Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Våga vägra Service (på Dyr, Inkompetent? verkstad)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Våga vägra Service (på Dyr, Inkompetent? verkstad)

    Som överskriften lyder!

    Våga vägra Service! (På "auktoriserade" verkstäder).

    Nu har det kommit till den tiden då min bruksbil (02 9-3 Aero) börjar närma sig sitt 3:de service intervall (mitt första på denna bil). Mina senaste Bruksbilar har ALLTID blivit sämre efter en service än hur dom var före.
    - Repor/förslitningar
    - skador på slangar, rund rdagna bultar/muttrar
    - icke kontrollerade punkter
    - felaktiga åtgärder
    - icke åtdragna bultar/skruvar

    Tyvärr är många av dessa fel f*rbenat svåra att bevisa att dom har uppkommit under en service (förutom i vissa fall då jag har fått ersättning eller justering av felaktigt utförd uppgift). Jag är rätt knäpp och det vet jag Jag kontrollerar bilen efter servicen så jag kan lita på bilen till 99.9%. Och allt detta för den lilla stämpeln i boken.

    SAAB har nu en kvalitetskontroll och efter alla mina servicetillfällen har dom ringt upp och kollat. (Verkstäderna jag har använt har inte fått något bra resultat från mig). Jag hoppas att det har gett någonting. Men det vete f*n. Det har hänt att jag faktiskt har BYTIT bil efter en service/reparation bara för att jag hittat fler fel som har uppkommit efter service/reparation än som fanns innan!

    Men nu har jag tröttnat! Jag vet att jag själv kan utföra en service på bilen som är minst en tiopotens högre i servicegrad och intresse för bilen. Det enda jag inte kan utföra är uppmätta bromstester, avgasmätningar, Digitala diagnostiken med återställningen.
    Jag har en egen firma som är registerad för att hålla på med bl.a. Automobilteknik (konstruktion, reparation, trimning och uppgraderingar). Så den legala pappersbiten finns. Så nu vill jag bara veta vad som behövs för att jag ärligt, (så puckon som inte vet vad kompetens är skall kunna förstå vad som gäller när jag visar upp serviceboken vid en ev försäljning av bilen), skall kunna utföra en service på min bil och få själv sätta min egen stämpel i boken.

    Hade det funnits en verkstad som verkligen bryr sig om bilen så hade jag använt den. Men hittills har jag inte hittat en.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Ja det första bör ju bli att skaffa sig kontakter hos SaabOpel Sverige så du får senaste nytt angående serviceåtgärder och kampanjer. Sen skall du tjata ut delar på goodwill....
    Min mening är att man skall hålla sig till Aukt. Saab-verkstäder tills bilen är 3år/10000mil som är en vanlig gräns för goodwill. Därefter kan det kvitta och man kan serva bilen själv eller hos en mekaniker man litar på.

    Min har gått 5år/10500mil så nu är det slut. Eftersom jag bor i Trollhättan så blir det nog Bröderna Johansson nästa service.
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Tror du har vänt dig till fel firmor.
    Alla aktoriserade bilverkstäder kontrolleras av bilprovningen regelbundet så att man inte skall fuska. Men givetvis kan det slinka igenom om någon gör detta ändå, tyvärr.

    Ett tips är att du ber att få vara med vid servicetillfället. Då kan de ju inte bli några misstag/missförstånd!

    Bryr man sig inte om andrahansvärdet, garantier och funktion på sin bil så kan man gott serva den själv. Är man noga kan man ju givetvis påverka funktionen lika väl som en Auktoriserad verkstad.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Eftersom jag bor i STHLM så har det blivit hos Svenskabil som jag har servat bilarna!

    Som det ser ut nu kommer jag nog lämna bort 5000 mil:a servicen och då medverka!
    Snart så har jag nog provat deflesta av Svenskabils verkstäder i STHLM.
    Och hittills är det endast Östermalm som var hyfsade (en gång! 1999 tror jag att det va) Eftersom jag var nöjd med första gången åkte jag dit vid nästa service (nytt gäng av personal). När jag hämtade ut bilen visade det sig att en av fälgarna var kantstötta! Det var den inte när jag lämnade in bilen! och mätarställningen hade rört på sig ordentligt! Och hur skulle jag bevisa att det inte var jag som hade åsakat detta! Dom "blåneka" så klart!

    Andrahandsvärdet på 9-3:an har ju ändå rasat, så vem f*n bryr sig då egentligen Sätta bilen i ett träd och hämta ut pengarna från försäkringsbolaget. och köpa en ny!

    Efter 5000:mila så skiter jag i detta med Aukoriseradservice och bara kör eget!

    Goddwill har jag använt rätt mycket! Efter mitt andra Multirem-ras på min nuvarande bil. Blev jag lite trött!
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212
    Jag kan rekommendera SAAB service hos Statoil Veddesta. Enda nackdelen är att väntetiden kan vara något lång annars är det mkt bra.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    353
    Jag vet precis hur du känner dig. Jag litar överhuvudtaget inte märkesverkstäder.
    Jag skall serva min bil den 21:e januari och då har jag begärt att få vara med under hela servicen.
    Folk tycker kanske att man är knäpp i huvudet för att man tar ledigt från jobbet för att övervaka servicen av sin bil.
    För mig är det oerhört viktigt att min bil har blivit servad på ett korrekt vis.

    Detta blir min sista service på märkesverkstad (9000 mila service).
    Sedan så kommer jag att anlita en firma som jag litar helt på.
    Körde Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -04 Nu kör jag: Skoda Octavia RS -06
    www.attitudemotorclub.com

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    677
    Widde:

    Promotor i Åkersberga har fått väldans bra kritik, de har fö. lånebilar i form av gamla 900.or

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Håller fullständigt med om detta! Servar min bil själv med allt vad det innebär och med tätare intervaller än vad Saab rekommenderar, och jag förstår inte vad Saab skulle göra bättre än vad jag själv skulle göra? Och när det gäller koll av bromsar och avgasvädern osv så får man ju allt sånt på papper när man besiktar. Visst på en helt ny bil kan den omfattas av ändringar och goodwill reparationer osv. men i övrigt när det gäller reparationer och service tycker jag att Saab ligger väldigt lågt till.
    Skulle jag inte begripa ett millevitt om bilar och behöva anlita verkstad skulle jag i allra möjligaste mån anlita någon mindre verkstad, Saabkunnig eller allbil, spelar nog mindre roll för de vanligaste jobben. Har en kompis som jobbar på en lite större allbilverkstad, och de börjar mer och mer få in nästan nya bilar på service och reparation. De klarar även mycket elektronik och felsökning på många bilar då de har fin utrustning. När jag var inne och hälsade på där en gång höll han på med en sex månader gammal Volvo V70, och ägaren hade sagt att han inte sätter sin fot mer hos Bilia då han blivit dåligt bemött flera gånger. Denna gubbe hade tydligen ägt ett 20-tal nya Volvo och hade lång erfarenhet av Volvos serviceutveckling. Nya Saabar får de också in i mängder.

    Personligen tror jag att den här fixeringen med märkesverkstäder och serviceböcker m.m... Och att kunder som är uttryckligen missnöjda ändå fortsätter att anlita auktoriserade verkstäder är lite av en trend just nu. Kanske pga att nybilsförsäljningen går så pass bra. Och för att många motortidningar alltid propagerar för märkesverkstäder, serviceböcker och annat.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    133
    Det kanske är dags för lite skärpning hos märkesverkstäderna nu........
    är jag inte helt ute och cyklar så blir det snart en lag som ska göra det möjligt för fristående verkstäder att bli auktoriserade.
    Då kan man ju inte behandla kunderna hur som hellst när det går att få stämpeln i en annan verkstad och få ett bättre (och billigare) resultat.

    Får se hur snabba politikerna är den som lever får se....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Jag hoppas verkligen att det blir ändring på detta!
    Är det så att det blir lättare för mindre bilverkstäder att bli "auktoriserade" så undrar jag om det inte är bättre att man startar sin egen verkstad.

    Allt detta grundar sig i garanti diskutionen... Vilken enl. mig endast gynnar bilhandlarna i det stora hela!
    Det är ofta "slit" delar som går sönder och dessa ingår inte i garantin.
    Jag personligen anser inte att en AC-kompressor kan klassas som en slitdetalj. Som farsan råkade utför! efter 4000 mil rasade AC kompressorn. Igen garanti här inte. Allt gick på försäkringen.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    Jag hoppas verkligen att det blir ändring på detta!
    Är det så att det blir lättare för mindre bilverkstäder att bli "auktoriserade" så undrar jag om det inte är bättre att man startar sin egen verkstad.

    Allt detta grundar sig i garanti diskutionen... Vilken enl. mig endast gynnar bilhandlarna i det stora hela!
    Det är ofta "slit" delar som går sönder och dessa ingår inte i garantin.
    Jag personligen anser inte att en AC-kompressor kan klassas som en slitdetalj. Som farsan råkade utför! efter 4000 mil rasade AC kompressorn. Igen garanti här inte. Allt gick på försäkringen.
    Jag håller med Widde! Och maskinskadeförsäkringen omfattar just vitala delar på bilen, inte slitdelar och maskinskadeförsäkringen omfattar ju även AC-kompressor. Konstigt det där...
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Klippte ut följande på Mekonomens sida!
    Tydligen det enda positiva med EU (eller?)

    Grattis bilägare!
    -nya EU-regler ger dig utmärkta möjligheter


    I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…

    Hur skapar man mångfald och ökad konkurrens?

    Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.

    Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.


    --------


    Håller med er andra. Vi som byter olja var 1000 mil och "sköter" om våra bilar byter då det behövs och inte väntar 1900 mil tills nästa service.
    Ett oljebyte skall inte behöva kosta mer än ca 350 SEk i Olja och material ( Shell 0W40 och Saab original filter )

    SAAB borde lära sig av sina Amerikanska kollegor hur man servar och bemöter "premium Car customers". Felet är att Saab är för vanlig i Sverige och vi blir behandlade därefter.
    Överhörde ett utlämnande av en servad bil på BIVA Linköping i kväll.
    Kl 17:50 Mörkt ute och det snöar
    "- Den står ute på gården på baksidan!"
    Det hade man aldrig hört i USA. Den hade körts fram till entreen och varit TVÄTTAD! SAAB kan inte stava till Premium Service. Skall man se något liknande i Sverige skall man besöka Lexus!

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Trued>>> Vad kostar en Lexus?
    Vad kostar en Saab?

    Vad kostar en Lexus att serva vad kostar det för en Saab?
    Man får betala allt på det ena eller andra sättet i slutändan ändå.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Så Ja

    5000 mila servicen klar! Och jag gjorde den själv!
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Trued>>> Vad kostar en Lexus?
    Vad kostar en Saab?

    Vad kostar en Lexus att serva vad kostar det för en Saab?
    Man får betala allt på det ena eller andra sättet i slutändan ändå.

    Men Saab vill ta betalt som Lexus men vet inte hur det skall gå till....
    Man kommer nog fram till att kunderna är olydiga som förväntar sig service...

    Det gäller att först överträffa konkurrenterna. Sen tar man betalt för produkten..
    Fredrik J

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803

    Skumt

    Jag tycker det är otroligt att alla mekaniker på auktoriserade verkstäder kan va så inkompetenta.

    Hur kan saab bara tillåta att dessa miffon tar hand om bilarna, hoppar över service punkter och kör rundor med bilarna i stället.

    Det ännu mer otroliga är att "Benke i oljehålan" gör jobbet så mycket bättre och nästan gratis dessutom.

    Mycket man inte förstår här i världen.

    Jepp, jag är en märkesverkstad mekaniker och slarvar automatiskt då? ;-)

    Lite tankar om en usel yrkeskår bara.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gustavsberg , Värmdö
    Inlägg
    255

    Re: Skumt

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Jag tycker det är otroligt att alla mekaniker på auktoriserade verkstäder kan va så inkompetenta.

    Hur kan saab bara tillåta att dessa miffon tar hand om bilarna, hoppar över service punkter och kör rundor med bilarna i stället.

    Det ännu mer otroliga är att "Benke i oljehålan" gör jobbet så mycket bättre och nästan gratis dessutom.

    Mycket man inte förstår här i världen.

    Jepp, jag är en märkesverkstad mekaniker och slarvar automatiskt då? ;-)

    Lite tankar om en usel yrkeskår bara.

    Mvh Patrik
    Dra inte alla över en kam , det finns bra auktoriserade mindre verkstäder som gör det som är överenskommet och inte tar hutlöst betalt...
    Kör 99 Turbo Rallye i Grupp A #1086

Liknande ämnen

  1. Bra verkstad för service i Växjö
    Av Mackan_vaxjo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-17, 11:45
  2. Tips på bra verkstad som kan göra 11 000 service billigt?
    Av pluto i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 17:37
  3. Inkompetent saab handlare?
    Av SELO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •