Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur byter man MV? (T5) Uppd: bytt men ingen skillnad

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Hur byter man MV? (T5) Uppd: bytt men ingen skillnad

    hej.

    har införskaffat en bättre beg MV som jag ska ha för att felsöka med då jag inte är alls säker på om det är Mv som ställer till det eller om det är wastegaten.

    Men hur byter man denna lättast, några tips hur man får bort slangarna.
    den jag köpte va slangarna avklippta på mitten så de blir ju uppe vid Mvn som jag måste ha bort slangarna och efter att saxen kommit fram på den beg så fick jag bort slangstumparna där, men hur fasen får jag bort dem på ett smidigt sätt utan att ha sönder de som sitter i bilen?

    sen en fråga till, är de normalt att det är lite olja i mvn?
    den beg jag köpte var funktig av motorolja när jag tog bort slangarna.

    nu vill jag inte ha komentarer att jag köpt en beg eller så, de är enbart för felsökning och 100kr verkade smidigare än 1900kr om de nu visar sig att det inte va felet.

    går det att mäta om Mvn är hel eller inte?
    och hur/var ska jag mäta?

    bilen i fråga är en ng900 turbo 97a.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Örebro län, Lindesbergs Komun, Ramsberg
    Inlägg
    514
    Att byta den smidigast är ju att pilla bort en slack i taget och byta slang för slang så man inte bara river dän alla sen vet man inte nå vart dom ska..
    detta går att göra genom att bända försiktigt med en mejsel sen lirka av dom...

    resten av frågorna kan jag inte svara på ..
    SAAB 9-5 AERO SC *WIDE Performance* http://www.garaget.org/?car=30879

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: Hur byter man MV? (T5)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hej.

    har införskaffat en bättre beg MV som jag ska ha för att felsöka med då jag inte är alls säker på om det är Mv som ställer till det eller om det är wastegaten.
    För att utesluta att det är MV'n så kan man koppla slangen från tryckklockan till slangen från kompressordelen. W till C alltså. Skenar det fortfarande då så är det wastegaten som inte öppnar.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    sen en fråga till, är de normalt att det är lite olja i mvn?
    den beg jag köpte var funktig av motorolja när jag tog bort slangarna.
    Det är väl ganska normalt. Oljan kommer via vevhusventilationen. Endel monterar Mv'n med slangarna nedåt just för att oljan ska rinna bort. Många MV verkar börja strula just för att det har kommit in för mycket olja i dem.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    går det att mäta om Mvn är hel eller inte?
    och hur/var ska jag mäta?
    Mellan stift 1 och 2 ska det vara 3 ohm samma mellan stift 2 och 3. Men bara för att ohmtalet stämmer så behöver inte MV vara hel.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Hur byter man MV? (T5)

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hej.

    har införskaffat en bättre beg MV som jag ska ha för att felsöka med då jag inte är alls säker på om det är Mv som ställer till det eller om det är wastegaten.
    För att utesluta att det är MV'n så kan man koppla slangen från tryckklockan till slangen från kompressordelen. W till C alltså. Skenar det fortfarande då så är det wastegaten som inte öppnar.

    .
    har inte prolbem med att laddet skenar, snarare att de försvinner efter 3000 varv, bara går ner till grundladd och att de från och till inte laddar mer än glt.

    de jag tror de kan va är antingen att Mvn öppnar wastegaten efter 3000 varv pga att den är slut, eller nått med att wastgaten öppnar förmycket pga laddet som uppkommer, för bilen laddar kanon upp till 3000 rpm sen bara sjunker det som de pyser ut eller nått.

    men de du skrev där var till stor hjälp, ska testa senare i veckan när/om de blir lite bättre väder för att va ute.

    jag är nästan helt borta när de gäller motordelen på bilar så vet väldigt lite om de hela, så jag får prova mig fram till felet, turbon i sig är de nog inget fel på för den laddar helt normalt utan ryck upp till 3000Rpm på alla växlar.

    har testat att adaptera men de hjälpte inte eftersom bilen inte ville mer än glt över 3000rpm så tror inte problemet sitter i boxen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Det kan kanske vara turbon iaf. Jag hade samma problem. Dock inte i den skala som du har. Jag märkte tendenser till att bilen tappade laddtryck vid 5500 varv på 2:an och 3:an. Och på min bil var det turbon som var på väg att ge upp. Kolla så att det inte är en massa olja runt turbon. Det var det på min, ett tecken på att den inte håller tätt.. Tror jag :-)
    900 Talladega -98, Nordic steg 3 + lite till kanske
    "Död åt den som ger sig"
    http://www.garaget.org/?car=15518

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Dahlgren
    Det kan kanske vara turbon iaf. Jag hade samma problem. Dock inte i den skala som du har. Jag märkte tendenser till att bilen tappade laddtryck vid 5500 varv på 2:an och 3:an. Och på min bil var det turbon som var på väg att ge upp. Kolla så att det inte är en massa olja runt turbon. Det var det på min, ett tecken på att den inte håller tätt.. Tror jag :-)
    mycket tveksam till detta då den stannar på GLT och turbon är inte skitig eller någon skum rök.

    hela tiden går turbon till glt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    nu har jag bytt MV och resultatet är det samma.
    laddet funkar inte när motorn är kall då blir det bara grundladd.
    när bilen är varm så funkar laddet som de ska upp till ca 3000rpm, lite högre på lägre växlar.

    vad mer ska man börja leta efter?
    wastgaten?

    tror inte turbon är kass då mitt problem uppkom efter ett verkstandsbesök i vintras där de bytte packboxar i växellådan, innan dess gick bilen kanon, nu går den skit och lådan är seg på 5an.

    känns som man inte skulle ha lämnat in bilen på verkstaden då de ställde till mer än de gjorde nytta.

    byta DIn tror jag inte hjälper heller, men de som är skumt hela tiden är att de går till GLT, alltså mitten på gula fältet och stannar där, oavsätt om jag har 3200rpm eller 6000rpm, turbomätaren rör sig inte ett skit utan står bara där i mitten.

    hjälp om vad fasen det kan va och vad jag ska leta efter är varmt välkommet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    131
    provat byta stift?
    9000 Aero -97

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Kolla slangarna som går mellan AV, insug och TT-mätare? Lossa slangen vid insuget och blås i den. Ska vara tätt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 1of3
    provat byta stift?
    de är inte ens 200 mil gamla så de tror jag inte.
    är Ngk vad de nu hette.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kolla slangarna som går mellan AV, insug och TT-mätare? Lossa slangen vid insuget och blås i den. Ska vara tätt.
    har inte kollat dessa.
    ska ta och göra det nu i helgen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    har hållt på att pilla nu ikväll i bilen.
    fattar inte vilken av slangarna jag ska blåsa i?

    har kolalt turbon utvändigt, inga sprickor, de är väl lite halvintorkad olja på den men de är inte mer än vad de är på resten av motorn då jag hade läckande växellåda innan som tvättade halva motorrummet med olja.

    wastgate armen ser en aningen rostig ut så har sprutat lite 565 eller vad de heter på den och fästerna för den.

    är inte på det hela hur de funkar riktigt med en turbon, men en lättrtyckare har ju ingen MV utan styrs väl av wastgaten som öppnar när trycket är 0,4 eller vad de är, men bil går ju enbart till mitten på de gula fast jag har fulltryckare, kan de va armen som kärvar eller fjädern där i som inte orkar hålla emot trycket pga att den är sliten?
    bilen har ju gått 21500 mil utan trubobyte, men om wastgate klockan eller fjädern inte är helt kurrant, kan det leda till att turbon enbart kör glt?

    byta turbon är ju det sista jag iaf vill göra då jag vill göra roligare grejer på min semester.

    kan de hjälpa att byta wastegate klockan eller fjädern eller nått där?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    fattar inte vilken av slangarna jag ska blåsa i?
    Kom på att du körde ng900... Tänkte på 9000.

    Långskott... Har du testat att AV'n funkar riktigt? Skruva bort den och blås i alla tre anslutningar. Det ska vara tätt i alla.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. ingen skillnad utan apc just?
    Av Greatsnyggo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 18:32
  2. ingen skillnad med 3" dp, 9-5 st3?
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 22:25
  3. Blir de nån skillnad om jag byter kammar?
    Av saab9000 2,3sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •