Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Växellådsras og 900, spännarnas funktion primär

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    50

    Växellådsras og 900, spännarnas funktion primär

    Hej!

    Min fråga är hur fungerar spännarna som spänner kedjorna i primären i og 900 växellådor? Det sitter ju en fjäder i mellan dessa, men den kan ju inte hålla ut det trycket som blir vid drift !? Eller är det oljan som trycker isär dessa spännare?

    Anledningen till denna fråga är att jag har havererat min växellåda (4-växlad) genom att infässningen till övre primärdrevet i primärhuset har gått av + att lagret i centrum på svänghjulet också har gått sönder.

    Skulle ju vara kul att vet vad detta beror på. Vill ju inte råka ut för samma sak igen! Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

    Mvh Johan S

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 888
    vet inte hur det ser ut i detalj men normalfallet brukar vara att dragsidan är den som spännarna inte sitter på. Om motorn roterar medurs som vanligt så torde alltså spännarna sitta på höger sida i bilens längdriktning. Det blir ju alltså slacksidan på kedjan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    50
    det sitter en spännare i vardera riktning med en fjäder imellan. så dessa spänner kedjorna på något sätt som inte jag har helt klart för mig.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Tror inte spännaren har något med detta att göra. Det fenomen du har råkat ut för är ett typiskt haveri.

    Åtgärd:

    1, Skaffa ett kokillgjutet primärhus då just den tappen övre primärlagret hänger på är starkare.

    2, I kombiation med åtgärd 1 eller med ett pressgjutet primärhus (det blir väldigt starkt med det pressgjutna oxå) skaffa en extra lagring för övre primärdrev ihop med ett modifierat drev med en lagertapp. (se bild)




    På den nedre bilden har även undre primärdrevet fått en x-tra lagring, så det kan man bortse från.
    Detta lager förhindrar tappen från att gå av då den avlastar den samma betydligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    50
    Det där var mycket intressant läsning. Då är det alltså ett känt fel...

    Du får gärna beskriva närmare hur du har gjort denna modifiering.

    Går det att svetsa i primärhuset med mig eller tig(inte för alu)?

    Vad är det i för material du har gjort den extra tappen som du fäster i primärdrevet? Hur är den fastsatt i själva primärdrevet?
    Blir det inte svårt att få det hela i balans?


    Har alla kokilgjutna lådor även kokilgjutet primärhus?

    Vill ju helst slippa att köpa "ny" låda eftersom att jag har några 4-växlade lådor liggandes. Dock tyvärr inte kokilgjutna

    Finns det några andra modifieringar man "bör" göra för att slippa byta låda stup i ett. Denna låda höll en dag, den innan 1v. Börjar ledsna på att lyfta ur motorn. (fast man börjar ju få lite rutin :o) )

    Mvh Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Går det att svetsa i primärhuset med mig eller tig(inte för alu)?

    Tig (växelström) är väl att föredra men det finns alutråd till mig:en oxå.

    Vad är det i för material du har gjort den extra tappen som du fäster i primärdrevet? Hur är den fastsatt i själva primärdrevet?
    Blir det inte svårt att få det hela i balans?

    Vanligtvis ss 2172. Det är svetsat i vattenbad eller i små etapper för att inte splinesen ska slå sig, där efter slipad med den befintliga lagerbanan som referens.

    Har alla kokilgjutna lådor även kokilgjutet primärhus?

    Ja, från fabrik. Sen är det kanske bytt under des snart 30 åriga levnadstid. De flästa har ju drevprimär.

    Finns det några andra modifieringar man "bör" göra för att slippa byta låda stup i ett.

    Stumhylsa till pinjonglagren http://popeye.rty.nu/2002/vxlrenov.htm , kokilgjutet pinjonglagerhus.
    Tänk på hur du kör/ ev ändra körstil

    Det är en växelåda som konstruerades på tidigt 60-tal för ca 80 hk i grunden så...

Liknande ämnen

  1. OG 900 8:ans Primär
    Av Wern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 02:58
  2. 8-ans primär?
    Av Wern i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 23:43
  3. Primär?
    Av _jolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 20:35
  4. 8:a primär
    Av sten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:27
  5. 4-vxl + 8:ans primär
    Av Saab Markus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •