Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Saab 99 T16 '83

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539

    Saab 99 T16 '83

    Hej
    Har aldrig fått tummen ur med att lägga upp någon projekttråd på 99an, och nu när jag snart ska hem och pyssla om den efter ett break på ett halvår så tänkte jag att det var dags att lägga upp en. Om inte annat så som en påminnelse för mig själv om vad jag borde fixa på den...

    Nåväl, bygget började vintern 2001 och var mitt första egna försök till bilpillande. Som nybörjare gör man självklart fel både en och två gånger, så hade jag gjort om allt i dag så hade bilen inte varit densamma. Men jag lärde mig mycket på att pilla med den, och det var minsta halva grejjen med det hela.

    Grundtanken var hela tiden att bygga en bil som såg ut att vara i gubbigt originalskick, men med bättre klös. Ursprungligen fanns även en tanke om max 20k och 6 månader, men det målet försvann liksom successivt...

    Donatorbil
    Ska man T16-konvertera en 99a är det trevligt med en donatorbil. Jag köpte på mig en rejält muggig 900 från -82 som var turbokonverterad i två omgångar. I senaste svängen satt där en T16-spis från '92. Även hela chassit var utbytt till prylar från den årsmodelllen.

    I övrigt var bilen i princip ett vrak. Gravrost överallt, tidigare ägare som fullagat osv. Såhär i efterhand hade det varit vettigare att köpa en bil som inte var såhär pass ombyggd. Vill man t.ex. ha tag på ett komplett och bra elsystem så är en originalbil ett betydligt bättre val.

    Utgångsobjekt
    Redan tidigt hade jag bestämt mig för att jag ville ha en 4-dörrars 99a, helt enkelt för att jag gillade stuket. Rationella val lämnar jag åt Toyotaägare. Tyvärr innebar det att jag fick leta lite längre innan jag hittade rätt objekt.

    Bilen hittades hos en skodahandlare och var ett tidigare inbyte. Med bara en tidigare ägare verkade den vara väldigt välvårdad. Viss rost fanns undertill, men i jämförelse med de många andra 99or jag tittat på var den i kalasskick.

    Plåtpill
    Steg ett blev att plocka ner hela bilen och rostlaga det som behövde lagas. Främst var det områden under bilen som behövde bytas, t.ex. delar av trösklarna, innerskärmarna bak, några hörn kring hjulhusen samt plåten kring drivaxlarna.

    När jag ändå hade bilen strippad passade jag på att skrapa rent hela golvet från underredsmassa för att hitta alla potentiella rostangrepp.


    Eftersom jag aldrig svetsat innan fick jag nu tillfälle att lära mig. De första svetsarna på bilen såg rent utsagt förjävliga ut, men med tiden blev det bättre. Eftersom inredningen var ute ur bilen passade jag även på att sömma karossen längs golvets skarvar, mest som en svetsövning. Passade även på att göra luftintag i framskärmarnas nederkant genom att svetsa dit ventilationsgaller från 99-sedanens C-stolpar. Tog även en bit plåt från donator-900ans högra motorrumssida för att bygga en vägg mellan innerskärm och motorrum på 99ans vänstersida. Tanken var att göra någon form av simpel avskärmning för luftfiltret. Fan vet om det blev så bra, såhär i efterhand. Men det var ju en bra svetsövningen, även det.


    När jag ändå var igång och moddade så blev jag sugen på att ha huvöppningen likt den på rally-99orna, dvs med gångjärnen i bakkant. Då jag hade möjligheten att studera muséets bilar på lite närmre håll så tog jag och skissade av den lösningen och försökte mig på att göra en egen variant. Blev väl inte helt tokigt iaf


    Nästa steg blev till att försöka lägga en lack. Då originallacken var i bättre skick än min ekonomi fick det bli till att lacka motorrummet själv. Byggde ett enkelt tält för att inte hela garaget skulle bli rött och gick lös med sprayburkarna. Blev dugligt bra, även om det senare visade sig att lacken inte tålde värme så bra och började krackelera... nåja. La även på ett nytt lager underredsmassa i hjulhus och under bilen.


    Här är några bilder på hur jag modifierade handbromsstället för att passa mot min nya bakaxel med handbromsen bak. Då min donatorbil här hade delar från en '92a så passade inte de grejjorna (såg även förj-vliga ut efter tidigare ägares chassikonvertering). Efter 90-91 någongång så fick 900orna samma stolar som i 9000, och då ändrades även stolsfästet/handbromsstället. Iom att jag ville köra med 99ans stolar så fick jag helt enkelt skära bort handbromsstället från en 89ans 900 på skroten. Sen var det bara måtta in så att stolsfästena låg på linje, och därefter svetsa dit prylarna.
    Sista bilden visar den plasttank från en 99 GLi jag lyckades komma över, så att jag kunde montera bensinpumpen korrekt.

    Elsystem
    Då jag inte gillade hembyggda elsystem med dåliga lösningar och ännu sämre dokumentation så ville jag så långt som möjligt behålla hela 900ans elsystem, för att enkelt kunna felsöka i framtiden. Detta innebar självklart lite mer jobb.

    Till att börja med gällde det att få dit elcentralen. Den fick plats fysiskt i innerskärmen om man var beredd att offra huvöppningen. Dock behövdes det kapas upp ett hål för att få igenom kontaktstyckena mot instrument- och bakre elnät. Hålet blev väl inte kalassnyggt uppkapat då jag var lite klantig med mätandet, men det blev dugligt. För att få det någorlunda vattentätt mellan elcentralens ytterhölje och 99ans allt annat än plana plåt limmade jag även på en rejäl krage i skumplast kring kontaktstyckena.


    Då någon tidigare ägare haft lite egna idéer om hur säkringar bör användas var ett par tåtar i elhärvan bakom instrumentbrädan brända. Inte kul, då det kladdat ner hela kabelstammen och även skadat andra kablar i samband med branden. Lyckligtvis hade en kamrat en fabriksny, oanvänd, kabelstam liggande som jag kunde köpa. Kalas! Under en släng av överambition fick jag dock för mig att jag inte ville klippa i denna, så för att få den att passa mot 99ans annorlunda instrumentknappar lödde jag ihop små 99->900 konverters för varje knapp på hela instrumentbrädan. Såhär i efterhand hade jag nog varit lite snabbare med kabelskalaren... det blev nämligen ganska trångt under panelen.
    Något annat som inte stämde var kopplingen mot huvudinstrumentet. Här var jag dock lite mer krass och bytte ut originalhärvans specialkontaktdon mot vanliga DB15-kontakter. Själva huvudinstrumentet byglade jag sedan om så att alla lampor blev inkopplade på samma sätt som i 900an, dvs även vad gäller jordpunkter, avsäkringar osv. I dagsläget hade jag nog etsat ett PCB och passat på att byta ut lamporna till dioder i samma veva. Får se om jag får tid för detta i framtiden någon gång... Övriga elsystemet var väldigt likt mellan 99/900, så det var i princip bara montera. Nån liten modd fick möjligen göras vid baklysena då min kabelstam var från en CC. En stam från en sedan hade varit trevligare, men man kan inte få allt här i världen.

    Chassi mm
    Parallellt med elböset så fortsatt ihopmonteringen av bilen.

    Hade nu även fått den rally-styrväxel jag beställt. Består kort sagt av en ny kuggstång med tillhörande pinjongdrev. Bara att plocka isär styrväxeln och byta ut, med 2,5 rattvarv mellan fulla utslag som resultat.


    Chassimontaget i övrigt flöt också på. Alla länkarmar, stag, bakaxel osv var blästrade och lackade. Iom detta passade jag även på att byta ut alla gummibussningar mot nya. Lyxade även till det lite och såg till att alla slitdelar (leder, lager osv) i hela hjulupphängningen byttes mot nya prylar.

    I denna veva fick jag även för mig att montera krängningsfjäder fram. Då det aldrig suttit någon sådan original på 99an så får man modda lite för att få plats med den som går att hitta på 900an.

    I korhet så får man göra små distanser på ~10mm så att fästena ute vid länkarmen hamnar lägre bak. Detta kräver i sin tur längre skruvar för nedre spindellederna. Sedan putsar man lite på karossen med en vinkelslip så att krängaren går fritt, borrar ett par hål för att montera överfallen och skruvar därefter dit skiten. Lite bök med att vrida in den, men det går.

    På hjul
    Nu hade jag kommit så pass långt att bilen kunde stå på egna hjul!

    Ett skönt delmål, och dessutom praktiskt då jag kunde ställa den utomhus och använda garaget för att bygga motorn.


    Vid det här laget hade jag även bestämt mig för vilken snurra det skulle bli. Turbon från en 9-5 Aero fick bli korsad med avgashuset från en Volvo 850T, och resultatet blev en TD04HL-15T-7. För att lösa problemet med labyrinttätningen så fick jag hjälp av en polare med att tillverka en liten tätningsdistans.


    I den här vevan monterade jag även tillbaks den läckra originalinredningen. Mmmm...


    Sen så var det dags för lite drivlineinköp. För att inte behöva strula med slirande kopplingar så köpte jag en starkare tryckplatta från Sachs. Då oljekylet från donatorbilen såg lite trött ut behövde jag även ett nytt sånt. Kom över ett mycket fräsht kyl från en 9-5a, och upptäckte då att det passade kalas mellan 99ans krockbalkar. Kanske inte den mest flödesoptimerade positionen, men med lite svart lack blev installationen väldigt diskret. Kan för övrigt passa på att nämna att 9-5ans kyl har specialanslutningar. Lösningen blev här att kapa av dessa rör och därefter få en hydraulnasare att pressa på vanlig standardslang. Dock är rören självklart inte av standard hydrauldimension, det vore ju alldeles för enkelt. Snubben på stället jag använde mig av var dock fixare och slipade ner rören lite så att dimensionen passade mot deras presskopplingar.

    Motor
    Då motorn från donatorbilen inte var så fräsh som jag tänkt mig, utan istället hade härliga inre skador pga skit i oljan, så tittade jag mig om efter fräshare grejjor. Löste sig som så att jag kom över mycket fräsha delar att bygga en komplett bottendel av.

    Efter att plockat ihop spisen var det bara att sänka ner den i motorrummet. Passade ju riktigt bra!


    I den här vevan hade jag gjort ett försök att montera en IC från en 9000. Då den var för hög hade jag kapat ner den och därefter plastat om gavlarna så att de passade. Då det inte är någon lösningen som varken blev bra eller som jag faktiskt använde så struntar jag dock i att visa bilder på den operationen. Dock är här några på den monterad i bilen.

    Som synes är det tight även med denna tunna lilla IC. Speciellt för att motorhuvslåset ska få plats.


    Nu började bilen faktiskt se riktigt klar ut. Det fulsvetsades även ihop ett avgassystem, så att den skulle gå att starta.

    Uppstart
    Å visst gick den att starta. Lite inställningsstrul i början, men så småningom blev det liv i den.

    Första provturen skedde på våren '03, och till sommaren var den körklar och besiktigad. Tre dagar senare begick den bankörningspremiär under Saab Club Weekend.

    Sådär.. det var lite intro det. Kommer mer uppdateringar så småningom.

    mvh/Ragnar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Kul att du äntligen lagt upp en projekttråd här också!
    Har följt den på Rejsa.nu tidigare.

    Ser fram emot fortsättningen även fast jag vet vad gjort.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    580
    Mycket trevlig läsning, väntar redan på uppdateringar. Lycka till!

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Kan ju lika gärna dra upp resten på en gång...

    Ganska snart så ville jag hitta lösning på problemet med att jag inte hade någon IC installerad. En bekant hade en GIK-IC till övers som jag kunde köpa billigt.

    Originalanslutningarna var bara att glömma, så de kapades bort. Även bilen själv fick smaka på vinkelslipen innan ICn gick ner framför vattenkylaren.


    Nya anslutningar tillverkades och svetsades dit. Därefter monterades klabbet i bilen igen. Det är tyvärr väldigt tight kring anslutningarna, och överlag är väl installationen inget jag är speciellt nöjd med. En flödesmässig mardröm. Men det fungerar, och stör inte utséendet i onödan.


    Något jag lärde mig efter en banträff var att bara för att expansionskärlslock passar och ser rätt ut behöver det inte vara rätt. Mitt nyköpta gav tydligen fel tryck, och bilen kokade väldigt lätt. Temporärt löstes det mha en bit mjölkartong och en sax, men så småningom bytte jag till en annan typ av lock som fungerade bättre.


    På klassiskt saabvis var tyget på C-stolparna rejält muggigt, och de behövde kläs om. Sagt och gjort. Passade även på att klä om hatthyllan, som även den var solblekt. Slutligen fick det bli lite kombinerad styling och säkerhetstänkande...


    Hade turen att komma över en saab original instrumenthållare som jag installerade i mittkonsollen. Tillsammans med mors nytillverkade läderdamask för växelspaken blev arbetsmiljön lite trevligare i kärran.


    Vinterns projekt blev att börja titta lite mer på chassit. Ett impulsköp av nylonbussningar från XP-Niklas tillsammans med avfräsningar av samtliga spindelleder för mer castervinkel blev del av detta.


    Här är de omfrästa spindellederna monterade, tillsammans med tjockare distanser för övre länkarmlagringarna. På så sätt ökades även den negativa cambervinkeln ganska kraftigt.


    Återigen drabbade stylingdjävulen mig när jag snubblade över en läcker bakrutedekal.


    Då jag vid injusteringen av soppan märkt att spridarna flödade betydligt mer än vad de borde göra var jag lite fundersam över bränsletrycket. Köpte en bränsletrycksgivare som monterades på fuelrailen. Mycket riktigt visade sig BTRen vara klämd, vilket förklarade soppaflödet. Tilläggas bör väl kanske att den här typen av bränsletrycksgivare tydligen inte är speciellt vibrationstålig. Den höll runt ett år, sen dog började den succesivt balla ur för att nu vara helt död.


    Något annat jag hade strul med var kompressorutloppets vinkel. Det pekade i nuläget rakt fram mot kylare, mot vilken det på 99T16 är väldigt tight. Ville alltså vinkla om det, och då helst nedåt. Då tryckklockans fästen inte riktigt var med på den här idén fick jag göra en adapterplåt som tillät att jag flyttade tryckklockan så att jag kunde vrida kompressorhuset. I brist på vettiga verktyg blev lösningen inte så snygg, men det fungerar.
    När jag ändå mekade med bilen så passade jag på att byta slangarna kring värmekranen till de från sena og900or.


    Vid det här läget hade jag även börjat märka av 99ans inte helt perfekta kylsystem. Vid normal körning eller hård körning på landsväg är det inget problem, men vid någorlunda hård bankörning en varm sommardag börjar bilen gå för varmt. Största boven i mitt fall lär vara det horribelt dåliga luftflödet i motorrummet, men för att iaf försöka göra något så bytte jag ut kylaren och expansionskärlet mot grejjor från og900. Det får nästan plats... fick kapa en del i kylaren, kylarbalken samt motorhuven. Tyvärr lite ont om bilder, men överlag är installationen fult gjort. Detta ska göra om någon dag. Har bara inte hittat den dagen i min allmänacka än.... Om det hjälpte? Ja, delvis. Men bilen går fortfarande för varm vid bankörning. Detta är ett projekt för framtiden.


    En annan av bilen akilleshälarar var de för långa drivaxlarna. Karossen på 99an är något smalare än den på 900an, och iom att min växellåda hade 900ans nyare inre klockor så kör jag även med drivaxlar från en sådan. Om man då vill ha lite mer aggressiv cambervinkel får man problemet att framförallt vänster drivaxel riskerar att bottna i sitt medbringarhus när man pressar på i högerkurvor. Ger sig till känna som ljud och vibrationer. Iom att de flesta (alla?) svenska banor har högervarv påverkar det även möjligheten till snabb kurvtagning markant. För att lösa detta så införskaffade jag en extra drivaxel som jag sedan kapade av lite i CV-knut-änden. Därefter svarvade jag ett nytt spår för CV-knutens låsring, så att man kunde låsa fast den längre in på axeln. Detta ger en axel som är några millimeter kortare, och därmed löser problemet.


    Nästa modifiering blev tyvärr ett steg bort från gubbstuket, men kändes som ett måste iom att jag kör en del bana med bilen. Saabs originalstolar är bra på många sätt, men de duger inte för bankörning. Fick alltså bli att skaffa en "riktig" stol. Planen för framtiden är att sy ett nytt överdrag till den så att den iaf smälter in lite bättre. Tyvärr verkar det inte vara så lätt att få tag i rätt tyg... någon med kontakter?

    En annan sak som irriterat mig med bilen var rallystyrväxeln. Den hade nämligen en förmåga att käka tryckplungar (liten fjäderbelastad plastbit som pressar ihop kuggstången och pinjongdrevet så att styrväxeln blir glappfri). Tryckplungen komprimerades succivt och jag fick shimsa om styrväxeln i princip varje vecka för att den inte skulle glappa. Ohållbart i längden. Lösningen fick bli att köpa en styrväxel från en EMS. Tyvärr fler rattvarv, men iaf inte lika illa som originalets.


    När man står där med en styrväxel i handen är det ju dock svårt att hålla sig från att börja pilla med den. Då jag alltid drömt om ett loggningssystem i bilen kunde jag lika gärna börja förbereda för ett. Ska man logga chassidata är styrutslag en väldigt intressant parameter, och att nu montera en potentiometer på styrväxeln borde ju gå. Konstruktionen blev en lösning kring en flervarvig precisionspotentiometer. Genom att fräsa upp ett hål i pinjongdrevets botten och där pressa i en liten kuts med styrblad för potentiometerns styrspår kunde jag överföra styrväxelns position till potentiometern. Kring denna tillverkade jag sedan ett litet hus i aluminium som skydd. Lösningen fungerar fint vid torr-rattande, sommaren får väl utvisa om den hänger med även ute i verkligheten.

    Så mycket längre än så har jag inte kommit i dagsläget... men förhoppningsvis ska jag väl få tid för mer pillande i framtiden.

    mvh/Ragnar

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Jo just ja... gjorde ju en annan grej i vintras också. Iom att jag har bilen en bit bort så är det lite svårt att måtta på ev. påhitt man kan tänkas få för sig. Mest på kul ville jag därför se om det gick att göra en någorlunda vettig 3D-modell över motorrummet bara mha vanliga handmätverktyg.

    Steg ett blev här att ställa bilen i våg. Därefter monterade jag en spånskiva i motorrummets mitt. På vardera sida av skivan ritade jag sedan en våg/lodrätt kors i vars centrum jag borrade ett hål. På så sätt kunde jag mäta mig fram till de båda origonas relativa position. Därefter ritade jag på vardera sida av brädan ett antal referenspunkter (4-5st per sida), vars position jag mätte in.

    Därefter markerade (och numrerade) jag ett 70-tal punkter över hela motorrummet. För varje punkt mätte jag sedan avståndet mellan den och 3 eller flera av koordinatskivans referenspunkter. Allt detta knappade jag sedan in i datorn, vari jag sedan gjorde ett lite Matlabprogram som mha dessa indata försökte räkna ut positionen på mina punkter. Iom att jag för de flesta punkter hade mer än 3 mätpunkter fick jag även en viss feluppskattning och programmet kunde därför sortera bort mina slarvigaste mätningar. Självklart blir ju dock inte precisionen speciellt hög. Vi pratar några millimeter hit eller dit. Mha lite relativmått punkterna imellan gick det dock hyffsat att göra en enklare modell över motorrummet, i vilken jag sedan kunde importera min sedan tidigare gjorda 3D-modell över motorn.


    Får la se vad (om...) jag kan använda den till i framtiden.

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 825
    Medlem#
    1574
    Riktigt imponerande ragnar

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 499
    Detta är ju grymmt.. Hela bilen är klockren

    Har funderat många gånger på dina 3D modeller, hur du kan få dem så exakta osv.

    Och nu fick ja svarat! Lycka till!

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Har nog sagt det förr men jag blir imponerad av dina kunskaper i CAD och annat "allmänt". Kul att se att man inte behöver staplar med pengar för att åstadskomma något kul...


    /RT

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 279
    Helrätt stuk!

    Mycket väldokumenterad och snygg tråd! Fortsätt så, riktigt intressant!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    415
    Klockrent, har alltid gillat ditt "sleeper" bygge.
    Åker något liknande fast med fuggar.
    Saab 9-5-01 "Räsern", Saab 9-5 Aero sc-02 "05 facelift", Saab 9-3 Aero-01,
    Audi S8-01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    618
    Imponerande är ordet Ragnar, fortsätt så!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    401
    Porrigare än såhär blir det nog inte! Den här tråden borde ges ut i bokform!

    Mvh Turbomupp
    Happy Festivus - for the rest of us!

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5622
    Otroligt rolig läsning!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 749
    Kanonsnyggt projekt

    De där huvfästena såg intressanta ut, hur har du gjort?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 827
    Medlem#
    3183
    Bland de bästa projekttrådar jag läst!!

    Keep up the good work

    mvh Johan H
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Godkväll!

    Får tacka för all positiv kritik, alltid kul.

    900 Power> Huvfästena är egentligen bara ombyggda originalfästen, vars "uppfångningsramper" för huvens rullar har byggts om. Genom att göra om dessa till små ramper med en efterföljande dal som huvens hjul kan vila i så kan jag nu dra fram huven ~10cm innan rullarna hamnar i sina dalar, och jag därefter kan vinkla upp huven. Att vinkla upp huven i sin grundposition hade blivit bökigt pga 99-huvens nedböjda sidor. Fördelen är att iaf jag tycker man lättare kommer åt motorn när man öppnar såhär, och sen är det dessutom tokigt lätt att lyfta av huven iom att den när den är öppen egentligen inte sitter fast.
    Nackdelarna är att man tappar vissa huvjusteringar, samt att man riskerar att repa ovansidan av skärmarna om man skulle flika upp huven i för brant vinkel. Öppningsvinkeln är inte heller jättestor, men duglig för att göra halvseriöst mek iaf.

    Idén har jag som sagt fräckt snott från de gamla rally 99orna, se t.ex. Stigs fd. bil som står på muséet:

    Dock är ramperna gjorda på lite annat sätt här än i mitt fall. Jag sågade bara till två plåtar (tyvärr, har inga ritningar. Servetten jag kladdade på är slängd sedan många år) som jag sedan svetsade ihop med resterna av de befintliga fästena, och sen la jag till en liten plåtremsa längs ytterkanten för att ge bättre styvhet. Nått man bör tänka på är att inte göra ramperna för höga, då riskerar de att krocka med huvens insida när den är stängd. Min huv är lite repad där...

  17. #17
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 129
    Kul med en tråd här också!


    Sviestad på måndag den 3/7?


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Sviestad på måndag den 3/7?
    Det eller England. Har inte riktigt bestämt mig än.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 539
    Sådär, då var bilen ihopmonterad efter det årliga vinterplocket. Nu sitter där en ny 5-petare från 89, nyrenoverad slavcylinder, nytt hjullager och lite annat småbös. Vid uppstarten lät dock bilen som en diesel och byggde dessutom inget vidare med oljetryck (2,5-3 bar, vilket förövrigt inte är lågt nog för att oljetrycksvakten ska reagera). Inte bra. Hårbotten fick sig en lättare massage, och därefter lyftes ventilkåpan. Mycket riktigt, de överliggande oljerören låg inte som de skulle. Ett av plastfästen var sprucket, och röret hade ploppat iväg.

    Nygammalt plastfäste plockades ur låda, och därefter gav motorn fint med tryck och lät som den skulle.
    Övrig service har annars bestått i att fräsha upp ett kabelstycke så att centrallåset nu mera fungerar igen.

    Nu gäller det bara att få en besiktningstid, vilket tydligen är lättare sagt en gjort...

  20. #20
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 129
    Angående besiktningstid. Kolla varje morgon på Internet. Jag besiktade min 900 igår i Linköping, och letade efter en tid i söndags. Då fanns ingenting före vecka 28. Kollade istället på måndag morgon, och då fanns 16 tider nu i veckan, så tider finns det allt. Det gäller bara att vänta tills de blir avbokade.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •