Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Skenande laddtryck *Fixat*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30

    Skenande laddtryck *Fixat*

    Jag har precis köpt en andrabil, det blev en 9000 A50 2,3t -97, det satt en laddtrycksmätare i bilen och 3" från katten och en magnetventil, så man kan nog förutsätta att den är chippad. Ägaren en äldre herre visste inte.
    nu till problemet.
    Först hade jag ett laddtryck som sjönk vid fullgas, mitt första mottdrag var att kolla stiften, och mycket riktigt satt det fel stift i bilen. Dit med Ngk stift och ett nytt luftfilter...Tada! Bilen går kanon...hmmm lite för kanon...rätt in i laddtrycksspärren på 3:an....ajdå!
    Kan det vara magnetventilen som spökar?
    Jag har kollar lite på JonTe´s felsökningsschema och jag tyckte mig kunna utläsa att så kunde vara fallet...Ska försöka hitta någon i sundsvallstrakten som har en fungerade Mv så man kan prova innan man lägger ut 1600:-
    Jag hittar då ingen slang som är dålig, ska kolla WG armen dock.

    En annan lustig sak som jag märkte när jag hade rutan nervevad....ett jäkla insugningsljud och dumpljud....?!?! Men de sitter ju en vanlig Av i inte en dump...och det är inget öppet filter...kan det vara så att man modifierat luftfilterburken?


    Tack på förhand

    Daniel Bora
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  2. #2
    Jag hade samma problem, eller typ så... det var en slang till ic som hade åkt av, vi bytte även här mg ventil men det var definitivt slangen.
    Mvh
    Saab 900T - 95 Nordic
    http://www.garaget.org/?car=25471

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    313
    Hade också samma problem med ljudet så jag bytte en slang som såg lite dålig ut och skruvade fast den andra lite så försvann det problemet iaf...bara resten kvar nu då!
    9-3 2,0t -01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 034
    Luftburken kan moddas så det låter lite mer, dockinte så mkt så att det är som en bil med dump, dock om den laddar mkt så kan det Låta så som att du hav av/dump...

    Jag skulle gissa på om det inte är vakumslangarna så är det Wg armen som är boven...

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Om den överladdar redan vid låga varv skulle jag tro MV är kass. Man kan då prova att knacka på den så kan den börja fungera igen (fast bara tillfälligtvis, om det är så bör man byta den). Om den börjar skena på högre varv endast, så kan det vara för lite mottryck i avgassystemet så fullt öppen WG inte räcker för att reglera. Har du testat att bara koppla ur kontakten till MV:n och kollat att den håller sig till GLT då?

    Ökat insugsljud kan det bli om den läcker i ngn slang. Eftersom den inte har ngn luftmassemätare så kan den gå ganska bra ändå, även om man brukar kunna uppleva att tomgången åker lite jojo. Senast idag körde jag iväg med hela muffen till spjällhuset bortglömd att sättas dit, Märkte inget på ett par kilometer för att jag körde så lugnt, annat än att just tomgången var lite svajig. Sedan när jag gasade på så brölade det ordentligt och då stannade jag och upptäckte felet. Hade det varit en motor med LMM hade den gått urkasst direkt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Tack för alla snabba svar.

    Jag kollade GLT på väg till jobet idag, och det låg på 0,45 så det verkar ok.
    Ska prova att koppla ur magnetventilen ikväll, och ta en rejäl översyn av slangar och WGarmen.
    Grandmster-T: Den överladdar endast vid höga varv. Provad i morse att fullgasa på femman och då laddar den normala 1,4....
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av Bora
    Tack för alla snabba svar.

    Jag kollade GLT på väg till jobet idag, och det låg på 0,45 så det verkar ok.
    Ska prova att koppla ur magnetventilen ikväll, och ta en rejäl översyn av slangar och WGarmen.
    Grandmster-T: Den överladdar endast vid höga varv. Provad i morse att fullgasa på femman och då laddar den normala 1,4....
    Har du provat att varva den ordentligt på GLT också? För om den skenar då, så har du "för bra" avgassystem och måste porta WG (eventuellt kan man klara sig med en annan WG-klocka med längre slaglängd.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Japp! Varvade ganska rejält på GLT och ingen förändring utan det låg kvar på 0,45.
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Jag har haft problem med att laddtrycket ibland sticker iväg rakt in i laddtrycksspärren...


    Idag kände jag efter så att WG stången rörde sig... Check ( kom dock inte åt (utna lyft) att kolla att verkligen armen satt som den skulle.
    Stången rörde sig fint.

    Var ute och körde och tryckte på....tjong sen satt man med ratten som bitring igen...
    Provade att kolla ur magnetventilen och då till min förvåning laddade den 1.0!?!? Visst sjutton ska det väl vara 0.45 som GLT?
    När jag ligger på 3000 var och bromsar då går det aldrig längre än 0.45 +-
    Vad är det som händer..?!?
    Nu blev jag alldeles villrådig?!?


    Hoppas någon kan hjälpa mig!

    Mvh Daniel Bora
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    648
    Medlem#
    5690
    B234E............ 0,40 +/-0,03
    B234L............ 0,40 +/-0,03
    B234R............ 0,45 +/-0,03
    Marcus Lind

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Tackar och bockar!

    Kan det vara så enkelt att GLt är fel? Kan det ge effekten jag beskriver?
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Provade att montera bort MV....Testa att blåsa i den (även fast jag vet att det inte är en felsäker metod)Jag kan blåsa i alla?!!? När jag blåser i W kommer det luft ut både R och C.....det låter som brickan är trasig då va?

    Men kan det här har något att göra med mitt GLT...Tycker det känns jäkligt otäckt att ha 1.0 när mna drar ur kontakten ur MV??
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782
    Koppla C-slangen direkt till tryckklockan då.



    Du kopplar alltså förbi MV:n helt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    30
    Fixat! Det var magnetventilen som jävlades.

    Får passa på att tacka LM för lånet av hans MV!
    -------------------------
    9-5 Aero kombi -02
    9000 A50 -97 steg 2

Liknande ämnen

  1. Skenande laddtryck
    Av 9000-98 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 20:22
  2. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  3. Skenande laddtryck
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 19:42
  4. Skenande laddtryck?
    Av Wallgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •