Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Justera växellådan

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Justera växellådan

    hej.
    har läst att man kan justera växlelådan om växlarna är lite töga.
    kommer dock inte ihåg vad de man justerar heter och hittar inte tråden där jag läst det.

    men till mina frågor:
    1: någon som har en gudie (gärna med bilder) hur man gör.
    2: vad behövs för grejer, nått som behövs köpas hos saab? isf pris på den grejen och gärna artnr.

    nått mer jag ska tänka på?

    har lite problem med att få i 5an sedan jag hade bilen på verkstan för att byta packningar i lådan, olja är det nästan ny ca 400 mil.
    men har tröttnat på att 5an kan va lite halvseg ibland, inga problem med andra växlar eller att få ur växlarna, de hoppar inte ur själv heller, utan enbart att 5an är seg att få i.

    kan det hjälpa med en justering, eller byta olja till nått bättre, vet inte vad det är i nu då verkstaden bytte detta.

    bilen är en ng900 turbo 97a med ca 21 000 mil på mätaren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vänersborg / Uppsala
    Inlägg
    124
    kolla här å se om du hittar nåt.
    http://townsendimports.com/Web/entry/te ... ystems.htm

    //Artin
    9000cse -95 2,3 Turbo 200Hk+/323Nm+ Maptun steg1 nu med 3" hela vägen. Och snart steg 3!
    Vw Typ1 -55 Oval under renovering (Retrocustom)
    Vw Typ2 -67 splittPickup Rostlooker

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    där verkar finnas de jag letar efter SHIFTER ADJUSTMENTS
    men de står nått om ett verktyg Insert the tool ( 8792335)

    men även att man kan köra med ett borr, men är de verktyget nåt saab säljer? och vad kan de kosta, som de står i texten på sidan att de finns risk att tappa i borret i lådan så känns verktyget lite säkrare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Har inte läst tråden ang det verktyget du frågar om men jag har själv justerat när jag hade min ng900 för några år sen och det som dom menar där är antagligen för att spärra växelspaken och det kan du göra med en vanlig skruvmejsel som är liten nog att passa i hålet.

    Det ska inte vara någon fara att du tappar ner något i lådan iaf!

    Mvh
    Johan
    9-3 2,0t -01

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    låter ju kanon.

    har lite småpul att göra med bilen så nu har jag rätt bra info om alla mina problem, nu är det bara tiden som saknas för att göra detta .

    men tack för all info.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Fanns en tråd om hur man justerade växellägena här på forumet för bara någon månad sen, den var komplett med bilder och allt.

    Sök så hittar du nog.
    Saab 9-5 -01 Automat

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Fanns en tråd om hur man justerade växellägena här på forumet för bara någon månad sen, den var komplett med bilder och allt.

    Sök så hittar du nog.
    Kan det ha varit denna tråd du tänker på?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Hallå.
    väcker liv igen på min gamla tråd då jag nu börjat kolla på att fixa lådan.

    men fattar inte riktigt bilderna, finns det ingen som har en guide med "riktiga" bilder från bilen som visar hur jag gör.

    jag började iaf med att smörja in där växelspaken går ner i plasten innen i bilen, jäkla vilken skillnad de blev av smörjning och rengöring, alla växlar gick kalasfint utom 5an som ändå ska sega lite känns lite som den hamnat utanför läget lite så man egentligen skulle trycka mer åt höger men de funkar ju inte.

    men tänkte ta och en gång för alla fixa 5an imorgon, den funkade innan jag lämnade den på verkstaden för att byta packboxar i lådan, tror de är verkstaden som inte riktigt fått ihop det helt 100...

    så om någon hade "riktiga " bilder så vore det uppskattat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hallå.
    väcker liv igen på min gamla tråd då jag nu börjat kolla på att fixa lådan.

    men fattar inte riktigt bilderna, finns det ingen som har en guide med "riktiga" bilder från bilen som visar hur jag gör.

    jag började iaf med att smörja in där växelspaken går ner i plasten innen i bilen, jäkla vilken skillnad de blev av smörjning och rengöring, alla växlar gick kalasfint utom 5an som ändå ska sega lite känns lite som den hamnat utanför läget lite så man egentligen skulle trycka mer åt höger men de funkar ju inte.

    men tänkte ta och en gång för alla fixa 5an imorgon, den funkade innan jag lämnade den på verkstaden för att byta packboxar i lådan, tror de är verkstaden som inte riktigt fått ihop det helt 100...

    så om någon hade "riktiga " bilder så vore det uppskattat.

    Varför inte då be verkstaden fixa problemet ???
    Hinner inte med allt.....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    för de va ca 5 månader sedan jag hade den där, de tjafsade och höll på som fan så de får inte röra min bil mer.

    sen med så trodde jag att detta kanske va nått för att de fixat, så har inte bekrymrat mig så mycket för det, problemet i sig är ju inte jätte stort då bilen är helt körbar och 5an går i ganska lätt min inte som alla de andra växlarna, så nu tänkte jag rätta till problemet för en gångs skull...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nu börjat kolla på att fixa lådan.

    men fattar inte riktigt bilderna, finns det ingen som har en guide med "riktiga" bilder från bilen som visar hur jag gör.
    Du får nog specificera mer exakt VAD du inte uppfattat av guiderna för mer "riktiga bilder" än i den här dvs den nedersta av de fyra har jag svårt att få fram.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    oj den sista länken där hade jag missat.

    tack för den LM så vet jag hur jag ska gå till väga.
    ska jag bara införskaffa den där långa förlängningen till spärnycklen...ser inte billigt ut

    kan ju tillägga att jag tror de behövs justeras rätt mycket, de hålet där inne ligger nästan 2cm fel....
    när jag lägger i 4an så går de inte att få ner nått i de hålet..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    så då var dagens arbete utfört, reslutat: ingen skillnad...

    behövdes inte justeras för den delen heller då allt låg kanon precis som de skulle när jag satte i insexnycklarna..

    smörjde upp hela länkage eller vad de heter, då gick 5an lite bättre men inte mycket skillnad.

    finns det nått mer man kan göra?

    5an går liksom i men man får trycka till lite extra för den ska gå in, när man väl gjort det 1-2 gånger så går lådan helt normalt, oljan byttes för ca 700 mil sedan, dock så vet jag inte till vad då de gjordes på verkstad.

    tips motages, tror inte lådan är paj i sig, då den funkade innan jag lämnaden den på verkstaden för att byta packningarna, kan de hjälpa om man släpper bulten ändå och drar ihop den igen? för de borde ju bli i samma läge ändå när båda hålen ligger perfekt med nycklarna i hålen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Sthlm/Tumba
    Inlägg
    40
    Grejen är den att om synkningen mellan vxl-förare & låda har dragits i fel läge så har man ofta pajat vxl-knuten (den delen du lossar vid justering)
    Går i så fall oftast inte att få den rätt, bara att byta.. Hände ofta i fabriken att det drogs i fel läge & då var det bara att byta & se glad ut

    /gammal trollgubbe från thn
    ***************************************
    9-5 Aero -04/Honda VTR 1000F
    http://www.garaget.org/?car=104279

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av SleeperVector
    Grejen är den att om synkningen mellan vxl-förare & låda har dragits i fel läge så har man ofta pajat vxl-knuten (den delen du lossar vid justering)
    Går i så fall oftast inte att få den rätt, bara att byta.. Hände ofta i fabriken att det drogs i fel läge & då var det bara att byta & se glad ut

    /gammal trollgubbe från thn
    aj fan, blir allt mer kritisk till den verkstaden som tog in bilen och fixade, de hade ju ur lådan så med största säkerhet är de ju där felet uppkommit när de inte fått ihop det som de skulle.
    farsan har jobbat på saab i många år och han sa att jag kan försöka med att ändra den ytterst lite och se om de blev bättre eller sämre, så gjorde iaf dom på og900an, de är ju VÄLDIGT lite fel jag har, kan tänka mig ett par mm justering, ska ta och kolla mer noga nu till helgen, vill inte göra större saker en vardag då jag måste ha bilen imorgon och natten är inte lång när de börjar krångla....

    vad kan Växelknuten kosta ny/beg, någon som vet nått om det?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Justera APC OG900 T8
    Av fattaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 01:43
  2. [LÖST] Justera GLT
    Av fog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 15:21
  3. Hur justera stagen som går till växellådan?
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 19:29
  4. Justera tryckvackt
    Av Flapp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •