Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Magnetventil-strul?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258

    Magnetventil-strul?

    MV T5.

    Jag har en fungerande magnet-ventil men "provade" Jonas 2606 MV och tyckte att bilen blev lite vassare på högre varv så jag införskaffade en beg sådan tingest.
    Drog + polen och började meka o kopplade in den.
    Tebax med + polen och körde iväg men bilen gick istortsett bara på grundladd. JAHÅ trasig MV, doh!
    Kollade lite till på slangar och kontakten men det såg bra ut, kollade säkring numoro 5, såg hel ut. Körde en sväng igen, same shit.

    Jahå, tebax med den gamla MV...vafalls bilen går fortfarande på grundladd, vad kan vara fel?

    Wastegate hoppat ur...skumt att det skedde i samma veva som byte av MV men trolig orsak *hoppas*
    Hade inte tid att kravla mig under bilfan heller...inga andra tips?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    Har du satt MV slangarna rätt??

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Ja, tog 1 i taget för säkerhets skull, sen står det tryckt på dem oxo.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Svårt att se om wastegate-stången sitter som den skall men jag tyckte det när jag lös med ficklampa o kände på den.

    Ingen som har några andra tips?

    Jag har gjort bilen strömlös igen för att testa, ingen skillnad
    Kan nått ha pajjat när jag bytte MV?
    Jag satte tillbaka min gamla MV igen och bilen går som en påse nötter (laddar in på halva gula). Det gjorde den inte innan bytet av MV, då gick den upp på det röda som den skall.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  5. #5
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 432
    Medlem#
    6593
    Hmm verkar konstigt... jag testade mv innan jag skickade den till dig för att vara säker på att den funkade.. så det skall inte vara några problem med mv iallfall :/ hoppas det lösser sig
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Jaa...men något hände i samma veva för när jag satte tillbaka min gamla så gick bilen fortfarande dåligt, doh!
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    634
    Kanske att båda drabbats av att vara trasiga, min bil gick på grundladd ett tag och jag orkade inte köpa en ny så jag dränkte in 5-56 i hålen och väntade ett tag( eller nej fel, först sprutade jag in bräkleen i hålen) och spola rent, sen 5-56 och och låta vara 10-20 sekunder, sen i med bräkleen igen och hålla på så nån minute för att göra rent, efter det så kom bilen igång igen efter några mils gasande till å från.
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  8. #8
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    de är luriga dedär mv. Min gick skumt och efter att ha lånat en ny mv så konstaterade jag att den var paj (men bara ibland) Sen fixade jag en beggad och då laddade bilen bara en bar (ska ladda 1,6) Sen tröttnade jag och har bara kört ett tag till jobbet. Nu när jag fixat ännu en ny beggad så provade jag lite innan i går och då laddar bilen som den ska igen? Skumma grejjer, ska byta till den andra "nya" i dag så får vi se.

  9. #9
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Kolla vad Hedis skriver i denna tråd, kan kanske vara nåt.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Var idag ute hos Saab och de testade med att byta DI, men den var det inte iaf....
    Han sa att det kan vara MV eller styrboxen, o är det nått med styrboxen så kan den pajja MV direkt när man startar bilen igen så vi ville inte testa att byta MV. Men jag lämnade kvar bilen så skall han kolla med datorn när han hinner.
    Det tråkiga var ju att den beg MV jag kopplade in kanske var trasig o pajjade nått i styrboxen för när jag satte tillbaka min fungerande som jag hade innan så pajjade den oxo
    Om det nu inte är så att wastegate-stången hoppat ur, men verkar föga troligt att den skulle hoppa ur just när jag bytte MV.
    Tja...
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Om det nu inte är så att wastegate-stången hoppat ur, men verkar föga troligt att den skulle hoppa ur just när jag bytte MV.
    Om WG-stången har hoppat loss så har du inte ens GLT. Du får bara 0 bar som max isåfall.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    Detta har jag åkt på några gånger. Det har inte varit värre än glapp i kontakten kan dock behöva juckas lite på den och så för att få kontakt igen. Därmed inte sagt att det är så lätt problem här. Men det låter ju konstigt att båda skulle vara sönder helt plötsligt.
    900NG SET

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    OJ! Nu har de haft bilen i 3 dagar och det verkar som styrboxen brunnit.
    De mätte upp mina 2 magnetventiler, den ena var det kortis i (den jag köpte beg här på forumet, grrrr) och det gjorde antagligen så boxen pajjade. Min gamla MV verkade dock vara hel (han har Ohm-mätt mina 2 och sin egen och jämfört, och min gamla låg inom felmarginalen).
    Tyvärr så hade de ingen aero-box hemma, o inte heller nån annan 2.3 200Hk som man kunde testa med för laddet går inte riktigt upp ens med min "gamla" MV i motorn.
    Farsan testkörde den och tyckte att den går upp men inte lika snabbt, utan mera sega sig upp. Wastegtan-armen verkade oxo sitta sa han.

    Fan vad less man blir att man blir pålurad en MV som pajjar bilen för en. Blir dyr historia det här...runt 1500kr redan och då har vi inte ens bytt något, suck!
    Kul början på semestern
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Fan vad less man blir, här köper man en MV av en kille på detta forum som man tror fungerar och sen visar det sig att det är kortis i ena lidningen som gör att min styrbox brinner upp. Blir ett jävligt dyrt kalas eftersom en ny styrbox kostar runt 8000kr, för min e ju paj så jag kan ju inte lämna den emellan heller så.
    Där rök den semestern...får väl sälja bilfan nu då...
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Fan vad less man blir, här köper man en MV av en kille på detta forum som man tror fungerar och sen visar det sig att det är kortis i ena lidningen som gör att min styrbox brinner upp. Blir ett jävligt dyrt kalas eftersom en ny styrbox kostar runt 8000kr, för min e ju paj så jag kan ju inte lämna den emellan heller så.
    Där rök den semestern...får väl sälja bilfan nu då...
    Jävligt trist du...

    Kolla denna länken här står kanske lite intressant.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av synthetic
    Fan vad less man blir, här köper man en MV av en kille på detta forum som man tror fungerar och sen visar det sig att det är kortis i ena lidningen som gör att min styrbox brinner upp. Blir ett jävligt dyrt kalas eftersom en ny styrbox kostar runt 8000kr, för min e ju paj så jag kan ju inte lämna den emellan heller så.
    Där rök den semestern...får väl sälja bilfan nu då...
    Har du läst hela din egna tråd med bifogande länkar
    Där står det nämligen vad det det kan vara som "brunnit" i din box, hur man kollar detta relativt enkelt själv utan att betala felsökningsavgifter och utan att köpa ny box.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258
    Japp, har gjort dessa mätningar och då får jag korrekta värden.
    Det är något annat i styrboxen som är pajj, tyvärr... nu har jag dock lyckats få tag i en 200Hk box för 2000kr, men den har tyvärr inte startspärr i sig så...får klara mig utan ett tag då.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

Liknande ämnen

  1. strul med el
    Av thordur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 18:52
  2. Strul med AC
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •