Hej
Har aldrig fått tummen ur med att lägga upp någon projekttråd på 99an, och nu när jag snart ska hem och pyssla om den efter ett break på ett halvår så tänkte jag att det var dags att lägga upp en. Om inte annat så som en påminnelse för mig själv om vad jag borde fixa på den...
Nåväl, bygget började vintern 2001 och var mitt första egna försök till bilpillande. Som nybörjare gör man självklart fel både en och två gånger, så hade jag gjort om allt i dag så hade bilen inte varit densamma. Men jag lärde mig mycket på att pilla med den, och det var minsta halva grejjen med det hela.
Grundtanken var hela tiden att bygga en bil som såg ut att vara i gubbigt originalskick, men med bättre klös. Ursprungligen fanns även en tanke om max 20k och 6 månader, men det målet försvann liksom successivt...
Donatorbil
Ska man T16-konvertera en 99a är det trevligt med en donatorbil. Jag köpte på mig en rejält muggig 900 från -82 som var turbokonverterad i två omgångar. I senaste svängen satt där en T16-spis från '92. Även hela chassit var utbytt till prylar från den årsmodelllen.
I övrigt var bilen i princip ett vrak. Gravrost överallt, tidigare ägare som fullagat osv. Såhär i efterhand hade det varit vettigare att köpa en bil som inte var såhär pass ombyggd. Vill man t.ex. ha tag på ett komplett och bra elsystem så är en originalbil ett betydligt bättre val.
Utgångsobjekt
Redan tidigt hade jag bestämt mig för att jag ville ha en 4-dörrars 99a, helt enkelt för att jag gillade stuket. Rationella val lämnar jag åt Toyotaägare. Tyvärr innebar det att jag fick leta lite längre innan jag hittade rätt objekt.
Bilen hittades hos en skodahandlare och var ett tidigare inbyte. Med bara en tidigare ägare verkade den vara väldigt välvårdad. Viss rost fanns undertill, men i jämförelse med de många andra 99or jag tittat på var den i kalasskick.
Plåtpill
Steg ett blev att plocka ner hela bilen och rostlaga det som behövde lagas. Främst var det områden under bilen som behövde bytas, t.ex. delar av trösklarna, innerskärmarna bak, några hörn kring hjulhusen samt plåten kring drivaxlarna.
När jag ändå hade bilen strippad passade jag på att skrapa rent hela golvet från underredsmassa för att hitta alla potentiella rostangrepp.
Eftersom jag aldrig svetsat innan fick jag nu tillfälle att lära mig. De första svetsarna på bilen såg rent utsagt förjävliga ut, men med tiden blev det bättre. Eftersom inredningen var ute ur bilen passade jag även på att sömma karossen längs golvets skarvar, mest som en svetsövning. Passade även på att göra luftintag i framskärmarnas nederkant genom att svetsa dit ventilationsgaller från 99-sedanens C-stolpar. Tog även en bit plåt från donator-900ans högra motorrumssida för att bygga en vägg mellan innerskärm och motorrum på 99ans vänstersida. Tanken var att göra någon form av simpel avskärmning för luftfiltret. Fan vet om det blev så bra, såhär i efterhand. Men det var ju en bra svetsövningen, även det.
När jag ändå var igång och moddade så blev jag sugen på att ha huvöppningen likt den på rally-99orna, dvs med gångjärnen i bakkant. Då jag hade möjligheten att studera muséets bilar på lite närmre håll så tog jag och skissade av den lösningen och försökte mig på att göra en egen variant. Blev väl inte helt tokigt iaf
Nästa steg blev till att försöka lägga en lack. Då originallacken var i bättre skick än min ekonomi fick det bli till att lacka motorrummet själv. Byggde ett enkelt tält för att inte hela garaget skulle bli rött och gick lös med sprayburkarna. Blev dugligt bra, även om det senare visade sig att lacken inte tålde värme så bra och började krackelera... nåja. La även på ett nytt lager underredsmassa i hjulhus och under bilen.
Här är några bilder på hur jag modifierade handbromsstället för att passa mot min nya bakaxel med handbromsen bak. Då min donatorbil här hade delar från en '92a så passade inte de grejjorna (såg även förj-vliga ut efter tidigare ägares chassikonvertering). Efter 90-91 någongång så fick 900orna samma stolar som i 9000, och då ändrades även stolsfästet/handbromsstället. Iom att jag ville köra med 99ans stolar så fick jag helt enkelt skära bort handbromsstället från en 89ans 900 på skroten. Sen var det bara måtta in så att stolsfästena låg på linje, och därefter svetsa dit prylarna.
Sista bilden visar den plasttank från en 99 GLi jag lyckades komma över, så att jag kunde montera bensinpumpen korrekt.
Elsystem
Då jag inte gillade hembyggda elsystem med dåliga lösningar och ännu sämre dokumentation så ville jag så långt som möjligt behålla hela 900ans elsystem, för att enkelt kunna felsöka i framtiden. Detta innebar självklart lite mer jobb.
Till att börja med gällde det att få dit elcentralen. Den fick plats fysiskt i innerskärmen om man var beredd att offra huvöppningen. Dock behövdes det kapas upp ett hål för att få igenom kontaktstyckena mot instrument- och bakre elnät. Hålet blev väl inte kalassnyggt uppkapat då jag var lite klantig med mätandet, men det blev dugligt. För att få det någorlunda vattentätt mellan elcentralens ytterhölje och 99ans allt annat än plana plåt limmade jag även på en rejäl krage i skumplast kring kontaktstyckena.
Då någon tidigare ägare haft lite egna idéer om hur säkringar bör användas var ett par tåtar i elhärvan bakom instrumentbrädan brända. Inte kul, då det kladdat ner hela kabelstammen och även skadat andra kablar i samband med branden. Lyckligtvis hade en kamrat en fabriksny, oanvänd, kabelstam liggande som jag kunde köpa. Kalas! Under en släng av överambition fick jag dock för mig att jag inte ville klippa i denna, så för att få den att passa mot 99ans annorlunda instrumentknappar lödde jag ihop små 99->900 konverters för varje knapp på hela instrumentbrädan. Såhär i efterhand hade jag nog varit lite snabbare med kabelskalaren... det blev nämligen ganska trångt under panelen.
Något annat som inte stämde var kopplingen mot huvudinstrumentet. Här var jag dock lite mer krass och bytte ut originalhärvans specialkontaktdon mot vanliga DB15-kontakter. Själva huvudinstrumentet byglade jag sedan om så att alla lampor blev inkopplade på samma sätt som i 900an, dvs även vad gäller jordpunkter, avsäkringar osv. I dagsläget hade jag nog etsat ett PCB och passat på att byta ut lamporna till dioder i samma veva. Får se om jag får tid för detta i framtiden någon gång... Övriga elsystemet var väldigt likt mellan 99/900, så det var i princip bara montera. Nån liten modd fick möjligen göras vid baklysena då min kabelstam var från en CC. En stam från en sedan hade varit trevligare, men man kan inte få allt här i världen.
Chassi mm
Parallellt med elböset så fortsatt ihopmonteringen av bilen.
Hade nu även fått den rally-styrväxel jag beställt. Består kort sagt av en ny kuggstång med tillhörande pinjongdrev. Bara att plocka isär styrväxeln och byta ut, med 2,5 rattvarv mellan fulla utslag som resultat.
Chassimontaget i övrigt flöt också på. Alla länkarmar, stag, bakaxel osv var blästrade och lackade. Iom detta passade jag även på att byta ut alla gummibussningar mot nya. Lyxade även till det lite och såg till att alla slitdelar (leder, lager osv) i hela hjulupphängningen byttes mot nya prylar.
I denna veva fick jag även för mig att montera krängningsfjäder fram. Då det aldrig suttit någon sådan original på 99an så får man modda lite för att få plats med den som går att hitta på 900an.
I korhet så får man göra små distanser på ~10mm så att fästena ute vid länkarmen hamnar lägre bak. Detta kräver i sin tur längre skruvar för nedre spindellederna. Sedan putsar man lite på karossen med en vinkelslip så att krängaren går fritt, borrar ett par hål för att montera överfallen och skruvar därefter dit skiten. Lite bök med att vrida in den, men det går.
På hjul
Nu hade jag kommit så pass långt att bilen kunde stå på egna hjul!
Ett skönt delmål, och dessutom praktiskt då jag kunde ställa den utomhus och använda garaget för att bygga motorn.
Vid det här laget hade jag även bestämt mig för vilken snurra det skulle bli. Turbon från en 9-5 Aero fick bli korsad med avgashuset från en Volvo 850T, och resultatet blev en TD04HL-15T-7. För att lösa problemet med labyrinttätningen så fick jag hjälp av en polare med att tillverka en liten tätningsdistans.
I den här vevan monterade jag även tillbaks den läckra originalinredningen. Mmmm...
Sen så var det dags för lite drivlineinköp. För att inte behöva strula med slirande kopplingar så köpte jag en starkare tryckplatta från Sachs. Då oljekylet från donatorbilen såg lite trött ut behövde jag även ett nytt sånt. Kom över ett mycket fräsht kyl från en 9-5a, och upptäckte då att det passade kalas mellan 99ans krockbalkar. Kanske inte den mest flödesoptimerade positionen, men med lite svart lack blev installationen väldigt diskret. Kan för övrigt passa på att nämna att 9-5ans kyl har specialanslutningar. Lösningen blev här att kapa av dessa rör och därefter få en hydraulnasare att pressa på vanlig standardslang. Dock är rören självklart inte av standard hydrauldimension, det vore ju alldeles för enkelt. Snubben på stället jag använde mig av var dock fixare och slipade ner rören lite så att dimensionen passade mot deras presskopplingar.
Motor
Då motorn från donatorbilen inte var så fräsh som jag tänkt mig, utan istället hade härliga inre skador pga skit i oljan, så tittade jag mig om efter fräshare grejjor. Löste sig som så att jag kom över mycket fräsha delar att bygga en komplett bottendel av.
Efter att plockat ihop spisen var det bara att sänka ner den i motorrummet. Passade ju riktigt bra!
I den här vevan hade jag gjort ett försök att montera en IC från en 9000. Då den var för hög hade jag kapat ner den och därefter plastat om gavlarna så att de passade. Då det inte är någon lösningen som varken blev bra eller som jag faktiskt använde så struntar jag dock i att visa bilder på den operationen. Dock är här några på den monterad i bilen.
Som synes är det tight även med denna tunna lilla IC. Speciellt för att motorhuvslåset ska få plats.
Nu började bilen faktiskt se riktigt klar ut. Det fulsvetsades även ihop ett avgassystem, så att den skulle gå att starta.
Uppstart
Å visst gick den att starta. Lite inställningsstrul i början, men så småningom blev det liv i den.
Första provturen skedde på våren '03, och till sommaren var den körklar och besiktigad. Tre dagar senare begick den bankörningspremiär under Saab Club Weekend.
Sådär.. det var lite intro det. Kommer mer uppdateringar så småningom.
mvh/Ragnar