Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: laddluft temp givare sänker trycket?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107

    laddluft temp givare sänker trycket?

    bilen är en 9000cs 2.0 ltt...allavet ju var den givaren sitter som känner av laddluft tempen nu tycker jag att mitt turbo tryck är som det ska ibland. körde ett par km med fullgas o stannar till vid väg kanten för att känna på laddluft röret som går till insuget, hett som fan vid tempgivaren men nere vid intercooler utgången var det svalt , nästan som när bilen stått avstängd ..då måste det blåsa varmluft från vatten kylarn o rätt på den tempgivaren. man kanske skulle flytta ner den till utblåset på intercoolern ¨då . ingen annan som märkt detta
    vid vilken temp börjar boxen dra ner laddtrycket
    visst man kan ju lura systemet o montera ett mostånd på 5 kOhm. men jag vill ha systemts säkerhet kvar.(nog drygt att byta koppling).
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: laddluft temp givare sänker trycket?

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    bilen är en 9000cs 2.0 ltt...allavet ju var den givaren sitter som känner av laddluft tempen nu tycker jag att mitt turbo tryck är som det ska ibland. körde ett par km med fullgas o stannar till vid väg kanten för att känna på laddluft röret som går till insuget, hett som fan vid tempgivaren men nere vid intercooler utgången var det svalt , nästan som när bilen stått avstängd ..då måste det blåsa varmluft från vatten kylarn o rätt på den tempgivaren. man kanske skulle flytta ner den till utblåset på intercoolern ¨då . ingen annan som märkt detta
    vid vilken temp börjar boxen dra ner laddtrycket
    visst man kan ju lura systemet o montera ett mostånd på 5 kOhm. men jag vill ha systemts säkerhet kvar.(nog drygt att byta koppling).
    steffe
    Beror på hur tillverkaren av programmet har lagt sig på tempmappen..
    Att lura ska du ju inte,,,för det är ju så varmt som det är där uppe,, o lurar du den så kommer du få fina spikningar..


    Testa att linda in röret med avgasbandage,,det sänker Inletemp med ca 10-15grader..

    ALU materialet riktigt suger åt sig värmen från motor o låda..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 341
    Medlem#
    402

    Re: laddluft temp givare sänker trycket?

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    ...... laddluft röret som går till insuget, hett som fan vid tempgivaren men nere vid intercooler utgången var det svalt , .....
    Att temperaturen är hög på en punkt på utsidan av röret behöver inte per automatik innebära att luften som passerar innuti är det, speciellt inte med tanke på hastigheten luften har i röret.
    Om du har möjlighet - prova att mäta tempen mitt i röret, och jämför värdet med rörväggens.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107
    tack för svaren..jag provat o gjort en stor plåt bit som sitter runt som en köld o går ner till AV:n men det är forfarande varmt där.
    kanske strålnings värmen från kylarslangen som går bredvid?
    men är nog som "MR_nitro" skriver..är så hög luftflöde att kan inte bli snabbt varmt. jag kände idag på insuget o det var ju svalt vid lite laddtryck.jag har ej inkopplad spjällvärmen.borde då vara ok som det är.
    saab har ju den här givaren montrerad som standard på det stället .
    bara att glömma det här felet då .
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Temp-givare art nr 93 57 021
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 22:22
  2. Luftinsugs temp givare?
    Av frempan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 07:49
  3. LADDLUFT TEMP
    Av PEKKIS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 11:11
  4. Sänker trycket
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •