Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Kåpa till avtagbart drag OG9-5

  1. #1

    Kåpa till avtagbart drag OG9-5

    Har just monterat ett avtagbart drag i samband med 1500-milaservicen. Fick en liten svart plastbit, rektangulär cirka 8*6 cm att sätta i när kroken är avtagen. Ser inte så snyggt ut, jag har sett avlånga svarta plastkåpor på andra bilar. Någon som vet hur man får tag på en sådan?

    Per
    9-5 SC Biopower -05 Espresso Black
    (Gamla, snyggare karossen)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642
    900/9-3 har någon sån kåpa, testa om en sån passar

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    483

    Re: Kåpa till avtagbart drag (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Strömbäck
    Har just monterat ett avtagbart drag i samband med 1500-milaservicen. Fick en liten svart plastbit, rektangulär cirka 8*6 cm att sätta i när kroken är avtagen. Ser inte så snyggt ut, jag har sett avlånga svarta plastkåpor på andra bilar. Någon som vet hur man får tag på en sådan?

    Per

    Finns lite varstans bla har den lokale Peugeothandlaren det i vår lilla stad.
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 392
    Finns olika varianter på avtagbar dragkrok till 9-5.
    Vissa med den lilla "lådan" som du har, o sedan en variant m rund överdrags hylsa. Vet dock ej om det går att byta.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är som simmarn är inne på, det finns olika fabrikat. SAABs original har den "runda hylsan". Troligen är de inte kompatibla med varandra rakt av mellan olika fabrikat. Men man kanske kan "klippa & klistra".

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    67
    Jag satte på drag idag och det är ett originaldrag det med (modellen som är lite kvadratisk)!
    Saab kör tydligen med det nu enligt vad min Saab mek berättade idag.
    Mycket smidigare än det klumpigare ovala draget.
    Naturligtvis behövde det inte skäras i stötfångaren....
    Det blev faktiskt riktigt passande och bra...
    Funderar faktiskt att ha det på för jämnan som en extra parkerings buffert
    9-5 Aero -05

  7. #7
    OK, tack för svaren. Så här ser det ut:



    Är det en sån du menar, 112?
    Håller med om att det är prydligt att slippa skära i plasten, men den smälter inte in särskilt bra i resten av aktern. Ska kolla med min Saab-representant om det går att få tag på kåpan till den gamla kroken. Kalla mig konservativ...

    Per
    9-5 SC Biopower -05 Espresso Black
    (Gamla, snyggare karossen)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Original det med...


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Exakt samma som min gamla gråa.

    Mvh

    KK
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-30 klockan 19:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    OK, nu har polletten trillat ned. Bilpartner har monterat originaldraget till "nya" 9-5:an (06). Med den lite kantigare designen så passar det fyrkantiga locket rätt bra på den nya modellen. På min bil däremot ser det rätt konstigt ut som sagt, inte minst för att hela plastkjolen under stötfångaren blir intryckt och får en ny, konkav form.

    Tycker nog inte att det är okej av dem. Man tar ju ett avtagbart drag för att det inte ska ska vara snyggt och diskret (och inte vara i vägen förstås) och man väljer ju en originaldel för att det ska passa in på bilen. Här blev det två fel av två möjliga.

    Funderar på att reklamera.
    9-5 SC Biopower -05 Espresso Black
    (Gamla, snyggare karossen)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Strömbäck
    OK, tack för svaren. Så här ser det ut:



    Är det en sån du menar, 112?
    Håller med om att det är prydligt att slippa skära i plasten, men den smälter inte in särskilt bra i resten av aktern. Ska kolla med min Saab-representant om det går att få tag på kåpan till den gamla kroken. Kalla mig konservativ...

    Per
    Håller med om att detta inte är snyggt...däremot är det snyggare på med draget ditsatt
    9-5 Aero -05

  12. #12
    Lite detektivarbete senare: det drag som Bilpartner här i Malmö har monterat är av märket Bosal, vilket Saab anger som originaldrag. De flesta drag som sitter på 9-5:orna är dock av märket Monoflex, såsom det på SAABoholics bild ovan. Jag gissar att Saab bytt originaldelsleverantör i samband med fejsliften på 9-5:an. Monoflexen har den diskreta kåpan som jag var ute efter, men å andra sidan måste man skära upp plasten i kjolen. Själva draget är också av bättre konstruktion på Bosal-modellen. Testade att montera en kåpa till 9-3 kombi som också har ett Bosal-drag som standard, men den passade inte alls. Funderar på att kontakta Bosal och kolla om de har fler modeller på kåpan, de har dock ingen representation i Sverige, så då får man ringa utomlands. Alternativet är att reklamera och be dem sätta på ett Monoflex-drag istället, men det är tveksamt om de accepterar det. Eller så får man leva med det, men det är synd på en sån fin bil... Decisions, decisions.
    9-5 SC Biopower -05 Espresso Black
    (Gamla, snyggare karossen)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297
    Vad jag vet så har Monoflex aldrig varit ett orginal drag, det är ett annat märke som var orginal drag innan, men nu använder man Bosal drag även om man monterar det på en äldre bil.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-30 klockan 19:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434
    Citat Ursprungligen postat av Strömbäck
    Monoflexen har den diskreta kåpan som jag var ute efter, men å andra sidan måste man skära upp plasten i kjolen.
    Nja, monteringsanvisningen säger säkert att man ska men mig veteligen så går det i dom allra flesta fallen bra även om man inte gör det.
    Jag bytte till -04 stötis på mitt skåp och där vart det då inga som helst problem.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  15. #15
    Tycker du att jag ska be dem byta? Undrar om de accepterar en sån reklamation...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-30 klockan 19:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 SC Biopower -05 Espresso Black
    (Gamla, snyggare karossen)

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det tror jag knappast att de accepterar en sån sak, det är ju inget fel på produkten i sig om du nu inte kan hävda att draget du fått är till fel årsmodell då eller nåt sånt.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Utanför Göteborg
    Inlägg
    52
    Har också satt på drag på våran. Köpte genom en kompis kompis som jobbar på saab och det var också den fyrkantiga varianten... Tycker också att det ser knepigt ut med den på och funderade lite på vad man skulle kunna göra för att snygga till det...

    Hur lägger man upp en bild i inlägget?
    Saab 9-5 aero sportcombi 2003

  18. #18
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Skyddskåpa till avtagbart dragkrok ?

    Hej,
    Nån som vet vad är rätt skyddskåpa till dragkrok som jag har ?
    Tillverkare Bosal ,artnr 12798915

    Hade denna men den verkade inte vara helt bolt on så den flög av vid hög fart.

    https://www.mekonomen.se/bil/reservd...289a27-90457sv

    Bild på avtagbart dragkroks delen.

    https://www.garaget.org/?car=406612&image=3865871


    Bilen det gäller är en 9-5 Aero kombi
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det artikelnumret är en originalkrok gjord av bosal och kåpan är nog tillhandahållen av saab. Dessvärre utgått.

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,
    Tack för ditt svar.

    Finns det nån bild på hur den såg ut ?

    Undrar om man kan använda något annat som passar bra ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Kåpa för avtagbart drag?
    Av johanekblom86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •