Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Saab 99 T16 '83

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Angående besiktningstid. Kolla varje morgon på Internet. Jag besiktade min 900 igår i Linköping, och letade efter en tid i söndags. Då fanns ingenting före vecka 28. Kollade istället på måndag morgon, och då fanns 16 tider nu i veckan, så tider finns det allt. Det gäller bara att vänta tills de blir avbokade.
    Grejjen är väl mest att jag inte vill vara obesiktigad i helgen. Funderar i banor kring en Trollhättan-tur inatt, så man kan ställa sig i kön för drive-in besiktningen (som tydligen inte finns här i östsverige). Med 35 mil bakom sig borde motorn vara lagom varmkörd också...

    Men jag får ta och göra några försök till under kvällen.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Jag får väl stämma in med alla andra och berömma för ett smakfullt och stilrent bygge.

    Hur tycker du att kombinationen 15T #7 harmonierar? Hur pass bra svarar turbon och är laddtrycksuppbyggnaden stabil utan överslängar?

    MVH
    Carl

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Sådär, då var kärran besiktigad. Resultatet blev blankt papper och snedslitna framdäck. Jag verkar ha tappat känslan för det här med att ställa toevinkeln mha ögonmått. Ryckte upp mig och fixa det mha fyra pallbockar, några meter fisklina och en tumstock istället. Genast bättre, bilen känns mycket mer levande och responsiv där framme. Får bli en tur till Kinnekulle imorrn för att prova lite mera tror jag...

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717
    Diggar verkligen ditt bygge Ragnar. Hoppas R-däcken funkar bra som du köpte av mig.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Mafnus> Jodå, de ska nog bli bra. Inte slängt på dom på fälg än dock, har en gammal uppsättning att slita ut först. Måste lösa det där med nya fälgar också...

    Hittils i år har jag nu hunnit med Kinnekulle med TPC, vilket fungerade dugligt. Ett par dagar senare var det kvällskörning på Sviestad. Den dagen gick dock i strulandets tecken... lösvibrerad navmutter avlöstes av kraftiga misständningar och slutligen stendött batteri. Analys hemmavid visade att de var jordkabeln till generatorn som hade vibrerat av vid en kabelsko. Inte bra. Dock lättlöst.
    När jag ändå hade bilen inne i garaget tog jag och byggde om de bakre delar av avgassystemet. Innan satt där 3" hela vägen, med två dämpare. Nu är det 3" hela vägen fram till första dämparen (innan bakaxeln), som är 2,5". Fortsätter i samma dimension över bakaxeln, och sen är sista snutten 2". Passar bättre estetiskt, och låter lagom lite. Tyvärr har jag inga före/efter mottryckmätningar att bjuda på, men grundladdet verkar iaf vara oförändrat... alltid något.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Vad har då hänt på sistone... ? Mja, inte så mycket. Förutom lite kopplingsstrul som fick resultera i ny slav- och renoverad huvudcylinder, ett gravt slitet fördelarlock samt ett avgassystem som ligger emot ibland så fungerar allt bra. Fast jag har saknat tillfällen att smiska den på bana, tyvärr.

    Då mitt klurande på att klämma dit en bländarskiva innanför remskivan verkar kräva mer klurande än vad jag hoppats på fick jag ta och börja klura på något annat parallellt. Iom att jag för tillfället sitter och planerar lite för ett framtida loggsystembygge så började jag titta på det här med vilka givare man "måste" ha på sin bil, och då kom turbovarvtalsgivare på tal. Det hade ju varit intressant. Fick alltså bli till att försöka bygga något sånt.

    Det spontana valet av givartyp blev optisk. Planen var här att använda en IR-diod och fototransistor (ljuskänslig liten halvledarpryttel) och låta ljuset från IR-dioden reflekteras mot kompressorhjulet och därefter stutsa in i fototransistorn). Eftersom jag inte ville borra i turbon så var det tvunget att bli någon form av instickprob via kompressorinloppet, och sen låta ljuset stutsa mot axelns mutter. För att inte störa flödet för mycket ville jag då försöka hålla nere storleken på denna. Två diodkroppar tar tyvärr upp ganska mycket plats. Kanske kunde funka att ta lite fiberteknik till hjälp?
    Efter en tur till Elfa hade jag lite blandat el-bös liggande på skrivbordet. På vägen hem fick det bli en tur förbi verkstaden, där jag borrade några hål i en bit aluminium. Det gäller ju att få in ljuset i fibern, och för att få dioderna att lajna upp snyggt med respektive fibertåt så borrade jag två 5mm hål som jag sedan borrade igenom med 1mm (fibertjockleken). Nu var det inga problem med att få grejjorna att lajna upp snyggt.



    De andra fiberändarna tog jag helt enkelt och tryckte ihop lite mot varandra och drog en krympslang om, så att jag fick som en givarspets. Tanken är här att ljuset ska gå ur den ena fibern, stutsa mot någon vit yta och sen dundra tillbaks genom den andra fibern. Vid enklare tester verkade det här fungera någorlunda vid statisk provning, men fotoresistorns genomström blev väl inte direkt kalasbra. Nåja, kan ju testa iaf. För att göra detta så tog jag en gammal datorfläkt som rotationskälla. Tyvärr snurrar en sådan sorgligt långsamt, så för att få lite realistisk turbohastighet på infrekvensen tog jag och skrev ut en svart-vit triggerskiva och klistade på fläkten.

    När fläkten snurrar för fullt skulle detta då motsvara ~210 000rpm (med en puls per varv).

    Hur fungerade då detta? Mjodå, på provbänken kunde jag med lite filtrering och förstärkning få en schysst fyrkantsvåg som motsvarande korrekt frekvens efter lite labbande. Dock verkade optiken förbaskat känslig, det gällde verkligen att prob-änden av fibern var rätt vinklad, avståndet var rätt, ändytan var bra polerad osv. Utsignalen var helt enkelt inget vidare bra.

    För att få bättre signal valde jag då att placera IR-dioden nere i givarspetsen, tillsammans med fibern till fotosensorn. På detta sätt får jag mycket bättre belysning, och storleken på proben får fortfarande anses duga. Det skyddsrör jag ändå tänkt mig använda var tyvärr ändå ganska kraftigt som det var. Här är en bild på den nya proben in-action:

    Den här metoden visade sig ge mycket bättre mätvärden. Filter och förstärkning kunde nu göras betydligt driftsäkrare, och den slutgiltiga utsignalen såg dugligt bra ut:

    Denna frekvens omvandlar jag sedan till en likspänning 0-5V så att jag lättare kan läsa av varvtalet.

    Nästa steg blir att tillverka hållaren för proben, och sen testa den på riktigt. Jag får se när jag får tid till detta....

    mvh/Ragnar

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Dagen började inget vidare då jag under natten lyckats slå två flugor i en smäll, både parkeringsböter och bilinbrott. Lätt ironiskt med en lapp som förkunnar att man ska kontakta polismyndigheten för ev. klagomål när någon precis plundrat ens handskfack.
    Nåväl, verkar inte blivit några skador på bilen iaf...

    Men men, hade iaf tid att besöka verkstaden idag. Blev lite svarvat, borrat och svetsat och tillslut hade jag nått som nog ska kunna fungera som fäste för varvtalsgivare.

    Den här rörsnutten sätts alltså fäst vid kompressorinloppet. Det lilla röret (i vilket givaren är tänkt att sitta) kommer då peka rakt mot kompressorhjulets mutter. Iom att kompressorhuset kommer från en B2x5R-snurra så finns där en smidig fläns så att passningen blir bra. Röret fick bli böjt för att inte krocka med kopplingskåpan.
    Då jag ser delprojektet lite som ett test blev det lite grovsmide vid tillverkningen, hela röret är i svartstål. Tungt men styvt, billigt och lättjobbat.

    Då återstår bara montage av elektroniken samt lite praktiskta prover då... återkommer i ämnet!

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Hej å hå... pillandet går vidare så sakteliga

    För att ta hand om signalen från fototransistorn och omvandla den till en go utspänning så behövs lite signalbehandlingselektronik. Fick alltså bli till att kladda ihop ett pcb och etsa det, samt drämma dit lite blandade komponenter:


    Tog även tillverkade en ny "givarespets" där jag filade ur så att optofibern inkräktar lite på diodens utrymme. Innan ville de pga utrymmesbrist peka lite ifrån varandra, vilket inte var bra för signalstyrkan.

    Drog senare en krympslang runt det där klabbet för att fixera dom, samt försäkra mig om att de låg tight mot varandra.

    Optofibern behöver ju dock stämma träff med fototransistorn, och det sköter jag i en liten lös plastbit:


    Nästa steg blev nu att göra turbon triggervänlig. Lådorna i föräldrarhemmet rotades igenom och lite modellfärg hittades från tennsoldatstiden, så även en liten pensel. Kladd kladd... Därefter monterade jag det nya insugsröret på turbon. Tyvärr hade jag inte den O-ring som ska till för att täta flänsen, men turligt nog visade sig en av ringarna som följer med og900ans slavcylinderreparationssatser passa fint


    Därefter återmonterades resten av insugsrören, och motorn provstartade. Inte helt utan nervositet måste väl erkännas. Dumt om dioden lossnar. Nåja, nu verkade den inte göra det så istället kopplade jag in datorn och började titta på signalen från givaren.

    Efter lite testande fram och tillbaka kan sägas att signalstyrkan tyvärr varierar så mycket så att mina förstärkningar och filter hamnar lite fel. Nu har jag dock gjort dom så att de är lätta att bygga om, så det ska jag roa mig med närmsta dagarna.... Men jag varvade iaf lite på neutralen och plockade ur lite varvtal direkt från givarsignalen. Lite grovt verkar turbons varvtal i olastat tillstånd se ut nått sånt här:
    Kod:
    motor rpm     turbo rpm
    1000             5000
    2500             15000
    3000             21000
    4000             25000
    4500             28000
    Tyvärr blev det inte mätt något under last då jag hade ont om hantlangare. Får väl spara det tills jag rett ut det här med filtrering och förstärkare...

    mvh/Ragnar

  9. #29
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 143
    Medlem#
    6252
    mycket intressant projekt tråd dethär, imponerad e ordet!

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Tack!

    Igårkväll utsatte jag bilen för lite småhård körning under någon halvtimme, för att se om givaren klarade av tuffare tag. Slutsatsen när jag plockade isär insugsrören idag är att det klarade den bra, men däremot så är nästan all färg borta från kompressorhjulet. Förklarar den varierande signalnivån. Så det får jag försöka lösa på annat sätt.... funderingar kring polering mm finns, men det är lite bökigt att komma åt utan att demontera turbon. Dessutom har jag blivit lite allmänt krasslig, så idag blev det mest soffliggande.

    mvh/Ragnar

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    pulverlack lär nog hålla fint!

  12. #32
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Vilket roligt pillande du håller på med Ragnar. En klart udda projekttråd och mycket läsvärd.

    Keep it up, man...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    >>Ragnar, skulle vara intressant att få vet hur lång tid det tar för turbon att varva ned ifrån 5000Rpm@ tomgång ned till 0Rpm från det ögonblicket motorns stängs av.
    Nått som går att mäta fram när du fått allt att lira?

    Krya på dig!

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Ragnar, hur går det med Trionic-konverteringen?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Orrez> Blir tyvärr lite svårt att komma åt att lämna in snurran på pulverlack.

    Mågis> Tackar!

    jonTe> Jodå, det ska allt gå att mäta när det väl fungerar som jag vill... vidare pill är uppskjutet till nästa vecka, då jag till helgen tänkte piska lite bana.

    poh99> Tyvärr dåligt. Bländarskiveplacering som det fortfarande kluras på. Har tittat lite på att montera den innanför remskivan, men det är lite svårt utan att offra den torsiondämpande funktionen på remskivan. Vilket inte känns kul... hade det inte varit för returkanalen vid vevaxelpackboxen hade det gått lättare....

    Senaste nytt är annars att en svag vibration jag kännt vid last igår blev markant sämre. Tyckte det kändes som nått drivaxelrelaterat. När jag imorse plockade bort drivaxlarna så hade även ett av lagrena på ena tripoden förlorat alla sina nålar. Spontant känns det som en rimlig felkälla. Ny tripod på ingång...

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892
    Skissade du inte på att modifiera svänghjulet för givarändamålet?
    Så gjorde väl Avesta-Tony om jag inte minns fel.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 461
    Trevlig tråd med mycket bilder!

    Intressant att även du fick problem med plastbiten i rallystyrväxeln.


    /Anders

  18. #38
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Fan Ragnar att du var seriös visste man ju sedan tidigare men det här är ju riktigt superdupermegaseriöst om uttrycket ursäktas

    Väldigt trevlig läsning hur som! Kommer du och bilen till Fyrudden i helgen?

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Kul med positiva kommentarer!

    poh> Jo, men sen gillade jag inte riktigt hur det krockade med lite skruvar mm... så jag började titta efter alternativa lösningar. Får se vad det blir. Något ska det blir.

    Anders> Ja, det är inget kul när plungen komprimeras. Dock noterade jag att plungen i EMS-styrväxeln var av ett något annat utförande, som borde vara styvare...

    Snobben> Nepp, på söndag tänkte jag piska runt Gelleråsen.


    Vibrationerna försvann föresten mycket riktigt efter tripodbyte. Bilen känns väl hyffsad nu, nån liten misständning ibland dock.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Så vad har hänt? Tja, körde runt på Gelleråsen en del (knappa 60 varv), och det gick fint. Dock slets vänster fram ner så coorden syntes på några ställan, så då blev det hemfärd. Även bakbromsbeläggen tog slut.

    Sen dess har det inte hänt så mycket rent fysiskt med bilen då jag haft fullt upp med andra projekt, men ikväll när jag skulle byta belägg och skivor bak så upptäckte jag att mekaniskmen i höger bakbromsoken hade rasat. Går inte rubba kolven. Inte bra. Får hoppas jag kan få tag på ett nytt under morgondagen, så det kan ut och gasas på nya R-sulorna på lördag.

    mvh/Ragnar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •