kolla att den bytts.
    Haha.... shit, sikken osanning.. har en polare med 450+hk i hans 850. Han har satt i en låda från en GLT som rullat 27000mil. Den piskar han som ett svin. Aldrig några problem förutom hjulspinn... [/quote:zyuh8ub3]

    Håller med! 850n har bland de bästa växellådorna som finns i min mening!

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av /J
    Missar man att höra att kedjan är dålig så är man troligen hörselskadad på hög nivå, det väsnan ju som f*n tycker jag.
    Jag och många i min omgivning är hörselskadade på hög nivå...

    Fick iom 13'-mila service veta att det rasslade om kamkedjan på min 9-5 2.0 -00. Fick en tid för byte och tiden före bytet lät jag xx antal personer lyssna på motorn både med huven öppen och stängd. Ingen hörde något...
    Påpekade då detta när jag lämnade in bilen och fick då svaret: "Man måste ha ett tränat öra för att höra rasslet..."
    Skitsamma bytt blev det och gratis var det (garanti...tack för den saab).

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    [quote=Chefen alabama]
    Citat Ursprungligen postat av "/J":1ofhctsn
    Missar man att höra att kedjan är dålig så är man troligen hörselskadad på hög nivå, det väsnan ju som f*n tycker jag.
    Jag och många i min omgivning är hörselskadade på hög nivå...

    Fick iom 13'-mila service veta att det rasslade om kamkedjan på min 9-5 2.0 -00. Fick en tid för byte och tiden före bytet lät jag xx antal personer lyssna på motorn både med huven öppen och stängd. Ingen hörde något...
    Påpekade då detta när jag lämnade in bilen och fick då svaret: "Man måste ha ett tränat öra för att höra rasslet..."
    Skitsamma bytt blev det och gratis var det (garanti...tack för den saab).[/quote:1ofhctsn]

    Jag tycker då det brukar rassla ganska bra när kedjan är på väg att ge upp men det kanske bara är jag då!
    9-3 2,0t -01

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av Kombi-Husse
    Tror det beror på att de många nya 9-5 går som tjänste- eller hyrbilar de första året/åren där föraren inte är så nyfikna på att läsa i instruktionsboken om serviceintervall etc.
    Absolut är det så, man gråter ibland när man ser hur en del misshandlar sina leasingbilar. En kille på Saabverkstaden berättade om en 9-5 2,3T som kom in efter 3 år/4-5000 mil utan ett enda oljebyte

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Frogfoot
    Absolut är det så, man gråter ibland när man ser hur en del misshandlar sina leasingbilar. En kille på Saabverkstaden berättade om en 9-5 2,3T som kom in efter 3 år/4-5000 mil utan ett enda oljebyte
    En kille på mitt nya jobb har servat sin 9-5 Aero M/04 tre (3) gånger. Den har just passerat 18.000 mil...

    Den har just börjat rosta i bakskärmen på vänster sida.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av KK
    En kille på mitt nya jobb har servat sin 9-5 Aero M/04 tre (3) gånger. Den har just passerat 18.000 mil...

    Den har just börjat rosta i bakskärmen på vänster sida.

    Mvh

    KK
    Hoppas du gett honom en förklaring av din syns och vikt av att serva bilar väl Även om dom är leasingbilar!


    Mvh

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    392
    Farsan har haft tjänstebil i många år, på deras företag så sköter dom service och lämnar in bilen när nått är trasigt. Bilen sitter dom i mer än halva arbetsdagen. Då är dom också noga med att allt är helt och fyller sin funktion speciellt då dom själva inte pröjsar för detta.
    Dessutom skriver t.ex. Volvo avtal med företaget som köper bilar att till 13.000 mil så måste ni lämna in bilen till oss då det är dags för service.
    Dels för att runt 13.000 mil så byts bilarna in till nyare varianter. Och då får volvo tillbaka dom gamla bilarna i inbyte, dom är då mycket lätta att sälja när dom rullat 13.000mil med endast 1 ägare och regelbunden service.

    Så det med att tjänste bilar är dåligt behandlade tror jag knappast, kanske om man köper en gammal Reunalt Kango som posten använt.

    Tror mera på att det är vanliga svenssons som är dum snåla.
    Det var min åsikt.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Jag tycker då det brukar rassla ganska bra när kedjan är på väg att ge upp men det kanske bara är jag då!
    Hur mycket är rejält rassel? Hur mäter man det? Hörs det in i kupén, utanför bilen, eller måste man lägga örat mot toppen? Hur kan man vara säker på att det är kedjan som rasslar och inte något annat?

    Ljudintryck är ju någonting subjektivt och därför avvundas jag lite bilarna som har miltal/ålder att använda som riktlinje för när det är dags att byta remmen. Plus att jag ser det som en fördel att brist på skötsel (och oilsludge) knappast påverkar slitaget på en rem (eftersom den inte går i oljebad som en kedja).

    OBS, frågorna ovan är inte bara retoriska frågor. Jag tar tacksamt emot svar eftersom jag nu har bil med kedja.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. Svenskar och media mot Saab
    Av Blodpudding i forum Off Topic
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 02:39
  2. Svar: 51
    Senaste inlägg: 2009-08-31, 23:15
  3. Dåligt ladd igen!
    Av Henke_Vector i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 16:19
  4. SAAB-intresse i media
    Av Fral i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 23:18
  5. Saab media console
    Av EmilSS i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •