Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Saab 99 T16 '83

  1. #61
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    hej
    än en gång- beundrar ditt snygga jobb!

    är oljereturröret på bilden orginal?
    skulle isf vilja veta vad det är för artnr eller vart det är köpt.

    mvh tobias
    Oljereturen är från en B2x5 motor från (tror det var 03) och framåt. Sitter alltså på 9-5 och eventuellt dom sista og 9-3.

    Detta rör är sedan skarvat för att passa B202:an. Vad det är ihopskarvat med bör ju Ragnar kunna svara på.
    Ahh.. missade den frågan. Jo, det är alltså nya röret från B2x5an. Tidigare röret (också från B2x5) är rakt en kort bit och skarvas därefter med böjd slang. I mitt fall hamnade då slangen ruskigt nära förstyvningsstaget till turbon, och slangen fick stryk. Genom att använda det nya röret så kan jag skarva med slang först en bit längre bort och gummidelen riskerar då inte att ligga an mot någon metalldel. Skarvar röret mot en avkapad del av B202ans originalretur.
    Tyvärr ingen koll på vad det är för artnummer, men det går ju rätt enkelt att kolla upp.

  2. #62
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Bilen har rullat vidare under hösten utan större problem. Styrsystemet fungerar kalas. Trots att jag fortfarande inte tagit mig tid till någon finkalibrering upplever jag körkvaliten på motorn som bättre.

    Ett "fel" jag haft länge som jag tittat lite närmre på är det något dåliga transientsvaret. Vid ett laststeg från nolllast till fullast vid 3500rpm så tar det 1 sekund innan jag når målladdtryck (1 bar), och detta borde gå att kapa ett antal tiondelar på. Hade ett tag funderingar på om det berodde på en dåligt matchad wastegateklocka, men en vantskruv uteslöt den möjligheten. Får se vad jag hittar på under vintern för att lösa problemet. Just nu ser det inte ut som det blir så mycket mer kört under hösten...

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Tyvärr har jag haft skamligt lite tid för bilen under vintern. Fullt upp med arbete och flytt, så det har varken blivit T5 eller fortsatt turbinvarvtalslabb

    Men den ska väl iaf ställas på till helgen tänkte jag mig...

    mvh/Ragnar
    Rörande varvtalsgivare för turbon.... har du testat att använda en knacksensor fastskruvad på turbon på lämpligt sätt (värmeskyddat).

    Den borde kunna ge en användbar signal....

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  4. #64
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Finns dessa bilder någonstans?

  5. #65
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde Visa inlägg
    Finns dessa bilder någonstans?
    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...er=asc&start=0

    här är ragnars tråd med alla bilder och verkar större än den här.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •