Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Intercooler-köp, vad ska man köpa?

  1. #1

    Intercooler-köp, vad ska man köpa?

    Tjenare..

    behöver en större IC till min 9-5 då den vid hög värme märkbart behöver mer kall luft.... Bilen är trimmad med BSR steg 3 o har ca 270 hästar..

    Frågan är då vad man ska köpa för något? Behöver man köpa en IC från Speedparts för 7500:- eller finns det billigare men lika bra och hur stor behöver man..är inte så kunnig inom detta så ala hjälp är till stor nytta...vill ha kvalitet men behöver jag inte lägga 7500 så gör jag det inte.. tips på var man kan köpa får gärna ges också

    MVH Kristoffer
    Gilla läget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Bakom din "gamla" front är det lite trångt för en FMIC (frontmonterad), men det går. Kolla med "Freeboo" som har testat ett par olika varianter. Spontant vill jag minnas att någonstans i storleksordningen 650 bred, 150 hög och 62 tjock går bra. Sedan är det "bara" att snickra dit fästen och pilla dit slangar.

    För originalmontering finns det några alternativ, bl a KylarJonsson (som t ex Speedparts säljer) som jag personligen inte skulle rekommendera baserat på mina erfarenheter av deras IC till 9000. Forge har en nyutvecklad historia som sägs ha fin passform, har dock ej testat själv. En bra IC för montering på originalplats springer dock normalt sett iväg mellan 7-9.000 kr.

    För opimal funktion är det dock FMIC som gäller.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    tjena...

    tackar för svaret... men är det nåt "fel" med att köpa en universal FMIC som finns lite här o där att köpa för mellan 1500-3000?...det står att dom klarar upp till si och så många hästar men vad är det man ska kolla på egentligen? har det inte med flöde o grejer att göra också?...hade tänkt ha en FMIC.... och är det någon som vet exakt vilka mått man kan få dit på en 9-5 så får ni gärna skriva en rad
    Gilla läget

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Kika i den här tråden så hittar du nog lite matnyttigt: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=106887

    Det är egentligen inget fel i att köpa en "Universal-IC", bara man är säker på att det är ett vettigt cellpaket och att man verkligen vet att man får dit den. Svetskunskap är givetvis en fördel eftersom det oftast krävs att man svetsar dit fästen osv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Tack så mkt...

    svetskunskapen finns och även ALU-svets så de blir kanon


    tack igen..

    MVH Kristoffer
    Gilla läget

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    För originalmontering finns det några alternativ, bl a KylarJonsson (som t ex Speedparts säljer) som jag personligen inte skulle rekommendera baserat på mina erfarenheter av deras IC till 9000. Forge har en nyutvecklad historia som sägs ha fin passform, har dock ej testat själv. En bra IC för montering på originalplats springer dock normalt sett iväg mellan 7-9.000 kr.
    Vad är det för fabrikat på ICn som MapTun har i sitt sortiment... http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=66 ... gjutna gavlar låter ju trevligt, även om de inte ser gjutna ut på bilden.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Kollade runt lite och såg att MT är åf för Forge så det är antagligen deras IC de har i sott sortiment.
    http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMINT95

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Kollade runt lite och såg att MT är åf för Forge så det är antagligen deras IC de har i sott sortiment.
    http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMINT95
    Ja, det stämmer. Det är Forge IC som Maptun säljer numera. Gissar att hemsidan inte är uppdaterad bara...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Så finns ju AbbottRacings också, http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... cooler.htm

Liknande ämnen

  1. startar inte og 9000 t16 intercooler problem vad köpa?
    Av grrrrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 21:03
  2. bästa stället att köpa universal Intercooler´s på?
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 20:04
  3. intercooler
    Av saab_per4mance i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •