Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Varför inte summerton på parkeringsljuset?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Varför inte summerton på parkeringsljuset?

    Hej!

    Har mina dimljus fram kopplade till mitt parkeringsljus (mellanläget). Nu när jag har börjat köra med dim & p-ljus glömmer jag ju allltid att ställa tillbaka till halvljusläget när jag parkerar vilket gör att bilen nu ofta står med lyset på... Varför låter det inte någon summerton eller liknande när man öppnar dörren för att varna om att parkeringsljuset är på? Går det att fixa på något sätt? Annars får jag nog gå tillbaka till att köra med vanligt halvljus igen...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Annars kan du ju koppla om så du får dimljus och park på tändningen. Det tycker jag är det smidigaste..

    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    På min og9-3 plingar det om man öppnar dörren med nyckeln urtagen och parkeringsljus på. Kanske nåt som kan ändras på verkstad.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Mycket riktigt så är det en programmeringssak. Fixax lätt som en plätt med en tech-II.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    brastad
    Inlägg
    120
    har en og9-3 -aero 02 och den plingar också när man glömmt parkeringsljusen på och har dragit ut nyckeln, vilket är programerat av tidigare ägare med tech2! kosta säkert inte mycket mer än lite kaffebröd (eller om man vill va på den säkra sidan en tårta ) på din lokala saab verkstad om dom e på bra humör! undrar dock själv vad som går att programera med tech2? har vissa små funderingar på små "ilandsproblem" jag undrar om just tech2 kan lösa detta hör väl dock inte in i just denna tråd, får leta upp en annan tråd och skriva detta i!

    //adam
    stolt ägare till en saab 9-3 aero -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458
    Hej!

    Kan nu tala om att det var lätt fixat. Dom klippte en sladd och gjorde en inställning med Tech II så var det fixat. Hela ingreppet tog ca 1 minut. Nu släcks lyset automatiskt oavsett om jag kör med halvljus eller dim/p-ljus. Tydligen gör dom det här på alla nylevererade bilar numera.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av _adam_
    har en og9-3 -aero 02 och den plingar också när man glömmt parkeringsljusen på och har dragit ut nyckeln, vilket är programerat av tidigare ägare med tech2! kosta säkert inte mycket mer än lite kaffebröd (eller om man vill va på den säkra sidan en tårta ) på din lokala saab verkstad om dom e på bra humör! undrar dock själv vad som går att programera med tech2? har vissa små funderingar på små "ilandsproblem" jag undrar om just tech2 kan lösa detta hör väl dock inte in i just denna tråd, får leta upp en annan tråd och skriva detta i!

    //adam
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Mycket riktigt så är det en programmeringssak. Fixax lätt som en plätt med en tech-II.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    På min og9-3 plingar det om man öppnar dörren med nyckeln urtagen och parkeringsljus på. Kanske nåt som kan ändras på verkstad.

    Nån som vet om detta kan göras på ng900 också?
    (pling-ljudet alltså?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    [quote=Kongo]
    Citat Ursprungligen postat av _adam_
    har en og9-3 -aero 02 och den plingar också när man glömmt parkeringsljusen på och har dragit ut nyckeln, vilket är programerat av tidigare ägare med tech2! kosta säkert inte mycket mer än lite kaffebröd (eller om man vill va på den säkra sidan en tårta ) på din lokala saab verkstad om dom e på bra humör! undrar dock själv vad som går att programera med tech2? har vissa små funderingar på små "ilandsproblem" jag undrar om just tech2 kan lösa detta hör väl dock inte in i just denna tråd, får leta upp en annan tråd och skriva detta i!

    //adam
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Mycket riktigt så är det en programmeringssak. Fixax lätt som en plätt med en tech-II.
    Citat Ursprungligen postat av "Mr.P":3puiecz8
    På min og9-3 plingar det om man öppnar dörren med nyckeln urtagen och parkeringsljus på. Kanske nåt som kan ändras på verkstad.

    Nån som vet om detta kan göras på ng900 också? [/quote:3puiecz8]

    Bättre koppla om istället då, en summerton skulle iallafall jag tröttna på redan dag 2
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Stranna

    Bättre koppla om istället då, en summerton skulle iallafall jag tröttna på redan dag 2
    Hehe. Kanske det.

    Tänkte bara eftersom jag inte kör så ofta med dim+park. (vilket resulterar i att jag glömmer lyset på nästan varje gång. Ett under att jag inte stått utan batteri ännu.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    89
    Hej

    Har mina dimljus fram kopplade till mitt parkeringsljus (mellanläget).
    Std så lyser ju dim bara på hel-ljus, hur/var kopplar NI om för att få dom att funka i andra lägen?
    9-3 -00 cab / 9-3 XWD 2,0T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    59
    >>Kongo

    Plinget kan även kopplas in på ng900.
    /Anders
    Kopparbrons SAAB 900 SET -98, SAAB 9-5 -00

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Den_Habile
    >>Kongo

    Plinget kan även kopplas in på ng900.
    Så bra!

    Tack för den infon. Då ska jag fixa det nästa gång jag har vägarna förbi verkstan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. OG9-3 parkeringsljuset blinkar
    Av Tchn226 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 15:47
  2. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  3. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14
  4. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •