Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88

Ämne: Däck till bankörning och gata......

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855

    Däck till bankörning och gata......

    Någon som har förslag till 17"däck med bra bankörnings egenskaper????
    Skall vara dot-märkta, kommer även att användas till gatkörning....

    MVH Bengan
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Skulle kikat lite närmare på Dunlop SP Super Sport Race.
    Lite mer om R-däck och deras egenskaper finns här:
    http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

    Mvh Magnus

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Lr Falken 615. Om jag minns rätt. Dock är det inte ett äkta R-däck. Ska väll komma nu till våren.

    Rätta mig om jag har fel.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    upp
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Är 17" ett måste????
    Vad är det för fel på 15"???

    I de flästa, hmm alla fall, så är R-däck ingen hitt att åka på om det regnar. Blöt vägbana är det fortfarnde bra grepp i R-däck.

    Största skilnden att åka på gat kontra R-däck är att R-däcken är svårare att överhetta. Gatdäck blir snabbt likt kälkar på bana, med andra ord halt.
    0-100 ??? Ibland

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    15" jämfört med 17" är att ett däck monterat på en 15" fälg tillåter däcket att förflyttas mer i sidled än ett däck på 17" med samma omkrets på däcket.
    Därför får man en bättre känsla i styrningen med 17" och bättre grepp.
    Men att ett 17" däck ska vara sämre än ett 15" beror helt på tillverkare, däck mönster och hur breda däcken är.
    Vet att i vissa fall är bredare däck bättre än dom smalare med samma tillverkare.
    Då menar jag blött väglag.
    Alla däck har olika egenskaper.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Fredrik> R-däck har (betydligt) hårdare stommar än vanliga gatdäck. Däcket upplevs inte lika sladdrigt som ett gatdäck.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    varför jag frågande om 15" var att utbudet och priserna på bäck är bättre.

    Ett par 15" plåtisar med R-däck för bana är kanon, 17" blingbling hjulen kan man ha på gatan. Ock så väger nog 17" mer än ett par 15" plåtisar.

    Man skall också ha i åtanke att R-däcken är mjukar i gummit så de slits fortare så en uppsätting lekdäck är inte dumt.

    Rent generält så har ett bredaredäck bättre grepp pga att friktionen för däck är lastberoende, om om vi nu snacker typ samma däck fast olika bredder.

    Och vad man vinner på stabilitet med lägre profil kan man förlora på att däcket inte flexar så anliggningen på backen blir sämre. Allså som jag skrev tidigare så är ett styvare däck i tomen MER camber känsligt än ett högre/vekare däck. Med andra ord det man vinner på karusselen förlorara man på gungorna.
    0-100 ??? Ibland

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    973
    Falken Azenis eller Bridgestone S03 sätter jag mina $ på.

    Men jag är egentligen inne på samma linje som Fuling. Jag har kört bana med lite olika storlekar och jag tycker inte det spelar någon större roll. Däremot när jag ska betala däcken så köper jag hellre några uppsättningar bra 15" än en uppsättning hyffsade 17"

    Sen är det ju så att saab inte är kända för sina banvänliga hjulvinklar och då vinner ett 15" däck eftersom en högre profil inte är lika känslig för felaktiga hjulvinklar. Ett 17" däck med låg profil tycker inte om att åka med fel camber.
    /Danne
    9-3 -01
    VW typ 1 -65

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    fuling> De flesta som kör bana med ng900/og9-3 sitter ju med Viggen bromsar...då måste man ha minst 16"...

    Sedan vet jag att "ab_aero" har en uppsättning 17" lösa...

    Jag har åkt med både 16" r-däck 205/55 och 235/40-18"...och måste säga att lite skillnad är det i stabilitet....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Men "vi" som kör med 16" ett tag till. Ska vi satsa på ett riktigt R-däck lr ett däck som ligger på gränsen till R.

    Själv så kommer jag inte köra så mkt bana, alla STCS träffar i alla fall. Sedan hat jag tänkt att gå ned en profil, från 55 till 50, hur mkt på verkar det körningen? Har 205:or.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Men "vi" som kör med 16" ett tag till. Ska vi satsa på ett riktigt R-däck lr ett däck som ligger på gränsen till R.

    Själv så kommer jag inte köra så mkt bana, alla STCS träffar i alla fall. Sedan hat jag tänkt att gå ned en profil, från 55 till 50, hur mkt på verkar det körningen? Har 205:or.


    Mvh Jonas
    Kör du så lite bana ska du absolut inte ha ett R-däck till vardags. Dels har det inte i närheten av de regnegenskaper som ett "vanligt" däck har och dels är livslängden usel, vilket gör att ekonomin blir densamma.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Mr Lila,

    Håller med Stoffe. Satsa istället på ett riktigt bra gatdäck som gör din bil rättvisa.

    Potenza S-03, Michelin Pilot Sport, Dunlop SP9000 och liknande är exempel på bra däck. Finns många andra också.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    På bana är ett gat däck i prinsip hel kast, de överhettar jäv... lätt, medan ett R-däck håller greppet konstant mycket längre.

    Vist det går även att överhetta R-däck men det är mycket svårare.

    Men som många påpekar så är R-däck ingen hitt att åka gata med.

    Men även om man bara kör lite bana så är R-däck att föredra pga att gatdäcken blir kälkar jäv.... lätt. Men vet man om probemet så är det inga störr bekymmer. Men Stoffe har poängen i hur MYCKET ban köring man räknar ned att köra.

    citat:
    fuling> De flesta som kör bana med ng900/og9-3 sitter ju med Viggen bromsar...då måste man ha minst 16"...

    Varför har folk då viggen bromar?? förmodligen för det är balt. Stoppa dir std bromsarna med systa belägg och lär er bromsa som folk så funkar även 15".

    ps har man nu åkt på R-däck en gång vill man inta åka gatdäck på bana mer
    0-100 ??? Ibland

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Att man sätter på större skivor är mer för att få ett snabbt stopp ifrån högre hastigheter än med skivor som passar 15"
    personligen tycker jag det är bra att bil tillverkare sätter på skivor som kan körningen säkrare.
    Men sen så när det gäller bromsarna och då speciellt 9000 så rekomenderar jag starkt att man uppgraderar dom om man ska köra på bana.
    Har ju lyckats att bromsa så hårt med orginal skivorna att dom blivit skeva.
    Blir ett gatkit från speedparts nu och visst kan man köra så att skivorna håller länge.
    Men man ska ju också använda bromsarna.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men sen så när det gäller bromsarna och då speciellt 9000 så rekomenderar jag starkt att man uppgraderar dom om man ska köra på bana.
    Har ju lyckats att bromsa så hårt med orginal skivorna att dom blivit skeva.
    Blir ett gatkit från speedparts nu och visst kan man köra så att skivorna håller länge.
    Men man ska ju också använda bromsarna.
    Hej,

    Med ett Speedparts gat-kit med Tar-Ox belägg och bra däck så klarar man sig faktiskt fint på bana med 9000. Återigen om man kan bromsa...

    Med gatdäck hjälper inga sportbromskit i världen. För mycket kraft försvinner i däcken, vilket gör att bromsarna överhettar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    105
    Och hur är bästa sättet att bromsa då Hårt och kort tid ??
    Kör inte så mycket bana....än iaf...

  18. #18
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Om man vill åka lite bana och ha maximal glädje av det bör man ha R-däck, men det är fortfarande idioti att åka gata med R-däck. De hör inte hemma i vardagstrafiken.
    Det finns olika sätt att lösa problemet på. Ett exempel är att köpa R-däck till vinterfälgarna. Ett annat att försöka hitta en uppsättning lösa fälgar till bra pris (vilket är en baggis här på forumet om man håller ögonen öppna). Det finns många i vårt avlånga land som känner någon som känner någon som kan fixa begagnade däck för bankörning från t ex S60 Challange, STCC eller någon annan form av racing.
    Försök hitta någon av dessa killar.
    Oavsett hur du väljer att göra så blir det billigare, roligare och säkrare att ha 2 uppsättningar däck om man ska köra bana någorlunda ofta.

    Mvh Stoffe

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Stoffe:
    Har du åkt R-däck på gatan???
    0-100 ??? Ibland

  20. #20
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Stoffe:
    Har du åkt R-däck på gatan???
    Nix, men det är fortfarande inte att rekommendera, av olika anledningar. Däck i sig är alltid en kompromiss. Livslängd/Grepp/Våtegenskaper/Is/Ljudnivå/Utseende/Pris

    Finns många aspekter. Bara att välja rätt däck för normalkörning utan banåka inkluderat är inte så lätt. Det optimala hade ju varit att ha en massa olika uppsättningar och byta beroende på var och när man ska köra, men det är ju en utopi.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Kvitto till bankörning?
    Av FaeN i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 10:54
  2. köpa billig hjälm till bankörning
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 14:19
  3. Däck till både banåka och gata. og900aero
    Av dresen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 17:19
  4. Bromsar till 1800kg tung 9-5 kombi? gata å STCS bankörning
    Av SaabTurbo95 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 13:54
  5. Välkommen till bankörning på Gälleråsen 11/10
    Av Jompa X40 Nordic i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •