Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rasad motor på saab 9-3 Aero 01

  1. #1
    Guest

    Rasad motor på saab 9-3 Aero 01

    Tjena. Har ett litet problem.

    Jag stod stilla med min bil när detta hände, helt sjukt.

    Min kompis villa höra hur mitt nya avgassystem så jag gasade till lite lätt, varvade upp den till ca 5000, han tyckte det lät gött och ville höra en gång till. Då varvade jag upp den max och fick en ellet vtå hack på varvstoppet sedan brakade skiten ihop.

    Var inne på saab och kollade, dom sade att det inte var någon komp på fyrans cylinder. MER HAR JAG INTE HÖRT.

    Mina frågor är då om det är fler som haft samma problem?
    och hur fan kan det bara hända så om man står stilla?
    är det ett känt fel hos saab?
    Någon som vet felet, min gissning är ventiler?

    börjar undra om saab verkligen har någon kvalitet eller om det e jag som har otur...

  2. #2
    Hejsan

    Skulle väl lägga en slant på att det är toppackningen som är blåst , hur långt har bilen gått ? Är bilen trimmad ? Finns ju en risk att kolven har smält så det är ett fint hål i den

    Mvh Andreas

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Skulle väl lägga en slant på att det är toppackningen som är blåst , hur långt har bilen gått ? Är bilen trimmad ? Finns ju en risk att kolven har smält så det är ett fint hål i den

    Mvh Andreas

    Utan att veta så håller jag inte mina slantar på det du satsar dem på.

    När man står och gasar med bilen still så byggs normalt inget laddtryck upp, vilket gör att motor då får ingen eller ringa belastning från förbränningen, både vad gäller tryck och temperatur. Det handlar ju även om väldigt korta stunder dessutom.

    Mer troligt är då att det är varvtalen som ställt till det, kanske något var lite slitet och inte gillade att varvstoppen kanske gick in och ur och stökade till det för transmissionen för kam och/eller balansaxlar? Kanske en vevstake delade på sig eller nåt, eller att en ventil kanske gått av och trillat ner i cylindern.

    Topplockspackningen känns inte så trolig den heller med hänvisning till det jag skrev i första stycket.

    Vi får väl se vad verkstan hittar för fel.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Bara nyfiken på en grej. Var motorn kall (nystartad) eller varm (driftstemperatur) när du gasade ?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Ras

    Hej!

    Tyvärr så skulle jag gissa på en vevstake eller kolv som gett upp.

    Höga varvtal och låg last ger dom högsta belastningarna på stakar/kolvar.
    Dett pga av att man förbränner väldigt illa på låga laster, dessutom så får man Pmax väldigt sent efter ÖD, vilket gör att vevstaken får ta upp all belastning när kolven vänder utan hjälp från förbränningstrycket. Staken är konstruerad för att ta upp krafter i andra riktningen så att säga.

    Phalanx.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    42
    Hur kan en modern motor gå sönder så lätt? Dom måste väl vara byggda för att klara sådant?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Hur kan en modern motor gå sönder så lätt? Dom måste väl vara byggda för att klara sådant?
    en motor är kanske inte menad att du ska stå frikopplad och dra gasen i botten, jag vet inte vad ni andra gör men jag drar inte gärna min bil över 5000rpm, ser inte vitsen med det heller.

    larsson_emil är din polare döv?

    jag gissar på avgasventiler i toppen, brukar iaf leda till dålig komp, dock så ska väl bilen starta även om någon av dessa röket.

    tror de är en blandning av otur och dumhet om jag ska säga vad jag tycker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är nog bara slumpens skördar som gjorde att det rasade när du stod och varvade. Det var nog bara en tidfråga ändå om det nu beror på materialutmattning.

Liknande ämnen

  1. Rasad motor Saab 95 Aero?
    Av Ekengoeswild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 16:15
  2. Saab 9-5 aero -02 rasad motor
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 00:56
  3. Värde saab 9-3 med rasad motor?
    Av 9-3 AA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 23:57
  4. Rasad motor NG9-3 B207R -04
    Av Micke Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •