Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Hög Etanolförbrukning!

  1. #1

    Hög Etanolförbrukning!

    Hej. Fick tipset från någon på iSaab att ställa samma fråga på detta forum. Jag har köpt en ny Saab 9-5 BioPower med automatlåda. Jag var väl medveten om att bilen skulle dra mer än en vanlig bensinare, men närmare 2 liter per mil?? Någon som har nåt bra tips? Finns det någon trimmning som kan åtgärda problemet? Andra inställningar? Man har testat bilen på Saab men inte kunnat konstatera några avvikelser. Vad kan man uppskatta en normalförbrukning (blandad körning) till? Ska jag behöva köra bensin till bilen gått 1500 mil för att inte gå i konkurs på köpet? Tacksam för kloka svar...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Hur långt har bilen gått?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Vi har en likadan, även automat.

    Den tar 1.3-1.4 just nu, men då har den bara gått 100-150mil. En annan jag vet hade en manuell som tog mycket i början som börjande minska framåt 1000mil.

    Annars finns det ju trim hos tex Nordic som ska minska förbrukningen till viss del men samtidigt öka prestandan enormt!

    www.nordictuning.biz för mer information!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Den biopowerbil Nordic hade på bilsalongen går med steg1 i dagsläget. Det är en automat. Han åker på 1,2-1,3 l/mil

    /fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Den biopowerbil Nordic hade på bilsalongen går med steg1 i dagsläget. Det är en automat. Han åker på 1,2-1,3 l/mil
    Aha...så det är det som är "BioPower Extreme R"?



    För att svara på frågan om trimning hjälper så kan man väl generellt säga att just 2,0:orna och automaterna i synnerhet faktiskt drar en hel del mindre med lite mer "mos". Det är lätt hänt att motorn övermannas av bilens tyngd och transmissionsförluster/momentomvandlare med påföljden att man behöver gasa onödigt mycket. Med högre vridmoment mår motorn betydligt bättre. Om man kikar på www.hirsch-performance.ch så ser man fenomenet tydligt när man jämför förbrukningssiffror före/efter trim. Då är det alltså TÜV-certade förbrukningssiffror, d v s körda enl. korrekt körcykel osv. Den stora förbättringen sker där på automatbilarna faktiskt. Jag upplevde samma sak på min tidigare 9-5 Aero automat. Med lite väss gick det att köra snålare oavsett körsituation.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Min BP närmar sig snabbt 2000 mil nu .. och kan säga att dom sista 500 milen har gjort mycket på förbrukningen .. nu ligger den under 1,2 så gott som hela tiden .. dock så e det manuell .. men iaf org ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Min BP närmar sig snabbt 2000 mil nu .. och kan säga att dom sista 500 milen har gjort mycket på förbrukningen .. nu ligger den under 1,2 så gott som hela tiden .. dock så e det manuell .. men iaf org ..
    Låter lovande. Även om det väl lär ta mig 3-4 år att komma upp i 2000 mil...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171
    Min ligger på drygt 1,7-1,8 i stan, på landsväg/motorväg strax över 1,3 l/mil och bilen har gått 240 mil nu.

    Har också varit kontakt med min ÅF om bilen bör felsökas pga detta, men det verkade vara ok nivåer
    Planerar att montera i ett steg 1, får hoppas att förbrukningen minskar lite efter det.
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    KK

    Har du missat detta. Har varit uppe tidigare.

    Det fanns bara Nordic Biopower Extreme M-05 att tillgå när mässan gick av stapeln. Sasse ville ha med en M-06 bil. Min bil var påtänkt men bilägaren och brukaren har inte samma intressen av att ha bilen på mässa så det fick bli en kamrats kärra.

    Kamraten är "egen konsult" så han fick låna ut bilen under 14 dagar. Såg bilen i midsommarhelgen. Stripningen är ju borttagen men texten syns i smutsen. Bilen skulle på Sasses konto lämnas på BVS men det har inte prioriterats. Den är inte tvättad sedan i vintras antagligen :-(

    På mässan var det en "teaser" kan man säga. Nordic tordes ju göra så eftersom man redan hade levererat bilar med extremespec. Vi som läst AMS och också provkört Extremen vet ju att de går just Extremt bra.

    Bilen fyllde ju sitt syfte. Nordic var på bilsalongen med en tjänstebilsdräpare. Det var inte bara syftet som fylldes utan också orderboken.....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Bilen fyllde ju sitt syfte. Nordic var på bilsalongen med en tjänstebilsdräpare. Det var inte bara syftet som fylldes utan också orderboken...
    Måste få retas lite. Jag visste att det "bara" satt steg 1/2 på den...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    På långturer ligger min biopower på mellan 1,1-1,2. Har kört ca 2200 mil nu. Fick ny programvara i samband med service och efter det minskade förbrukningen med ca 1 dl/mil.

    Mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192
    KK, Varför köra så lite. Vet du inte att en bil som körs för lite slits ut i förtid.

    Ba retas lite igen. Asså. Men ändå.

    Varför slänga ut massa pengar och inte köra? 2000 mil tar mig max 8 månader att avverka. Om jag kör lite alltså. O snor ungarnas rejser ibland för å inte glämma bort hur man växlar på gammalmodigt sätt.

    Jaha så BP måste alltså köras in. Hm, låter utvecklingen gå vidare innan bensinarna byts ut.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    På långturer ligger min biopower på mellan 1,1-1,2. Har kört ca 2200 mil nu. Fick ny programvara i samband med service och efter det minskade förbrukningen med ca 1 dl/mil.

    Mvh
    //H
    Var det efter tjat eller ?

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    På långturer ligger min biopower på mellan 1,1-1,2. Har kört ca 2200 mil nu. Fick ny programvara i samband med service och efter det minskade förbrukningen med ca 1 dl/mil.

    Mvh
    //H
    Var det efter tjat eller ?

    /F
    Fick ny programvara pga att bilen bluddrade till och motorn dog ibland vid start . (Hände även vid varmstarter). Efter det har den fungerat mycket bra och den minskade bensinförbrukningen var ren "bonus".
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  15. #15

    Trim och Etanol?

    Någon som kan förklara och rekommendera vad man ska ha för trimning för att få ner förbrukningen på Etanolen? Nordic och BRS vad är det för skillnad? Bor i Stockholms området och har sett att BRS har ett försäljningsställe ute i Barkarby. Hur ser det ut med Nordic? Tack igen. Mvh,
    Conny

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    KK, Varför köra så lite. Vet du inte att en bil som körs för lite slits ut i förtid.

    Ba retas lite igen. Asså. Men ändå. Varför slänga ut massa pengar och inte köra?
    Jag har förmånsbil, så att det är att "slänga ut massa pengar" vet jag inte om jag kan hålla med om. Nettokostnaden ligger på knappa 1.700 kr/mån och då har jag dessutom bränsleförmån på det. Jag ser dock ingen anledning att köra på rent "okynne" utan jag kör när jag vill/behöver. Nu har jag i alla fall en dryg mil till jobbet, så jag kanske kommer upp i 1.500 mil/år fr.o.m. nu...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Hög Etanolförbrukning!

    Citat Ursprungligen postat av ConnyS
    Hej. Fick tipset från någon på iSaab att ställa samma fråga på detta forum. Jag har köpt en ny Saab 9-5 BioPower med automatlåda. Jag var väl medveten om att bilen skulle dra mer än en vanlig bensinare, men närmare 2 liter per mil?? Någon som har nåt bra tips? Finns det någon trimmning som kan åtgärda problemet? Andra inställningar? Man har testat bilen på Saab men inte kunnat konstatera några avvikelser. Vad kan man uppskatta en normalförbrukning (blandad körning) till? Ska jag behöva köra bensin till bilen gått 1500 mil för att inte gå i konkurs på köpet? Tacksam för kloka svar...
    Första frågan tycker jag borde vara, vad drar den när du kör på bara bensin? Kanske inte testat ännu?

    Jag ställer dock inte upp på KK:s resonemang att den behöver högre vridmoment för att bli snålare. Däremot kan ett trim innebära lägre förbrukning för att man förutom högre effekt gått in för att "snålmappa" den. Vanlig vardagskörning förutom vid omkörningar använder jag sällan mer än 50 hk, men har man en stressad körstil så kan det ligga lite i KK:s tanke, fast då ligger ju största besparingen i att börja köra mer harmoniskt. När jag kör automat så reglerar jag växlingen lite med gaspedalen, dvs jag släpper av lite på varje växel innan den varvat för långt så den växlar lite tidigare, och sedan gasar jag en aning mer igen tills jag tycker det är dags att växla igen. På så vis kan man för en given acceleration ligga på ett lägre medelvarvtal än om man håller gasen konstant i ett läge.

    En annan sak att tänka på för både automater och manuella är att undvika motorbroms utom när man verkligen måste sakta in lite snabbare. Man ska helst låta fartvinden ta ned hastigheten med ett så litet dragläge med motorn som möjligt vid t ex fartbegränsning från 90-70 km/h. Det här med motorbroms har många missuppfattat eftersom eco driving-skolor rekomenderar motorbroms, men man måste förstå när motorbroms gynnar förbrukningen och när den missgynnar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Förresten KK, det står Maptun steg 3 om din Biopower. Vad innebär det i effekt och vrid - kan inte hitta det i deras sortiment!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    G-T:

    Kolla in detta:

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E270002150

    Jag hävdar bestämt att just automatversionerna av den tunga 9-5:an går snålare med starkare motor. Skillnaden mellan 2,0t och Aero är t ex betydande, liksom skillnaden på ovanstående Hirsch.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Min BP närmar sig snabbt 2000 mil nu .. och kan säga att dom sista 500 milen har gjort mycket på förbrukningen .. nu ligger den under 1,2 så gott som hela tiden .. dock så e det manuell .. men iaf org ..
    Du kör väl ändå inte original?!


    För övrigt kan sägas att Volvos V50 Flexifuel (Etanol) också drar betydligt mer än specen. Åtminstånde de första tusen milen.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Vad är en rimlig etanolförbrukning (9-5 2007 Automat SC)
    Av pestor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 15:43
  2. Etanolförbrukning: Är detta ett rekord?
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •