Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Saab 99 T16 '83

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    215
    Får du ihop nåt fungerande??
    Du kan ju inte missa Mantorp i år också.....

    Mvh Björn
    Avslutat projekt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129961
    Nya galenskaper är dock på gång...

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Wow helt otroligt vilket imponerande bygge!!!!
    Lycka till!
    /Jonas

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av axe
    Får du ihop nåt fungerande??
    Du kan ju inte missa Mantorp i år också.....

    Mvh Björn
    Ja, det hade ju inte varit någon höjdare. Nu åkte jag dock och köpte ett nytt ok idag och slängde dit. Har varit ute på en kortare provtur på ~10 mil nu, och det verkar fungera som det ska. Drar möjligen lite lite snett när jag går på ifrån "högre" hastigheter, men det är i så fall marginellt. Växellänkaget hade även behövt en liten justering för att 5an ska gå i helt utan bekymmer, men det är inget jag hinner (orkar..) titta på inför imorrn. Annars verkade det mesta lira.

    Nehe, dags att packa lite smågrejjor inför Mantorp då...

    mvh/Ragnar

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    215
    Bra! Då ses vi i morgon då.

    Jag hade inget speciellt att göra på bilen idag.
    Luftade bromsar, och lite annat småpill.
    Fick till och med tid över till att tvätta bilen!!!!!! Jag som alltid brukar stressmeka till sista stund.

    Mvh Björn.
    Avslutat projekt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=129961
    Nya galenskaper är dock på gång...

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Här var det visst inte så uppdaterat på ett tag... nåväl, detsamma gäller väl garaget. Bilen kördes på ett regnigt Mantorp utan några problem, faktiskt ganska kul att köra i regnet och känna balansen. Upplever den som mer understyrd i regn än vad den är i torrt, så det känns ju tryggt och bra. Pressar man på lite kan det dock växla över i överstyrning ganska rappt, speciellt om man funderar på lastväxel. Nåväl, dugligt nöjd med betéendet med tanke på hur pass bonnamässigt chassit är.

    Bilen är iaf avställd nu då jag är tillbaka på studieorten. Får se hur mycket mekande som hinns med i vinter, beror ju på vart jag kommer befinna mig i landet.
    Den här vintern vore det ju dock s-tan om inte T5 blev installerat... är ju bara den j-la bländarskivan som ska dit för att motorn ska kunna njuta av vettiga tändlägen och schysst laddtryckreglering.... grr... måste-få-tumme-ur!

    mvh/Ragnar

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    detta projektet har jag missat helt, läst igenom hela tråden och måste bara säga Underbart projekt!!

  7. #47
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ah, jag fick mig en halvtimmes trevlig läsning med, gott Ragnar. Blev det någon fason på Varvtals-elektroniken? En sådan lösning hade vart guld i många lägen när man är orolig att det finns en läcka i ett tryckrör. Snurror är dyra.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ah, jag fick mig en halvtimmes trevlig läsning med, gott Ragnar. Blev det någon fason på Varvtals-elektroniken? En sådan lösning hade vart guld i många lägen när man är orolig att det finns en läcka i ett tryckrör. Snurror är dyra.
    Tyvärr har jag haft skamligt lite tid för bilen under vintern. Fullt upp med arbete och flytt, så det har varken blivit T5 eller fortsatt turbinvarvtalslabb

    Men den ska väl iaf ställas på till helgen tänkte jag mig...

    mvh/Ragnar

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Galen tråd, gillade turbovarvtalsmätningen, GÖTT!!
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Sådär, påställningsmek, påställning och provkörning avklarad. Några skruvar till höger motorfäste hade skramlat loss vid senaste banträffen, så där fick jag ta och ändra skruvförbandsstrategin något. Upphängningsgummina till mittenljuddämparen var även trötta och behövde bytas ut. Bromsbeläggen fram var slut, vilket jag tyvärr glömt bort och därmed inte hade annat hemma än standardbelägg... Nåväl, bättre än inget.
    Annars var det mesta i dugligt skick, så ett olje- och kylvätskebyte senare så stod den där och puttrade. En av tryckarna slamrade en del, men efter en kortare provtur blev den tyst. Första banträffen är på söndag, får väl se om jag hinner byta frambelägg tills dess....

    mvh/Ragnar

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Inte vidare uppdaterat här. Har inte hänt så mkt... mest kört med bilen, och den har fungerat väl. Gatbromsbelägg var självklart ingen bra idé, utan de gick åt helt under en bandag på Gelleråsen.

    Nåväl, kände att jag var tvungen att få tummen ur med T5-installationen, dvs klämma dit en 60-2 bländare. Den här veckan fick därför bli mekrelaterad.


    Började med att lyfta ur motorn. Var 1,5 år sedan sist vill jag minnas.


    Snickrade ihop ett litet burspråk i torpedväggen. Erkänner villigt att jag är långt ifrån någon plåtslagare, så det är därför mer funktionellt än vackert. Fulmekade även dit en liten sprayburklack på det berörda området. Motorrummet har överlag krackelerad lack (troligen pga värme i kombination med skitlack) och skulle egentligen behöva fräshas till. Men det får bli någon annan gång det....


    Bländarskivan tänkte jag skruva fast i remskivan, och för att få korrekt montage lät jag svarva en adapterring.


    Jodå, den passade. Själva givarhållaren hade jag tänkt låtit vattenskära, men det hans inte med att roddas under veckan, så jag sågade istället till skiten själv. Nästa gång vattenskär jag...

    Så mycket längre än så har jag inte kommit... förhoppningsvis är bilen på hjul igen imorrn, och jag får tid med de elinstallationer som krävs i nästa vecka. We'll see.


    Passade även på att byta ut oljereturröret mot den nyare typen. På så sätt slapp jag den gummislangböj jag använde mig av tidigare och borde därför ha lite bättre säkerhet mot läckage. Gummit åldrades oroväckande.

    /Ragnar

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798
    Kul o trevlig tråd du har, lycka till i nästa vecka med instalationen mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    hej
    än en gång- beundrar ditt snygga jobb!

    är oljereturröret på bilden orginal?
    skulle isf vilja veta vad det är för artnr eller vart det är köpt.

    mvh tobias

  14. #54
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Kul att du fått tummen ur och fixar lite med bilen, vore trevligt att se hur den går med T5.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Ser bra ut Ragnar!!

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    14
    WOW!

  17. #57
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Sådär, då var kärran igång med T5 som styrsystem. Första provstarten ville den inte alls, så då fick jag hem och klura lite... snabb titt på CADen visade att jag (på bakfyllan...) monterat bländarskiveadaptern 120 grader fel...
    Trångt som f-n bakom motorn, men tack vare biltemas spärrnycklar gick det bra montera om den. Då startade motorn direkt, och den gick dugligt fint under kvällens provkörning. Framförallt med tanke på att den inte är kalibrerad alls. Ska väl ta och ge den lite ladd så småningom också...

    /R

  18. #58
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Skoj att det lirade trots ditt lilla men ack så besvärliga fel....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Som många sagt före mig, helt UNDERBAR tråd! Älskar att se bilder på fiffiga lösningar, som dessutom blir så jäkla snygga!

    Fler uppdateringar skulle va skitsköj!
    Fredrik

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    hej
    än en gång- beundrar ditt snygga jobb!

    är oljereturröret på bilden orginal?
    skulle isf vilja veta vad det är för artnr eller vart det är köpt.

    mvh tobias
    Oljereturen är från en B2x5 motor från (tror det var 03) och framåt. Sitter alltså på 9-5 och eventuellt dom sista og 9-3.

    Detta rör är sedan skarvat för att passa B202:an. Vad det är ihopskarvat med bör ju Ragnar kunna svara på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •